blog

Publieke schandpaal

Hotel

Zelden werd een Nederlands hotel zo aan de publieke schandpaal genageld als het Kurhaus de voorbije weken. Of alle kritiek van RTL en FNV nou terecht is en of alle aantijgingen kloppen of niet, een dergelijke openbare geseling gun je geen enkel bedrijf.

Publieke schandpaal

Aan de andere kant moet gezegd dat de houding van het Scheveningse hotel niet in zijn voordeel werkt. De kaken op elkaar houden en alleen zeggen dat ‘de zaak eerst intern moet worden onderzocht’ is olie op het vuur. In deze tijd van transparantie zou meer openheid beter passen. Want – om in de metafoor te blijven – waar rook is, is vuur. Beter was te beginnen met excuses en te zeggen het ontstane beeld te betreuren. Om meteen daarna te melden eerst intern de klachten aan te horen alvorens te reageren. Dat zegt hetzelfde, maar klinkt vriendelijker. Het tekent overigens wel de machinerie van een internationale keten: het hoofdkantoor van Steigenberger wil het statement voorkauwen, net als IHG de regie hield over de kop-in-het-zandtactiek bij de legionella-affaire bij het Amstel hotel in 2004. Het had de general manager van Kurhaus gesierd als hij op eigen houtje een eerste, eerlijke reactie had gegeven.

Dat het nou net RTL is dat hier lucht van krijgt, zo vlak voor het WK, is natuurlijk hoogst ongemakkelijk voor het hotel. Nu gebruikt RTL het om extra aandacht voor voetbalprogramma VI Oranje te genereren door hier vol op te duiken. Ik ben bang dat Kurhaus door de stroom negatieve media-aandacht fors wat zakelijke boekingen misloopt, hopelijk is dat niet de genadeslag voor één van de meest iconische hotels van ons land.

Los daarvan gun ik het personeel natuurlijk goede arbeidsomstandigheden. Het is aan de directie dat te realiseren. En dat dan vooral goed uit te venten naar buiten, een reputatie is immers gemakkelijker gebroken dan hersteld.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels