artikel

3 praktische tips voor meer omzet met je menukaart

Restaurant

Wat is het eerste dat jouw gasten zien op jouw menukaart? Die ene specialiteit, smakelijke foto’s of de prijzen? De meerderheid van de Nederlandse restaurants heeft een menukaart waarop prijzen centraal staan. En dat kost omzet. Hoe doe je dat dus: nadruk leggen op gerechten in plaats van op prijzen?

3 praktische tips voor meer omzet met je menukaart

Tip 1: €€€ – geen eurotekens op je menukaart

Een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding is wat deze strategie oplevert, zo blijkt uit onderzoek van Yang. Snel verdiend! Waarom werkt dit? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn (blijkt uit onderzoek van Knutson). Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling en de pijn die daarbij hoort.

Tip 2: Vermeld prijzen, maar laat ze niet extra opvallen

Je kunt prijzen minder laten opvallen door ze in hetzelfde lettertype op je menukaart te zetten als de omschrijving van je gerechten. Het afgelopen half jaar onderzocht ik de meest gemaakte menukaart foutjes. Meerdere keren zag ik dikgedrukte prijzen op menukaarten. Hiermee zorgt het restaurant dat de prijzen extra opvallen, extra aandacht krijgen en daarmee stimuleert het gasten om te kiezen op basis van prijs.

Tip 3: Leg de nadruk op de naam en de omschrijving van het gerecht, smakelijke foto’s of pakkende illustraties

Een recent experiment in het restaurant van mijn ouders liet een grotere stijging in de verkoop van het gerecht zien wanneer het gepromoot werd zonder prijs, maar met unieke karakteristieken dan wanneer het gerecht met prijs en minder nadruk op de omschrijving werd gecommuniceerd. Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden, bijvoorbeeld ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. En zorgen voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant, ondersteunt onderzoek van Cornell University. Dat is natuurlijk goed voor jou en de herhaalbezoeken.

menukaartmeisjeLinda Even van Menukaartmeisje.nl specialiseert zich in het optimaliseren van menukaarten om zo meer winst te genereren voor restaurants. Ze helpt horecaondernemers om met hun menukaart herhaalbezoeken te stimuleren, gasten te helpen kiezen en de gemiddelde bestedingen flink te verhogen.