'Hotels voorzichtiger met niet-betalende gast

'Hotels voorzichtiger met niet-betalende gast

Hotels geven in het vierde kwartaal van vorig jaar na 93 dagen hun openstaande facturen uit handen. Een kwartaal eerder was deze termijn een ruime week korter: 85 dagen. 'Hoteliers zijn voorzichtiger met niet-betalende klanten,' concludeert onderzoeker Rob de Haan.

'De tijd die hotels lieten verstrijken voordat ze openstaande facturen uit handen geven, liep in het laatste kwartaal van 2013 op tot 93 dagen. Het kwartaal ervoor was dat nog gemiddeld 85 dagen. Een jaar eerder werd 81 dagen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van 1200 vorderingen door on-line platform Verkoopjevordering.nl van mede-oprichter Rob de Haan.

De belangrijkste oorzaak, die uit het onderzoek naar voren komt, is de angst om klanten te verliezen in onzekere, economische tijden. Dit geldt met name voor hotels die de zakelijke markt van evenementen en bijeenkomsten bedienen en waar veel op rekening wordt geleverd.

Betalingsregeling hotels

De gemiddelde hoogte van de openstaande facturen die uiteindelijk uit handen werden gegeven liep op van € 1.422,- in het derde kwartaal tot € 1.507,- in het laatste kwartaal van 2013.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het voor medewerkers die belast zijn met het innen van de facturen geen duidelijk mandaat hebben. Voor de meesten van hen (57%) is het bijvoorbeeld niet duidelijk in welke situatie een betalingsregeling mag worden aangeboden of bij welke hoogte een juridische procedure mag worden gestart.

Ook bleek uit de correspondentie dat in 31% van de dossiers betalingstermijnen niet consequent opgevolgd te zijn.

Ook over kosten die in rekening mogen worden gebracht als de betalingstermijn is verstreken bestaat onder de hotels onduidelijkheid. 42% van de ondervraagde medewerkers wist niet dat er in de algemene voorwaarden van hun eigen hotel afwijkende kosten en boetes waren opgenomen in geval van te late betaling. Slechts 15% bracht deze kosten ook daadwerkelijk bij de klant in rekening.
Het onderzoek
Voor het onderzoek zijn in totaal 1200 vorderingen onderzocht. 400 Uit het laatste kwartaal van 2013, 400 uit het voorlaatste kwartaal van 2013 en 400 uit het laatste kwartaal van 2012. Bij het onderzoek zijn 448 hotels betrokken. Een deel van de hotels heeft meerdere vorderingen openstaan en uit handen gegeven.