Google wordt trendwatcher voor Spaanse hotels

Google wordt trendwatcher voor Spaanse hotels

Spaanse hotels krijgen beter zicht op hoeveel en welk soort gasten ze in de directe toekomst kunnen verwachten. Dit dankzij Google. Google gaat in Spanje eigen trendgegevens combineren met data van Grupo BBVA, zodat het toerisme een maand vooruit in de tijd kan kijken.

De cijfers moeten een reeel beeld geven wat de toeristensector over een maand kan verwachten. Voor bedrijven in het toerisme, bijvoorbeeld hotels, kunnen de cijfers van grote waarde zijn omdat ze beter personeel kunnen plannen en gerichter kunnen investeren.

Deze week is de zogeheten ‘BBVA-Google tourism activity in Spain indicator’ gelanceerd, meldt de doorgaans goed ingelichte website Emerce.nl. Het gaat om een combinatie van trendgegevens bij de zoekmachine en economische voorspellingen van de analisten van de bank.

In Spanje gaat het om een proef. Afhankelijk van de resultaten overweegt Google de incidator ook in andere landen en voor andere sectoren te gaan leveren. Het toerisme in een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor Spanje. De laatste tijd heeft het land te maken met een flinke economische crisis en grote problemen in het toerisme.