artikel

‘Minibars in een hotel? Wij zeggen minishops’

Hotel 6757

De onbemande shop-in-shop voor hospitality: een minidesign winkeltje voor hotels, waar de gast zelf kan afrekenen. 24/7 kunnen gasten er terecht voor luxe producten. ‘Dé oplossing voor de problemen die de minibar en roomservice met zich meebrengen: veel kosten, weinig opbrengsten én weinig waardering’, aldus de initiatiefnemers Laurens de Kleine en Patrick Dekker.

‘Minibars in een hotel? Wij zeggen minishops’
(c) Diederik van der Laan

W at in 2013 begon met de ontwikkeling van een kant-en-klaar borrel-
plankje voor de horeca, groeide voor Laurens de Kleine (36) en Patrick Dekker (36) uit tot het ontwerp van een minishop voor de hotellobby. ‘Ons startproduct: de Jutter Speijs-borrelbox kwam bij hotels terecht, en zo groeide het uit tot dit’, blikken ze terug.

Opening shop-in-shops

Patrick Dekker (l)en Laurens de Kleine , initiatiefnemers van de onbemande hotel shop in shop. (c) Diederik van der Laan.

Vijf shop-in-shops openden afgelopen jaar de spreekwoordelijke deuren in de volgende Amsterdamse hotels: NH Schiphol Airport, NH Amsterdam Zuid, NH City Centre, Westcord City Centre en Tulip Inn Skymaster hotel.

Wij treffen de twee initiatiefnemers bij hotel NH Amsterdam Zuid, waar de nieuwste shop-in-shop in de lobby is te vinden. Het ontwerp van de winkel is stoer: met veel hout, staal en sfeerverlichting. Dekker: ‘De winkel wordt zo ontworpen dat het past bij de uitstraling van het hotel. Dat gaat in overleg met het hotel. We zijn nu bezig met een shop voor een vijfsterrenhotel. Is ook weer een hele leuke uitdaging; zowel wat betreft producten als het ontwerp van de winkel zelf.’

Voor ieder moment van de dag iets lekkers

(c) Diederik van der Laan

In de schappen staat voor ieder moment van de dag iets lekkers: pancakes, yoghurt of een broodje voor tijdens het ontbijt, een salade of soepje voor tussen de middag (inclusief magnetron om laatstgenoemde op te warmen), maar ook kant-en- klaarmaaltijden van de duurzame supermarktketen Marqt en lichte frisdranken, (lokaal) bier, bubbels, wijn, tapas- en borrelhapjes en chocolade. ‘Dit alles biologisch, waar logisch’, aldus De Kleine.

Worsteling

Een jaar geleden zetten de twee initiatiefnemers van Jutter Speijs hun eerste shop-in-shop neer bij hotel NH Schiphol Airport. De Kleine: ‘Het idee ontstond omdat we zagen hoe hotels die zelf een minishop hadden, worstelden met de retailkant van dit verhaal. Het verdient aandacht om van de shop echt een beleving te maken. Bovendien heb je vaak te maken met een minimale afnamehoeveelheid bij leveranciers, waardoor waste ontstond. Wij wilden hotels volledig ontzorgen op dit punt, op een originele manier.’

(c) Diederik van der Laan

F&B-manager van NH Amsterdam Schiphol Airport, Daniel Sasbrink is enthousiast over het concept. ‘Gasten kunnen er op hun gemak even rondkijken. De drempel om dan iets te kopen is laag, dat merken we ook aan de verkoopcijfers.’ Voor NH Amsterdam Schiphol Airport is de minishop rendabel. ‘We hebben ook nog de minibar op de kamers, maar dat is niet breed ingezet. In de shop-in-shop staan verse producten, maar waste hebben we niet.’ Wat betreft diefstalcijfers zegt hij: ‘Er verdwijnt wel eens een flesje Heineken, maar dat is verwaarloosbaar.’ Over de investering in de winkel zegt Sasbrink: ‘Die hadden wij er snel uit.’

Verdeelsleutel

Hoe het werkt met de shop-in-shop? In overleg met de afnemer wordt de minisupermarkt ontworpen, passend bij het interieur van het hotel. Wanneer deze een paar maanden later in de hotellobby staat, zorgt Jutter Speijs ervoor dat de winkel altijd gevuld is. De omzet wordt verdeeld tussen Jutter Speijs en het betreffende hotel. ‘De verdeelsleutel wordt afgesproken op basis van het succes van de verkoop. Hoe meer de omzet, hoe meer er in zit voor beide partijen.’

Investering

De kosten voor de winkel zelf komen voor rekening van het hotel. ‘Een investering die ligt tussen de €9000 en €15.000.’ Volgens ondernemers hebben hotels hun investering er gemiddeld binnen een jaar eruit.
Dekker: ‘Wij ontwikkelen de hardware en bieden deze tegen kostprijs aan. Dan heb je een shop voorzien van de nieuwste betaaloplossing waardoor gasten zelf kunnen afrekenen. We gaan nog meer investeren in technologie, om écht de onbemande supermarkt van de toekomst te worden. We willen binnen retailland een voorloper zijn, maar dan in hospitality.’

Cosmetica en reisladers

(c) Diederik van der Laan

De doelstelling van Dekker en De Kleine is om in 2017 iedere maand een shop te openen. Op de vraag waar ze over vijf jaar staan, zeggen ze: ‘Dan hebben we honderd shop-in-shops en niet alleen in de regio Amsterdam. Wellicht hebben we het concept dan zelfs al uitgerold naar het buitenland.’
Daarnaast staan in de schappen dan niet meer alleen eetbare producten. ‘We starten nu met een pilot met cosmeticalijn Rituals, maar je kunt ook denken aan functionele producten zoals reisopladers, een stadsgids of geschenken voor het thuisfront. Maar we willen ook kijken naar de mogelijkheid om in de shop tickets voor bijvoorbeeld een boottocht, of musea in de buurt te kopen, of dat je er de lekkerste hamburger uit de stad kunt bestellen. Je wilt eigenlijk alles kunnen bieden waar een gast behoefte aan heeft: service in de breedste zin. Met de uitbreiding aan service kun je als hotel je omzet significant vergroten. Van belang is dat alles simpel moet zijn om af te rekenen.’

Minibar of foodmarket

De Kleine en Dekker deden in verband met hun onderneming onderzoek naar de waardering van een minibar onder gasten van drie hotels. Dekker: ‘Dan scoort de minibar net een voldoende, wat laag is als je het hebt over serviceproducten. Veel hotels hebben al een minibar. Het is niet duurzaam om die te verwijderen, maar je kunt er wel twee flessen water in zetten en een verwijzing op de deur plaatsen met de tekst: ‘Voor een ruim assortiment seizoensgebonden producten kunt u 24 uur terecht in de foodmarket in de hotellobby.’ Hij vervolgt: ‘In onze visie zijn de dagen geteld voor de minibar. Ze zijn niet duurzaam, maar wel duur. Dat is inherent aan het feit dat er logistiek aan vast zit.’

De Kleine: ‘Wij krijgen regelmatig resultaten van hotels te zien wat betreft minibars. Onder aan de streep levert het in veel gevallen niets op. En dan hebben de hotels het in de cijfers alleen over de productverkoop en worden de handelingen die ervoor nodig zijn om de producten in de minibar te krijgen niet meegenomen. Ook dat kost tijd en geld.’

Signaal bij diefstal

(c)Diederik van der Laan

Op dit moment worden de hotelwinkeltjes op vaste dagen bijgevuld. In de toekomst is het de bedoeling dat het automatische systeem bijhoudt wanneer bijvullen nodig is. ‘Dan kunnen we realtime zien welke producten er nog staan, maar ook met welke houdbaarheidsdatum.’ Het afrekenen van het product doet de gast zelf via een betaalzuil.
Om diefstal tegen te gaan, wordt ook geïnvesteerd in hardware dat een signaal afgeeft wanneer een product niet wordt afgerekend. De Kleine: ‘Dan willen we niet dat overal alarmbellen gaan rinkelen in een gastvrije omgeving. Dat kan een hele nare situatie opleveren. Je wilt op een rustige manier aangeven dat iets niet is betaald, bij voorkeur alleen aan die persoon zelf.’ Er zijn verschillende opties om dit op te vangen. ‘Je kunt ledverlichting op de vloer plaatsen die van rood naar groen gaan, je kunt een stem laten vragen ‘bent u misschien vergeten te betalen?’, of een stil alarm laten afgaan bij de front office. Het is de keuze van het hotel hoe ze daarmee willen omgaan.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels