Nederlanders willen niet kamperen

Nederlanders willen niet kamperen

Steeds vaker kiezen Nederlanders voor luxe: een bed & breakfast, een hotel of vaste staplek op een camping. Nederlanders willen niet meer in een tentje liggen.

Uit onderzoek van het Nederlands Research Instituut Toerisme blijkt dat het niet goed gaat met de campings in Nederland. De kampeersector heeft in 21 jaar fors ingeleverd. Het aandeel kampeervakanties daalde van 21,1 procent in 1988 naar 14,7 procent in 2009.

De kampeervakanties die nog wél gehouden worden, duren korter: in 1996 bleven Nederlanders nog 7,2 nachtjes op de camping, terwijl dat er vorig jaar nog maar zes waren.

Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat mensen geen zin meer hebben om in een tentje te liggen of met een toiletrol over het campingterrein te lopen: ze kiezen sneller voor een luxe oplossing als een hotel of bed & breakfast.

Campingeigenaren doen hun best om nieuwe en aantrekkelijke vormen van kamperen te vinden. Van camplodges tot stadscampings of paal- en vlothutten. De onderzoekers vermoedden dat campings die zich niet aanpassen het op lange termijn moeilijk krijgen.