'Foute beweringen Sandton over faillissement Hotel Broel'

'Foute beweringen Sandton over faillissement Hotel Broel'

Francine Lodrioor, eigenaresse van N.V. Frank Vandecasteele, stelt dat Sandton Hotels de media verkeerd heeft geïnformeerd wat betreft het faillissement van Hotel Broel in Kortrijk.

'We willen de foute beweringen die de Sandton groep via diverse persberichten verstuurde rechtzetten omdat we ons beledigd voelen en de waarheid anders is dan Sandton wil laten uitschijnen.'

Sandton groep zegt
dat ze de afgelopen jaren volop heeft geïnvesteerd in operationele zaken, maar dat noodzakelijke investeringen aan en in het sterk verouderde pand niet werden uitgevoerd. Recent deed Rogier Braakman, oprichter en directeur van Sandton Hotels, een bod op het vastgoed 'om het heft in eigen hand te kunnen nemen en de broodnodige vastgoedinvesteringen zelf te verrichten.'

Lodrioor reageert dat de huren sinds 2011 nooit stipt zijn betaald door Sandton groep, die in oktober 2010 Hotel Broel in erfpacht nam. 'De overeenkomst werd gesloten nadat de groep -gedurende de drie maanden daaraan voorafgaand - alle resultaatrekeningen kon inzien en toegang kreeg tot de kleinste details van de toestand van de gebouwen en hun inrichting. Op basis daarvan stelde Sandton zelf een erfpachtovereenkomst voor én ook de huurprijs.'

Gebrekkig management

Lodrioor zegt verder dat door gebrekkig management vanuit Sandton, de hotelinkomsten sterk terugliepen. Vanwege de huurachterstand stapte Vandecasteele uiteindelijk naar de rechter. 'Deze toestand kon niet blijven duren, temeer omdat het hotel werd verwaarloost en er geen investeringen werden gedaan om dit te verhelpen.'

Onaanvaardbaar bod

'Het is juist dat Sandton een bod uitbracht om ons pand te kopen, maar dit bod was gewoon onaanvaardbaar voor ons. Het is ook juist dat Sandton ons voorstelde om de helft van de zo nodige investeringen te bekostigen', zo vervolgt ze. 'Maar volgens de Erpachtovereenkomst zouden deze kosten volledig door hen moeten worden gedragen.'

'Overigens zouden we op dit punt misschien nog over de brug zijn gekomen als we niet steeds met een huurachterstand te kampen hadden gehad. Het vertrouwen was zoek en wij zijn daarom niet op hun verzoek ingegaan. Als de directieleden hun spijt uitdrukten tegenover het personeel, dan liegen ze, want het volle scenario hadden ze duidelijk zo gepland', zo besluit ze.