Grootste klap corporate markt moet nog komen

Grootste klap corporate markt moet nog komen

De hardste klappen in de Nederlandse hotellerie als gevolg van de wereldwijde financiële crisis moeten nog vallen, zeggen tophoteliers.

Grote, internationaal opererende concerns zullen hun budgetten de komende maanden bijstellen onder druk van tegenvallende omzetten. Er wordt minder gereisd, bedrijven boeken voor hun medewerkers minder kamers, geplande trainingen en trainingen gaan deels in de ijskast.

Terugschroeven

Maandag, op de eerste dag van de Hotellounge, het debat- en discussieplein voor brandende kwesties in de hotellerie, spraken hotelondernemers hun zorg uit de ontwikkelingen in de markt. Lucas Petit van Hospitality Company (onder meer Stroom Rotterdam): ‘Ik weet dat bedrijven als Nike de hotelbestedingen voor medewerkers drastisch hebben teruggeschroefd. Veel meer bedrijven gaan daartoe over’. Ook ander deelnemers aan het debat zien die tendens.

‘Dalletje’

Tot nog toe vallen de gevolgen van de crisis mee, stelt Petit. ‘Wie de afgelopen jaren goed naar de kosten heeft gekeken, en een financieel solide organisatie heeft en nu z’n gezond verstand gebruikt, moet het echt kunnen redden’. Veel hoteliers spreken dan ook liever niet van ‘crisis’, maar van een ‘dalletje’.

Praat met je leverancier

Bas Tolmeijer van Apollo Hotels & Resorts zag de bezetting in vooral zijn drie Amsterdamse hotels de afgelopen maanden fors afnemen en nam direct kostenbesparende maatregelen. Contracten zijn niet verlengd en er wordt scherper gekeken naar efficiency bij het inzetten van personeel. Ook naar de inkoop is gekeken. ‘We zijn opnieuw met leveranciers om tafel gegaan. Lopende contracten zijn opengebroken en dat leverde een aanzienlijke besparing op. Het is mijn verantwoordelijkheid de tent overeind te houden, het is bemoedigend om te zien dat partijen die boodschap begrijpen’.