Apple-gebruikers boeken duurdere hotels

Apple-gebruikers boeken duurdere hotels

In Nederland geven iOS-gebruikers gemiddeld 21% meer uit aan een hotelovernachting dan gebruikers van een Android-systeem. De Apple-fan (iOs) geeft 119 euro uit aan een hotelovernachting tegen 98 euro voor Android gebruikers.

Onderzoek van Trivago naar mobiel boekgedrag van Nederlanders wijst uit dat iOS-gebruikers (Apple) verschillen van Android-gebruikers (Google) in hun voorkeur voor hotelaanbiedingen.

Iedereen die zelf al eens een smartphone of tablet computer heeft aangeschaft weet dat de keuze tussen verschillende apparaten en besturingssystemen heel persoonlijk is.

Hotelovernachtingen in het segment van €0 tot €100 zijn bij Android een stuk populairder dan bij iOS. Een teken dat de gemiddelde Android-gebruiker iets voorzichtiger is met het uitgeven van geld en misschien ook wel iets minder te besteden heeft.

Van de Android-gebruikers kiest 68% voor een hotel onder de €100 per nacht. Bij iPhone- en iPad-gebruikers ligt dit percentage op 55%.

Met 45% van de gebruikers is het segment hotelboekingen van boven de €100 het populairst onder de iOS-gebruikers, vooral het percentage hotelovernachtingen van €200 en meer is bij de iOS-gebruikers bijna twee keer zo hoog als bij gebruikers van Android.

Prijs versus sterren

Als Android-gebruikers zoekresultaten filteren, dan wordt de filter voor prijs het meest gebruikt. Voor Android-gebruikers is de prijs van de overnachting dus een belangrijke drijfveer bij het maken van een keuze. Voor de iOS-gebruiker is de sterrenclassificatie de belangrijkste filter. Voor iOS-gebruikers is luxe dus belangrijk.

Aangezien iOS-gebruikers luxe belangrijk vinden kiezen ze ook vaker hotels met 4 of 5 sterren dan Android-gebruikers. iPhone- en iPad-gebruikers kiezen 10% meer 4 of 5 sterren hotels dan mensen met een Android-apparaat. Bij Android-gebruikers daarentegen zijn de hotels met 1, 2 of 3 sterren 10% populairder.