Beaumont pakt Dutch Hotel Award

Hotel Beaumont in Maastricht is winnaar geworden van de Dutch Hotel Award 2005, de vakprijs voor het beste hotelmanagementteam van Nederland. Thema van de wedstrijd dit jaar is innovatie.

Winnaar Beaumont onderscheidt zich van de andere finalisten (Hip Hotel St. Martenslane, ook in Maastricht, en NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout) doordat het innovatie over de hele linie heeft doorgetrokken. Twee jaar geleden besloot eigenaar Harrie Beaumont dat het roer om moest in het bijna honderd jaar oude familiebedrijf. Een miljoeneninvestering was nodig om het allegaartje van stijlen één duidelijk gezicht te geven.

Dat is gelukt. Het oubollige karakter heeft plaatsgemaakt voor een tijdloos, strak concept. Ruim een jaar is er verbouwd, en al die tijd is het hotel niet één dag dicht geweest. Sterker nog, het management slaagde erin ondanks alle overlast toch groei te realiseren.Het getuigt van lef dat de hotelier zich zo kwetsbaar heeft opgesteld en heeft durven investeren in externe kennis. Het voltallige personeel (dat er vaak al vele jaren werkt) is met de innovatiestroom meegegaan. Het product, de dienstverlening en de motivatie van de medewerkers stijgen daarmee uit boven de massa en de markt.

Uit de ruim dertig inzendingen voor de wedstrijd Dutch Hotel Award valt op te maken dat de Nederlandse hotelsector het vertrouwen in de toekomst herwint. Op grote schaal investeren zowel ketenbedrijven als zelfstandige hotels in nieuwe concepten en producten. Draadloos internetten, twee jaar geleden nog een zeldzaamheid, kan tegenwoordig in vrijwel elk zakenhotel. En op de hotelkamer doet in razend tempo de flat screen televisie z’n intrede: de grote bakbeesten van tv’s maken plaats voor strakke LCD-beeldschermen.

Opvallend is dat hoteliers het online boeken van kamers steeds vaker in eigen beheer proberen te houden, en niet langer als vanzelfsprekend overlaten aan tussenpartijen als weekendjeweg.

Groei halen de hotels in toenemende mate uit de restaurantexploitatie. Er wordt fors geïnvesteerd in nieuwe restaurantconcepten. Met een upgrading proberen hotels nadrukkelijk ook meer lokale en regionale gasten aan de lunch- en dinertafel te krijgen.

Bij de inzenders voor de Dutch Hotel Award 2005 zitten veel hotels die het restaurant aanpakten of daar nog mee bezig zijn. Winnaar Beaumont verliet het thema van de Elzasser keuken. Finalist NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, onderdeel van de Spaanse keten NH Hoteles, stopte de afgelopen maanden 13 miljoen euro in onder meer de restaurants en de bar, en ook de receptie en kamers gingen onder het mes.

De derde finalist, Hip Hotel St. Martenslane, heeft geen restaurant, niet eens een ontbijtruimte: gasten kunnen een Mars, zonodig ook condooms, uit een automaat in de lobby trekken. St. Martenslane is het eerste volledig rookvrije hotel in Nederland. Het hotel is onbemand, er is geen receptie. Gasten boeken er een kamer zoals bij de goedkope luchtvaartmaatschappijen. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper de kamer.

De Dutch Hotel Award is een initiatief van adviesbureau Trust Hospitality, in nauwe samenwerking met weekblad Misset Horeca/Misset Hotel, ING Bank, Hotelschool Den Haag en SBS Architectuur.

Bekijk hier een fotoreportage van Hotel Beaumont

Lees ook Misset Horeca 22 voor een uitgebreid verslag over de hotelwedstrijd

Bekijk deze collectie

Inrichting

Bij de inrichting van je horecazaak en je terras komt veel kijken. Je wilt dat de sfeer past bij het concept en je gasten aanspreekt. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze collectie tips en inspiratie op het gebied van interieur en exterieur: van het interierontwerp tot meubilair en van routing tot sfeer.