nieuws

Onderzoek designtrends 2016

Hotel

Blauw wordt de nieuwe trendkleur. Duurzaamheid is geen trend, maar een lifestyle en ‘mensen zijn minder geïnteresseerd in materiële zaken en hebben meer belangstelling voor gezondheid’. Dat en meer kwam uit onderzoek dat Misset Horeca deed onder 50 (inter)nationale architecten en designers.

Onderzoek designtrends 2016
Blauw is hot, zo blijkt uit onderzoek onder 50 (inter)nationale designers en architecten.

De tien meest genoemde ontwikkelingen:

1 Duurzaamheid is geen trend, maar een lifestyle.
2 Multifunctioneel. De horecaruimte moet voldoen aan meerdere behoeftes van
de gasten.
3 Beleving. Ontwerpen evolueren naar unieke ruimtes om nieuwe ervaringen te
creëren bij de gasten.
4 Verbinding/gemeenschap. Ruimtes worden ingericht om contact te krijgen en
te delen.
5 Gezondheid. Horeca gaat een belangrijkere rol spelen als het gaat om gezond
eten. Sport en ontspanning van gasten.
6 Technologie. Service op maat wordt de toekomst. Nieuwe technologie maakt
dt mogelijk. 3D-printing maakt een opmars.
7 Kleur is een belangrijk en interessant element in design. Blauw is hot.
Designers denken echter niet zozeer in trendleuren, maar in kleuren die
passen bij een concept.
8 Luxe en comfort. Het sobere design verruilen we voor meer luxe en elegante
materialen.
9 Niche. We gaan meer concepten zien die zich richten op een niche-doelgroep.
10 Blurring. Blurring speelt al een tijdje, maar gaat nog massalere vormen aannemen in de toekomst.

Naast trends, noemden de deskundigen ook wat voor 2016 echt niet meer kan:

1 Tarieven vragen voor Wifi – DesignAgency in Toronto, Canada
2 Copy-paste concepten – ‘Ketens waarbij alles op elkaar lijkt, krijgen het moeilijk’, Bruskus Batek Architekten in Berlijn en YOD in Kiev
3 Ruw Industrieel – ‘Het is voorbij’, aldus Shaun Clarkson, Londen
4 Namaak industriële look en nieuwgemaakt vintage – Bob Architectuur Arnhem
5 Wandvullende krijtborden – ‘Je ziet het overal’, Crielaers & Compagny. Blaricum

Top 7 meest genoemde hospitality-ontwikkelingen:

1 Flexibel en multifunctioneel – Werken en privé lopen steeds meer in elkaar over
2 Multisensorieel ontwerpen – Ontwerpen zullen evolueren naar meer unieke ruimtes.
3 Digitalisering – Door de digitale wereld hebben steeds minder mensen persoonlijk contact. Hier ligt een rol voor de horeca.
4 Techniek – Op maat geleverde service met technologie.
5 Niche – We gaan meer concepten zien die zich gaan richten op een niche-doelgroep.
6 Luxe – Versleten vintage banken en stoelen zijn geweest.
7 Blurring – Blurring groeit nog meer.