artikel

Eric Toren over zijn droomhotel TwentySeven: ‘Sky is the limit’

Hotel 257

Hotel TwentySeven in Amsterdam wordt door hotelier Eric Toren omschreven als hét droomhotel. Prestigieus is zijn nieuwe project zeker. In de zestien suites siert het mooiste marmer de badkamervloeren, stroomt water uit kranen van duizenden euro’s en heb je voor de prijs van de bedden ook een luxe auto. En dan hebben we het alleen nog over het interieur van de suites, nog niet over de service. Misset Horeca kreeg er een sneak preview.

Eric Toren over zijn droomhotel TwentySeven: ‘Sky is the limit’
Foto: Fotoburo Dijkstra

Bij binnenkomst in de Koninklijke Industrieele Groote Club op nummer 27 op de Dam merk je niets van de totale transformatie die op de bovenste verdiepingen plaatsvindt. Dat verandert als we op de vijfde verdieping uitstappen. Tientallen timmerlieden zijn er druk aan het werk. Het geluid van drilboren, het zagen en schuren verdwijnt echter zodra we de deur van de testsuite achter ons sluiten. Deze ruimte is een oase van rust. ‘Die toegangsdeur is helemaal soundproof’, legt Eric Toren bij de ontvangst uit. Hetzelfde geldt voor de ramen die uitzicht bieden op de levendigheid van Amsterdam. ‘Voorzien van vierdubbelglas. Zodra je de ramen sluit, hoor je de kermis voor de deur niet eens meer. Het is dan alsof je je ergens in een landhuis bevindt.’

Interieur

Onder leiding van binnenhuisarchitect Wim van de Oudeweetering worden de zestien chique suites gecreëerd. De testsuite is voorzien van een grote fauteuil, salontafel, bank, eethoek, bar met wijnkast en ruim bed. Dit alles in subtiele goudtinten. ‘In de wandbedekking is zijde verwerkt.’ Op de vloer ligt tapijt dat tijdelijk dienst doet. ‘Het tapijt dat hier uiteindelijk komt te liggen, moet nog uit Nepal worden geïmporteerd. De gordijnen komen uit Italië. Van een familie die alleen bekend is bij the rich and famous’, aldus Toren. Over het behang in de badkamer zegt hij: ‘Dat wordt weer verwijderd. Is het toch niet helemaal.’ Hetzelfde zegt hij over het model van de marmeren wasbak in de toiletruimte. ‘Daar spat water overheen. Dat kan niet.’

Zintuigen

Toren verkocht begin 2016 de aandelen van zijn succesvolle hotel The Toren in Amsterdam, dat door TripAdvisor zes jaar achtereenvolgend werd uitgeroepen tot het beste hotel van Nederland. Ook ging The Toren aan de haal met de titel voor het hotel met de beste service van Nederland. Na verkoop van zijn aandelen zou Toren voor de nieuwe eigenaar een internationale collectie boutique hotels opbouwen, gemodelleerd naar The
Toren. Torens oog viel op de Dam 27. Zijn nieuwe werkgever wilde meedoen, maar dan alleen als ze ook het vastgoed in handen zou krijgen. ‘Hier was die optie er niet.’ Toren kon de locatie niet loslaten en durfde het wel aan om te investeren in een pand waarvan hij niet de bakstenen bezit. ‘Daarom zijn onze wegen gescheiden.’ Met de opbrengst van de verkoop van The Toren en vier andere investeerders kan TwentySeven nu worden gerealiseerd.

Droomhotel

‘Een droomhotel, met een droomrestaurant en een droomteam’, zo omschrijft de hotelier zijn TwentySeven. ‘Hoe je dat alles creëert? ‘Door steeds aan de vijf zintuigen van de gast te denken: voelen, ruiken, proeven, horen en zien.’ Dat begint al in de bouw. Met goede isolatie en techniek voorzien van top gebruikersgemak. Wat hier per kamer wordt uitgegeven, is in nog geen enkel Nederlands hotel uitgegeven.’ Natuurlijk maakt Toren prijsafspraken met leveranciers. ‘Maar ik wil alleen de top waarvoor we zelf hebben gekozen.’

‘Top van de top’

In de hoek van de suite bevinden zich het bed en de badkamer voorzien van een vloer en wastafels van marmer. ‘In iedere badkamer hangt alleen al voor €26.000 aan kranen. Is van een speciaal materiaal. Blijven geen vingerafdrukken op achter’, vervolgt Toren. ‘We gaan hier voor de top van de top.’ Alle kamers zijn voorzien van de nieuwste techniek. ‘Als je hier slaapt, mag je niets horen. Geen airco die ineens aanslaat en begint te brommen.’ De temperatuur blijft er fluisterstil in stand. ‘Als je ’s nachts naar de badkamer moet, gaat subtiel het licht aan zonder dat je partner wakker wordt.’ De techniek in de kamers is noemenswaardig. ‘Die kan worden bestuurd met een simpele schakelaar, maar ook via een Ipad.’

Kosten overnachting

Maar wat betalen gasten voor die ervaring? Een overnachting – afhankelijk van de grootte van de suite – ligt tussen de €600 en €9000 per nacht. Laatstgenoemde geldt voor de gecombineerde suite die dan een groot gedeelte van de gehele verdieping inneemt, inclusief butler.

80 medewerkers

Voor de zestien suites en het restaurant worden in totaal tachtig medewerkers aangetrokken. ‘Er komt een heel team dat ingeschakeld gaat worden voor het welzijn van de gasten: butlers, personal assistants, guestservice-medewerkers. ‘Ik zoek vooral creatieve mensen, want in dit geval the sky is the
limit.’

Doelgroep

Wat de doelgroep is van zijn hotel? Leiders van topbedrijven, rock- en filmsterren. Hotelgasten die door de bank genomen nog lastig te verrassen zijn. ‘Hoe we dat gaan doen? Ja, dat is de uitdaging. Door mijn ervaring als hotelier, weet ik wat gasten afkomstig uit verschillende landen en culturen wensen. Die data hebben we allemaal opgeslagen. Daarnaast moeten we hier qua medewerkers de top van de top hebben.’ Toren schakelt over naar het Engels: ‘I build the stage and the performance comes from the actors. Onze mensen moeten voor die performance zorgen. Daarmee staat of valt het. We zijn op zoek naar medewerkers die het heel speciaal vinden om in dit hotel of restaurant te komen werken. Mensen die het in zich hebben om voor het beste te willen gaan en super service-minded zijn. Wij bieden tools voor die medewerkers om te accelereren. Leren hen hoe de gast te lezen, die verbinding te zoeken. Je krijgt coaches die bij de top horen.’

Eric Toren vervolgt: ‘Als je een droom-hotel creëert, moet het een droomhotel van iedereen worden. Iedere medewerker moet zich eigenaar voelen van het hotel, maar moet het ook leuk vinden om gasten in de watten te leggen. Een schoonmaker is hier net zo belangrijk als de manager. De interieurverzorger moet precies weten welk stofje met welk schoonmaakmiddel schoongemaakt kan worden. En natuurlijk hoeven ze niet binnen een half uur de kamer klaar te hebben. Hoe lang wel nodig is om het spik en span te krijgen, gaan we nog testen. Een medewerker mag niet onmisbaar worden, vervolgt hij. ‘Dat betekent dat we altijd een schaduwmedewerker hebben en dat het soms multitasken is. Dat laatste maakt het juist extra leuk, haalt het eentonige eruit.’

Ambitie

Het is Torens ambitie dat medewerkers beter worden dan hij. ‘Een basisschoolleraar hoopt ook dat zijn leerling op de universiteit belandt. Datzelfde hoop je als coach in de hotellerie. Iedereen krijgt hier doorgroeimogelijkheden.’ Welke les hij leerde op het gebied van het aannemen van medewerkers? ‘Ik zoek nooit meer naar mijn spiegels. Dat deed ik vroeger. Dan dacht ik die lijkt op mij, die moet ik hebben. Dat is een valkuil, want dan ben je samen goed in het naar links gaan, maar je hebt juist iemand nodig die ook de weg naar rechts weet. Je moet juist die toegevoegde waarde vinden.’

Hoe ver gaat de service?

Naast de medewerkers, noemt Toren bij TwentySeven het uitzicht bepalend, maar ook de locatie, het gemak, de rust en natuurlijk de service. Een incognito-ingang, maar ook een butlerservice, een persoonlijke assistent, -trainer, -shopper, hairstylist of nannyservice behoren tot de mogelijkheden. Hoe ver de service gaat? ‘We zeggen nooit nee, maar zeggen ‘we gaan het direct uitzoeken voor u.’ Daaraan voegt Toren toe: ‘Zolang het legaal is en de moraliteit niet in het geding komt, is geen vraag te gek. Als een gast zegt ‘ik wil naar dat ene restaurant, of die voorstelling en die bepaalde club en ik wil in geen enkele rij staan’, dan gaan wij dat regelen. Maar het is natuurlijk meer dan dat.’ Zo noemt hij de Bijenkorf. ‘Die zit hier tegenover. Maar onze gasten hoeven niet daar naartoe, de Bijenkorf kan ook naar hen toekomen in de vorm van een personal shopper. Hetzelfde geldt voor een galerie of het bezoeken van een museum in de avonduren. Veel Nederlanders zijn van het ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Maar zo werkt het niet in de wereld van the rich and famous. In die wereld gaan deuren open die voor anderen gesloten blijven.’

Restaurant Bougainville

Het restaurant in TwentySeven, genaamd Bougainville, wordt toegankelijk voor zowel hotelgasten als gasten van buitenaf en krijgt een 24 uurs-à-la-cartekeuken op sterrenniveau. Pascal Jalhay, voormalig sterchef van Vermeer en La Rive, wordt er de executive chef. Chef-kok wordt Tim Golsteijn, die voorheen werkte bij Rosarium Restaurant in Amsterdam. Het restaurant met zeventig zitplaatsen is zeven dagen per week geopend. Er komt een exclusieve chefs-room voor maximaal veertien gasten.  Jalhay zal er een jong en ambitieus keukenteam gaan inspireren, opleiden en trainen voor zowel lunch als diner. Eveneens zal hij de menukaart voor het restaurant, het suite-diner, het ontbijt en de private dining gaan samenstellen. De naam van de maitre sommelier zegt Toren nog niet te kunnen noemen. ‘Het is in ieder geval een topper, afkomstig van een sterrenrestaurant.’ Streefdatum om de deuren te openen van TwentySeven en Bougainville is eind september. ‘Maar we gaan pas open op het moment dat alles klaar is. Het moet hier echt perfect zijn.’ 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels