nieuws

Houdbaarheidsdatum voor internetrecensies

Hotel

De Belgische belangenvereniging Ho.Re.Ca. Vlaanderen wil een houdbaarheidsdatum voor internetrecensies. Reviews die ouder zijn dan twee jaar, moeten worden verwijderd. ‘Overmacht kan een ondernemer eeuwig achtervolgen.

Houdbaarheidsdatum voor internetrecensies

Ook in België komt de horeca in het geweer tegen de (toenemende) rol van recensiesites. Datanews.be schrijft dat horecafederatie Ho.Re.Ca Vlaanderen, daarbij gesteund door de Europese horecafederatie Hotrec, pleit voor een houdbaarheidsdatum voor internetrecensies. Recensies die ouder zijn dan twee jaar, zouden moeten worden verwijderd.

‘Eén slechte dag of zelfs overmacht kan een hoteluitbater eeuwig achtervolgen’, citeert Datanews.be de belangenvereniging uit een artikel in Het Laatste Nieuws. De organisatie wijst op de problematiek van erg negatieve internetrecensies over hotels en restaurants op sites als TripAdvisor, Zoover en Booking.

Reviews als chantagemiddel

Niet het principe van de recensies op die sites wordt door Ho.Re.Ca Vlaanderen betwist, wel het permanente karakter ervan en de grote kans op misbruik. Iedereen kan zomaar uiterst positieve of negatieve kritiek over een horecazaak uiten zonder er ooit een voet te hebben binnengezet, is de algemene teneur.

Volgens de Belgische horecafederatie gebruiken Angelsaksische toeristen TripAdvisor zelfs als chantagemiddel: ‘betaal onze reis terug of we schrijven een slechte recensie op TripAdvisor’.

Pech kan bepalend zijn

Daarnaast kan ook pech een bepalende rol spelen. Ho.Re.Ca. Vlaanderen daarover: ‘Bijvoorbeeld wanneer in een vijf jaar oude recensie wordt geklaagd over de lawaaierige buurt, terwijl er in die periode werkzaamheden waren die nu allang zijn afgerond. ‘Of een hotel of restaurant kan zich door de jaren heen hebben verbeterd.’

Reviewdebat Misset Horeca

Begin dit jaar stelde Misset Horeca de betrouwbaarheid van reviewsites aan de kaak in een uitgebreide coverstory. Belangrijkste conclusie na een daaraan gekoppeld debat: de betrouwbaarheid moest omhoog. Het leidde ertoe dat reviewsites veranderingen doorvoerden.

Reageer op dit artikel