blog

Zegeltjes plakken

Hotel

De sancties van Rusland tegen de EU waren deze zomer nog maar nét bekend, of de eerste aardappelen, groenten en fruit-ondernemers eisten al financiële compensatie. Ook werkgeversorganisatie VNO-NCW – ‘ondernemingsorganisatie’ noemt ze zich zelf op haar website, maar dat moet een vergissing zijn – vindt dat Den Haag en Brussel moeten bijspringen.

Zegeltjes plakken

Gelukkig gaat het beroepsonderwijs meer lestijd besteden aan ondernemerschap. Voor ons als hotelschool zal ’t qua hoeveelheid werk wel meevallen: (toekomstige) horecaondernemers zijn uit een ander hout gesneden dan die in de agro business. Niet het bij enige tegenwind fluks opgehouden subsidiehandje, maar opgerolde hemdsmouwen. Wars van overheidsingrijpen. Inspirerende leiders. Zich volledig bewust van de risico’s die horen bij ondernemen. Altijd op zoek naar vernieuwende concepten.

Alhoewel … Ook in onze sector kan ’t beter, qua ondernemersgeest. Vooral het frequente klagen over fenomenen als de Restaurantweek en Groupon-acties verbaast me. Nu weer ligt de zegeltjesactie van IENS en Albert Heijn (tweede driegangenmenu gratis) onder vuur. Ben ik nét enthousiast mijn tweede spaarkaart vol aan het plakken, lees ik op Misset Connect dat deze actie een ‘zeer slechte ontwikkeling’ is. Misschien wel, maar dan toch een in de context van een vrije markt.

Beste restaurateur: meedoen mág, maar hóeft niet. ‘Maar het draagt bij aan het dure imago van de horeca!’ / ‘Maar hoe moet ik m’n gasten uitleggen dat ik buiten die speciale aanbiedingen om ‘de hoofdprijs’ vraag? Of dat ik niet aan dergelijke acties meedoe?’ Dat lukt je vast, als ondernemer. Omdat er bij jou géén kiloknallers of plofkippen de keuken in komen. Omdat jij investeert in je personeel. Omdat jij een vaste opslag per fles wijn hanteert en dus iets meer vraagt voor het eten. Omdat jij bezig bent met de ontwikkeling van een fantastisch nieuw concept dat heel die vermaledijde Restaurantweek van de markt gaat vagen. Dáárom.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels