nieuws

Hotelcapaciteit omgeving Efteling moet omhoog

Hotel

De Efteling heeft grote toekomstplannen. Het attractiepark wil doorgroeien en mikt op 40 procent meer bezoekers, aldus een woordvoerster. Omdat het nieuwe publiek uit omringende landen moet komen, dient de hotelcapaciteit in de omgeving flink te worden opgeschroefd.

Hotelcapaciteit omgeving Efteling moet omhoog

Nu ligt het aantal bezoekers op ongeveer 4,7 miljoen. In 2020 zouden dat er concreet 5 miljoen moeten zijn en het park houdt er rekening mee dat het aantal in 2030 op 7 miljoen uitkomt.

Meerdaagse trip

De Efteling is wat bezoekersaantallen betreft het grootste attractiepark van Nederland en zit Europees gezien in de top vier. Om daar te blijven zou de groei moeten komen van buitenlandse bezoekers die een meerdaagse trip maken en dus ergens moeten slapen.

Nieuwe hotels

Naast het bouwen van eigen hotels stimuleert het attractiepark in Kaatsheuvel de uitbreiding van verblijfmogelijkheden in de omgeving door particuliere ondernemers. Het streefgetal is 5000 bedden binnen en buiten het park. De gemeente Loon op Zand, waar Kaatsheuvel onder valt, heeft een strook grond bestemd voor de ontwikkeling van hotels, aldus de Efteling.

Duitsland, België en Frankrijk

Ook zijn op termijn extra verkeersmaatregelen nodig, waarbij ook wordt gedacht aan de aanleg van een monorail naar het park. De budgetten om toeristen uit Duitsland, België en Frankrijk te trekken, gaan omhoog en personeel gaat op taalcursus. Op het park zelf is ook nog wat ruimte voor uitbreiding van attracties en sprookjes.

Uitbreiding slaapplekken

In 2015 werd al duidelijk dat de Efteling het aantal slaapplekken fors wil uitbreiden, maar deze plannen gaan nog verder. Welk bedrag met de investeringen is gemoeid, kan het park niet zeggen.

Horeca

De Efteling Horeca staat op nummer 28 in de Horeca Top 100 2016 nummer 28. In 2015 heeft de Efteling 4,68 miljoen bezoekers ontvangen (in 2014 4,4 miljoen). ‘Met deze mooie toename hebben we weer een belangrijke stap gezet richting de 5 miljoen bezoekers die we in 2020 graag willen ontvangen’, zei voorzitter van de Raad van Bestuur Fons Jurgens voorheen.

De Efteling heeft zo’n dertig horecaconcepten en deze worden met enige regelmaat vernieuwd. Eén daarvan opende 1 mei, De Gulden Gaarde, bij één van de bekendste attracties van het park: Droomvlucht. Het thema van de Gulden Gaarde is ‘vers & verantwoord’. Naast soepen en worstenbroodjes voeren ‘verantwoorde’ producten als smoothies, yoghurts, fruit, groente(chips) de boventoon.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels