nieuws

Toerist niet positief over culinair aanbod Nederland

Hotel

Buitenlandse toeristen vinden Nederland ideaal voor korte vakanties. Ze noemen ons land goed bereikbaar en beoordelen Nederlanders overwegend als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Minder positief zijn ze over het culinaire aanbod en de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Toerist niet positief over culinair aanbod Nederland

Om het negatieve beeld over het culinaire nivaeau van Nederland bij buitenlandse toeristen bij te draaien, werkt het NBC samen met KHN aan een campagne die het culinaire imago van Nederland op moet krikken.

Buitenlandse toeristen hebben een behoorlijk positief beeld van ons land. Dat blijkt uit het dinsdag bekendgemaakte vierjaarlijkse imago-onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Het NBTC heeft zo’n 11.000 mensen ondervraagd in de 13 belangrijkste landen van herkomst van buitenlandse toeristen. Die vinden Nederland overigens niet alleen open en tolerant, maar ook goed bereikbaar en ideaal voor korte vakanties.

Tulpen, molens en kaas zijn nog altijd de eerste associaties die ‘Holland’ bij hen oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ noemen ze als meest positieve kenmerken van ons land. Drugs en prostitutie zijn daarentegen minpunten, de Nederlandse taal blijft bovendien lastig. Ook minder positief is het idee van toeristen over het culinaire aanbod en de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Arrogant land

Relatief weinig buitenlanders noemden Nederlanders overigens arrogant (18 procent). Van de mensen die dat wel vonden waren de meesten Belg. Ondanks de overwegend positieve kijk van buitenlanders zag het NBTC dat in sommige landen Nederland minder aantrekkelijk wordt gevonden dan 4 jaar geleden. Dat zou komen door toenemende concurrentie in de internationale slag om de gunst van de toerist.
Het NBTC heeft het onderzoek uitgevoerd in Duitsland, Groot-Brittannië, België en de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken en Zweden. Japan en de opkomende markten Brazilië, China en Rusland zijn in 2012 voor het eerst toegevoegd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels