artikel

De minibar 2.0: de toekomst van de ‘hotelkamerkoelkast’

Hotel 3035

Een kleine koelkast met miniatuurflesjes alcohol, snacks en wat fris op de hotelkamer. Het concept minibar werd ruim 40 jaar geleden geïntroduceerd in Hilton Hongkong. Zo hip en vooruitstrevend als het toen was, is het niet meer. Sterker nog, de minibar is aan het uitsterven. ‘Het is te duur om een minibarservice te onderhouden’, zegt trendwatcher Vincent van Dijk. Alternatieven, oftewel de de minibar 2.0, doen hun intrede.

De minibar 2.0: de toekomst van de ‘hotelkamerkoelkast’

Een minibarservice onderhouden kost veel mankracht. ‘Twee fulltimers in een groter hotel mag je rekenen. Een minibar kent bovendien veel waste. De prijzen van de minibarproducten zijn vaak hoog. De productverkoop valt vaak tegen en het is niet duurzaam ze te verwijderen’, aldus Van Dijk. ‘Voorheen waren de regels heel strikt. Een vijfsterrenhotel moest een minibar hebben, maar nu zijn die regels veel soepeler.’

Minibar: veel waste

Het logistieke proces achter de minibar vraagt veel aandacht: producten mogen niet over datum raken, het komt slordig over als iets ontbreekt of over het hoofd wordt gezien. Zoals minidrankflesjes die door gasten na gebruik zijn gevuld met een andere vloeistof om aan de rekening te ontkomen of opgeblazen verpakkingen van chipszakjes en chocoladerepen om te verbloemen dat ze leeg zijn. En wat als een gast bij het uitchecken ontkent iets te hebben genuttigd uit de minibar, maar er wel iets ontbreekt. Ga je de discussie aan?

Alternatieven: minibar niet vullen?

Alternatief is om de koelkast niet te vullen. Gasten kunnen deze zo zelf vullen met eten en drinken uit de supermarkt. ‘Maar een helemaal lege minibar is te allen tijde geen optie’, waarschuwt Van Dijk. ‘Een minibar is nog steeds iets leuks. Gasten kijken vaak bij aankomst als eerste naar wat de minibar te bieden heeft. Een leeg koelkastje is altijd een teleurstelling.’ Hij adviseert dan ook om, als je een minibar hebt, er iets conceptueels mee te doen, iets vriendelijks of grappigs. ‘Een gratis, koud flesje water bijvoorbeeld wordt gezien als service. Of zet er de cocktailkaart in met de vermelding dat je dit allemaal beneden serveert. Dan is het toch nog grappig. Zorg dat je de gast verrast.’

Gezamenlijke minibar: koelkast voor algemeen gebruik

Ook zijn er hotels die één koelkast voor algemeen gebruik plaatsen op iedere verdieping. Hotel Ciutat de Barcelona bijvoorbeeld heeft op iedere verdieping een moderne glazen koelkast die van onder tot boven gevuld is met kleine flesjes water waar gasten gratis en onbeperkt van mogen nemen. Een service die pas bij aankomst in het hotel wordt gemeld, waardoor gasten al met een positief gevoel binnenkomen.

Van der Valk: minibar op bestelling

Sommige Van der Valk-vestigingen bieden ook een alternatief aan dat door gasten enthousiast wordt ontvangen: een minibarpakket. Alle kamers bij deze Van der Valk-vestigingen beschikken over een klein koelkastje dat leeg is. Gasten kunnen voor hun verblijf of bij aankomst aangeven of ze een minibarpakket van €12,50 willen aanschaffen. Wanneer dit vooraf wordt aangegeven, dan zorgt het hotel ervoor dat het pakket gekoeld klaar staat in de kamer. Het pakket bestaat uit: twee flesjes bier, een flesje icetea, cola, een flesje water, flesje rode wijn, flesje witte wijn, M&M’s met pinda’s en Pringles.

automaten in hotellobby

Hotel de Achterhoek koos voor automaten in de hotellobby.

Alternatief voor minibar: automaten in de lobby

Een ander voorbeeld is dat van De Achterhoek in het Gelderse Laren. Dit hotel heeft gekozen voor algemeen gebruik. In de hotellobby staan automaten waar gasten zelf koffie, thee, iets te knabbelen, of een flesje bier, wijn of fris uit de muur kunnen trekken. ‘Er kan zowel met munt- als met briefgeld worden betaald. In de toekomst komt daar wellicht nog contactloos betalen bij’, zegt eigenaresse Jeanette Degen.

Miniwinkeltje bij de receptie

onbemande minisupermarkt.

De onbemande minisupermarkt voor de hotellobby van Jutty Speijs.

‘Wat je steeds meer ziet is dat de minibar naar de receptie verhuist’, zegt Van Dijk. ‘Daar wordt dan een soort miniwinkeltje gecreëerd.’ De onbemande minisupermarkt voor de hotellobby van Jutter Speijs, de zogenoemde shop-in-shop, is daar een voorbeeld van. In de schappen staat voor ieder moment van de dag iets lekkers: pancakes, yoghurt of een broodje voor tijdens het ontbijt, een salade of soepje voor tussen de middag (inclusief magnetron om laatstgenoemde op te warmen), maar ook kant-en- klaarmaaltijden van de duurzame supermarktketen Marqt en lichte frisdranken, (lokaal) bier, bubbels, wijn, tapas- en borrelhapjes en chocolade. De f&b-manager van NH Amsterdam Schiphol Airport, Daniel Sasbrink, is enthousiast over het concept. ‘Gasten kunnen er op hun gemak even rondkijken. De drempel om dan iets te kopen is laag, dat merken we ook aan de verkoopcijfers.’

Techniek minibar gaat grote rol spelen

Volgens Van Dijk gaat ook techniek een steeds grotere rol spelen. ‘Bedenk hierbij vooraf wat je als hotel wilt: service bieden op de kamer of de gast naar je mooie cocktailbar trekken?’ Via speciale apps kunnen gasten in- en uitchecken, 24/7 roomservice bestellen en een verzoek doen om bijvoorbeeld de kamer schoon te maken. Maar een hotel kan via de app ook communiceren met de gast. Zo zijn er mogelijkheden waarbij je een berichtje stuurt. ‘Wanneer je een mooie bar hebt, zou je bijvoorbeeld kunnen sturen dat de favoriete cocktail van de gast met korting voor hem klaarstaat.’

Big data de toekomst: óok voor de minibar
De toekomst is dat hotels echt maatwerk gaan bieden. Door big data ken je je gast steeds beter. ‘Als iemand nooit koffie drinkt, maar altijd thee, dan is het zonde om koffie op de kamer te zetten. Maar je verrast je gast wel met een mooie theeselectie. Ander voorbeeld is de minibarbox op maat. Met daarin de ingrediënten voor de cocktail die deze gast graag drinkt. Dit wordt nu al getest aan boord van vliegtuigen. Scheelt heel veel waste en is een extra service.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels