blog

Niets te klagen

Hotel 988

Op een ochtend ergens half november opende ik zoals gewoonlijk bij het wakker worden diverse nieuwsapps op mijn telefoon. Even vluchtig door het nieuws scrollen is toch een soort koude douche, waarmee je net wat sneller opstaat. Die ochtend echter moest ik gniffelen.

Niets te klagen
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

‘De asfaltmachine moet worden aangezet’, kopt de Telegraaf. ‘De Kamer eist een oplossing voor het fileleed’, zo schrijft de NOS. Natuurlijk, ik begrijp de frustratie. Ook ik mag dagelijks geruime tijd aanschuiven in lange rijen blik, rijen die met de dag groeien en steeds eerder ontstaan. Ook ik heb daar misschien wel een grote hekel aan. Desondanks vind ik dat we eigenlijk niets te klagen hebben.

Belangrijkste reden hiervoor is dat we in mijn ogen de vierhoek, Den Haag – Rotterdam – Amsterdam – Utrecht, steeds meer als één stad kunnen beschouwen. Daarmee is het vele stilstaan niet opgelost, maar als we deze vierhoek nu als ‘stad Holland’ beschouwen dan is het fileleed toch al een stuk beter te begrijpen. Want zeg nu zelf, als je naar London vliegt en voor die paar tientjes minder op Heathrow landt, accepteer je toch ook dat je er circa 2 uur over doet om de stad te bereiken? Als je in Beijing de weg op wilt als het net een beetje is gaan regenen, dan sta je toch ook makkelijk 3 uur stil om bij het restaurant dat wijkje verder te komen? Als ik in de avonduren van de wijk Amsterdam naar de wijk Utrecht moet, accepteer ik dat beetje file dus. Het is, als we kijken naar de hoeveelheid inwoners in de ‘stad Holland’, heel normaal dat er een beetje vertraging is. Het enige verschil is dat de genoemde steden baat hebben bij een wat ruimere infrastructuur zoals een goed aangelegde metrolijn en zesbaans snelwegen. Maar goed, we moeten ook wat te wensen overhouden, niet waar?

Is het daarnaast niet zo dat al dit ‘fileleed’ betekent dat de economie weer aantrekt? Dat weer meer mensen een baan hebben? Dat er weer meer geld te besteden is? Juist! Dat geld wordt dus ook weer besteed aan uit eten gaan, ergens een borrel drinken, een hotelletje pakken of extern vergaderen of congresseren. En daarom vind ik dat ik als horecaondernemer niets, maar dan ook niets, te klagen heb.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels