KHN in gesprek met American Express

KHN in gesprek met American Express

De besturen van de sector Hotels en de sector Restaurants van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaan gezamenlijk in gesprek met American Express. Vorige week ontstond ophef door uitlatingen van hotelvoorman Frans Hazen van KHN over het boycotten van de creditcard.

Doel van het gesprek is om tot een acceptabel tarief voor beide sectoren te komen, zo laat KHN in een persschrijven weten.

KHN benadrukt in het persbericht dat van een boycot tegen American Express geen sprake is. De sector Restaurants heeft immers een lange en constructieve samenwerking met American Express, schrijft de branchevereniging.

Vorige week ontstond ophef over het gebruik van de veelgebruikte creditcard in de horeca. Hotelvoorman Frans Hazen riep hoteliers op hotelgasten niet meer te laten betalen met American Express. Hazen deed zijn oproep omdat de creditcardmaatschappij in zijn ogen te hoge tarieven berekent. Hij voegde er in De Telegraaf aan toe: ‘Na jarenlange onderhandelingen waarin American Express de soepelheid van een stoeprand heeft betracht, hebben we er genoeg van’.

Restaurateurs konden zich niet vinden in de uitlatingen van Hazen. Ze vinden dat American Express een belangrijke partij is voor restaurants. American Express zelf liet in Het Financieele Dagblad weten hotels te waarschuwen voor klantverlies bij weigering van hun kaart. Verder ontkende de creditcardmaatschappij dat er onderhandelingen zijn geweest met KHN over hun tarieven.