Consument wacht met boeken vakantie

Consument wacht met boeken vakantie

De consument is dit jaar afwachtender met het boeken van vliegvakanties en Europese autovakanties voor de zomer van 2009. Dat blijkt uit de laatste klantenmonitor van Thomas Cook.

Volgens de reisonderneming is de terughoudendheid onder vakantiegangers te wijten aan de financiële crisis.

‘Na een rustige start staat de boekingscurve nu op het punt waar we begin december vorig jaar stonden. We merken dat de consument afwachtender is geworden. Maar volgens de klantenmonitor betekent uitstel zeker geen afstel voor de consument’, aldus een woordvoerster van Thomas Cook.

De reisorganisatie, waartoe onder meer Neckerman en Vrij Uit behoren, verschuift om deze reden haar mediacampagne van december naar januari.

‘Deze beslissing is genomen door de huidige ontwikkelingen in de reisbranche. Er worden op dit moment veel meer lastminutereizen geboekt voor de wintersport- en kerstvakantie dan in 2007. Consumenten gaan zeker weg, maar zij beslissen pas kort voor vertrek. Voor ons reden om op dit moment nog niet volop met de campagne voor de zomer van 2009 te gaan communiceren.’