blog

Soft & Hard Brands

Hotel 2

Na de hard brands die jaren de markt bepaalden, is nu het tijdperk van de softbrands aangebroken.

Soft & Hard Brands

Eerder blogde ik al over het onderscheidend vermogen, of het gebrek daaraan, van hotelmerken. Inmiddels zijn we zo’n tweeënhalf jaar verder, en hebben zowat alle ketens die er nog geen hadden, een zogenaamde ‘soft brand’ aan hun merkenportfolio toegevoegd. Hilton’s Curio, Rezidor’s Quorvus en Hyatt’s Unbound bieden onafhankelijke hoteliers een aantrekkelijke propositie: een minimum aan harde, uniforme brand standards, wél een aantal kwaliteitseisen m.b.t. de locatie en het product, en de hotels kunnen met behoud van de eigen identiteit en uniciteit aanhaken bij een bestaand wereldwijd distributienetwerk. Prima voor beide partijen.

Ik wil binnen een afstudeerspecialisatie een themaweek aan het onderwerp wijden. Een collega opperde om de studenten als opdracht de contouren van een nieuwe soft brand te laten ontwikkelen. Ik was meteen enthousiast. Probleem: als het inderdaad slechts een kwestie is van unieke hotels en distributie, waar zouden de studenten dan precies mee op de proppen moeten komen? Iets met uniformiteit in de ‘beleving’ wellicht, maar hoe maak je dat tastbaar? En zijn sommige ‘harde’ merken eigenlijk niet al boterzacht? Waar ligt eigenlijk de grens tussen hard en zacht?

Suggesties zijn meer dan welkom!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels