blog

Robotisering is gimmick, geen trend

Hotel 1246

Technologie kan hotels zeer ten goede kan komen, daar ben ik van overtuigd. Zowel front of house als back of house. Van de smartphone als kamersleutel tot big data solutions die historische boekingsgegevens koppelen aan weersvoorspelling, evenementenkalenders en de mate van terreurdreiging in concurrerende bestemmingen om de ideale kamerprijs te genereren. Top, doen. I’m in.

Robotisering is gimmick, geen trend

Maar de stap naar daadwerkelijke – letterlijke – robotisering (vervangen van medewerkers door robots) van de hotelbranche gaat me te ver. Zeker waar het gaat om taken die traditioneel door een levend persoon werden gedaan: ontvangst, bediening, het bereiden van gin-tonic of latte in de bar of het opmaken van het bed. Hospitality is een mensenvak, en dat is vooralsnog toch echt het best te beoefenen door een mens.

Ja, robots worden steeds ‘menselijker’, zowel in uiterlijk als gedrag en taalbeheersing. Ik las recent dat het zelfs mogelijk is voor mensen om verliefd te worden op een robot. Ik hoop dat ze hier bedoelen verliefd zoals je verliefd kunt zijn op een mooie auto of op je favoriete stad. Seks, ja, dat kan al lang met poppen en ook met robots. Prima, ieder zijn hobby. Maar romantische gevoelens voor een robot?

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik keur pilots als Connie van Hilton of Hugo van Hampshire niet áf, het zijn interessante experimenten. Maar ik denk dat het voorlopig ook niet meer dan een experiment is, een gimmick. En natuurlijk zijn er tech-hotels als Yotel, waar een robot (Yobot) je koffer aanneemt. En in Japan opende vorig jaar een hotel wat grotendeels door robots wordt gerund. Van receptie tot porter en bediening, maar zelfs in tech-loving Japan noemden ze het ondubbelzinnig ‘Vreemd hotel’.

En dat is mijn punt: het is een gimmick. Ik voorzie in de nabije toekomst geen trend waarbij hotelmedewerkers massaal hun baan verliezen aan opvolgers op batterijen. En gelukkig maar.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels