nieuws

Nieuwe hotelclassificatie raakt vijfsterrenhotels

Hotel

Het hotelclassificatiesysteem gaat op de schop. De regels voor de hotelclassificatie in vijfsterrenhotels worden flink aangescherpt. Voor vijfsterrenhotels heeft de classificatie iets nieuws in petto.

Nieuwe hotelclassificatie raakt vijfsterrenhotels

Vijfsterrenhotels krijgen met ingang van volgend jaar verplicht bezoek van een mystery visitor. Dat meldt Hans van der Kooij, hotelspecialist van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

Grootste verandering voor tophotels is het bezoek van een mystery visitor. Die verblijft twee dagen in het hotel om vooral te letten of de service wel ‘vijfsterrenwaardig’ is. ‘Roomservice in huis hebben is één, maar voldoet die roomservice ook aan de hoogste kwaliteitseisen’, stelt Van der Kooy vrijdag in Misset Horeca.

De mystery visits in vijfsterrenhotels worden uitgevoerd voor een internationaal bedrijf dat wereldwijd geheime bezoeken aflegt in grote hotels en winkelbedrijven. De mystery visitor zal altijd twee nachten blijven. Mocht er iets misgaan, dan krijgt het hotel een tweede kans om het goed te maken.

De mystery visit vindt één keer per jaar plaats. De kosten worden gedragen door het bedrijfschap Horeca en Catering en de hotels zelfs. Het nieuwe systeem gaan per 1 januari 2008 van start. Mogelijk moeten in een later stadium ook viersterrenhotels een mystery-check ondergaan.

Nederland telt momenteel achttien vijfsterrenhotels. Het merendeel van de bedrijven bevindt zich in en rond Amsterdam.

In de Misset Horeca van vrijdag 12 oktober vindt u uitgebreide achtergrondinformatie over de aanpassingen van de hotelclassificatie.

Zie ook

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels