Medeoprichter Golden Tulip Hotels Hendrik Tuinema (98) overleden

Medeoprichter Golden Tulip Hotels Hendrik Tuinema (98) overleden

Hendrik Tuinema is op 98-jarige leeftijd overleden. Tuinema was medeoprichter en bestuurslid van de Golden Tulip Hotels, maar ook de eerste horecaondernemer met een wegrestaurant: MotoResto Bunnik. Hij richtte de Travellers Grill Restaurant-keten op en was mede-initiatiefnemer van De Horecava.

Hendrik Tuinema overleed op 28 augustus. KHN schrijft over Tuinema, die erelid was van de branchevereniging, dat hij zich enorm heeft ingezet voor de branche. 'Hij was een horecaman in hart en nieren.' Tuinema kreeg na de hotelschool zijn eerste buitenlandse horecabaan bij het Preanger Hotel in Indonesië. Na een functie voor de KLM in Indonesië, Pakistan en Egypte, koos hij  voor Nederland. Hij was van 1953 tot 1984 directeur van het Centraal Hotel in Amsterdam, dat onder zijn leiding het eerste Golden Tulip Hotel in Nederland werd. Hij werd daarmee ook medeoprichter van de hotelketen Golden Tulip Nederland en bleef jarenlang bestuurslid.

KHN over Hendrik Tuinema

KHN: 'Hendrik Tuinema kenmerkte zich als een netwerker pur sang en vurig pleitbezorger van onderlinge samenwerking. Zijn rustige optreden, zijn visie en kennis, maar en ook zijn brede maatschappelijke betrokkenheid waren van grote betekenis voor de Nederlandse horeca. Buiten zijn drukke ondernemersleven nam Hendrik Tuinema tijd om actief te zijn als bestuurder. Hendrik was een trouwe bezoeker van de vergaderingen en bijeenkomsten en een graag gezien lid van KHN. Voor zijn verdiensten werd hem het erelidmaatschap van de vereniging toegekend. Tot op hoge leeftijd toonde hij grote betrokkenheid bij onze branche.'

Golden Tulip

Golden Tulip ontstond in 1962 in antwoord op de komst van Hilton naar Nederland. Dat jaar opende het eerste Nederlandse Hilton hotel in Amsterdam, wat zes hoteliers uit de regio deed besluiten de krachten te bundelen en ook een keten te beginnen. Die keten bestond in eerste instantie uit zes hotels en had ook tot doel toerisme naar Nederland te promoten. Daarom kozen de hoteliers voor een oer-Hollands product als beeldmerk en naam: de tulp.