nieuws

HSMAI: ‘Reageren op social media belangrijker dan zelf zenden

Hotel

De consument neemt de macht over in de nieuwe digitale wereld. Als horecaondernemer kun je dan beter de dialoog aangaan met die consument. Luister naar wat er op internet gezegd wordt over je bedrijf én reageer daar op. Dat is belangrijk dan zelf gaan “tetteren” op social media zonder dat daar een duidelijke strategie achter zit.

HSMAI: ‘Reageren op social media belangrijker dan zelf zenden

Dit zegt Menno Lanting, auteur van Connect, het management boek van het jaar 2011, op het Mei Seminar van de hospitality club HSMAI.

‘Social media als twitter, hyves en facebook zijn een middel om de dialoog met de consument aan te gaan. Geen doel op zich. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen transparantie en vertrouwen belangrijker vinden dan prijs en kwaliteit. Zorg dan dat je transparant bent en geef mensen respons.’

Tegen je keren

Auteur Menno Lanting adviseert ondernemers om de ‘digitale wereld’ naar zichzelf toe te halen, wil het niet tegen je gaan werken. ‘Maar schrik er niet van dat veel reacties iets negatiefs in zich hebben. Dat is mens eigen. Zestig procent is negatief.’

Lanting bedoelt niet dat ondernemers het dan allemaal maar zelf moeten doen. ‘Mensen die heel defensief zijn, er zelf geen geloof in hebben, moeten er niet aan beginnen. Geef dan die verantwoordelijkheid aan een jonger iemand in het bedrijf. Twintigers vinden het vaak heel boeiend en zijn zelf ook heel actief in allerlei netwerken.’

Belangrijkste punt vindt Lanting dat er reactie komt op meningen en ervaringen die de consument deelt, bijvoorbeeld via Twitter. ‘De reactie op een opmerking of klacht is nog belangrijker dan hoe die klacht wordt opgelost.’

Het seminar van de HSMAI vond plaats op 19 mei bij NH hotel Atlantic in Kijkduin, Den Haag. Bekijk hieronder een fotoreportage van de bijeenkomst.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels