blog

Ruim baan voor de liefde!

Hotel 491

U verwacht nu misschien een spannend stukje over ‘day use’ van hotelkamers. Ik ga u teleurstellen. De titel van dit stukje slaat op de aangekondigde grondige verbouwing van het klooster ‘Liefdezusters van het kostbaar bloed’ in Koningsbosch tot Nederlands eerste Curio Collection hotel.

Ruim baan voor de liefde!

De volledige naam van dat eerste Curio hotel in Nederland wordt The Monastery Hotel Koningsbosch, Curio Collection by Hilton. Een enigszins wonderlijke naam trouwens: ‘monastery’ wordt in het Engels meestal gebruikt voor een mannen- en niet voor een nonnenklooster (‘convent’), maar dit terzijde.

Vorig jaar opende in Breda al restaurant Liefdegesticht, onderdeel van Hotel Nassau. Dit hotel deelt met The Monastery niet alleen een verleden als klooster van Liefdezusters, ook zijn beide hotels via een soft brand (Nassau is onderdeel van Marriott’s Autograph Collection) aangehaakt bij een grote keten. Het verschil: The Monastery gaat door Hilton zélf gemanaged worden, waar Hotel Nassau het management heeft uitbesteed aan het merk-onafhankelijke Interstate Hotels & Resorts.

Een opmerkelijke keuze, die eerste. Immers, de “Collections” van Hilton, Marriott en andere bedrijven worden vooral in de markt gezet als aantrekkelijke propositie voor onafhankelijke hoteliers: niet of nauwelijks uniforme brand standardsén de voordelen van een bestaand wereldwijd distributienetwerk.

Waarom dan toch de bedrijfsvoering van The Monastery aan Hilton laten? Het zal ongetwijfeld geen sinecure zijn om een dergelijk hotel in Midden-Limburg rendabel te exploiteren; wellicht vonden de investeerders of hun financier het toch een veiliger idee dat het management in handen zou zijn van een van de grote hotelspelers?

Waren er geen onafhankelijke managementbedrijven als Interstate te vinden die het in Limburg aandurven? Heeft Hilton misschien een niet-te-weigeren aanbieding gedaan, om daarmee de eerste Curio-vlag op Hollands bodem te doen wapperen?

Of, zoals ik vroeger nog wel eens in mijn examens aan studenten vroeg: ‘D: All of the above’? (wat ik inmiddels niet meer mag van onze – terecht – zeer kritische toetscommissie)

Hotel Nassau is een erg mooi product geworden en ik verwacht dat ook The Monastery iets wezenlijks gaat toevoegen aan het Nederlandse hotellandschap. Succes (en die wens geldt ook voor het deze maand bij Marriott’s Tribute Portfolio aan te sluiten Apollo Hotel Amsterdam)!


NHTV-docent Rob van Ginneken blogt voor Misset Horeca over hotelschoolonderwijs en de hotellerie in het algemeen.

Meer blogs van Rob van Ginneken

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels