artikel

Vijf manieren om wél op te vallen met asperges

Restaurant

Gaap. Al weer asperges. Ik heb geteld. De afgelopen 2 weken heb ik 5 nieuwsbrieven ontvangen die in het teken stonden van asperges. Aspergemenu’s, asperge-arrangementen, asperges, asperges, asperges. Facebookberichten van 17 (!!) verschillende restaurants voorbij zien komen over asperges.

Vijf manieren om wél op te vallen met asperges

Ja, ik weet het, asperges zijn populair. Dus als je roept dat jij ze ook op je menukaart hebt staan, ben je super…eh…heb je een streepje…eh…dan ben je een van de velen. En dan ben je eigenlijk een beetje saai.

Nu zijn asperges natuurlijk ook een mooi en lekker product. Echt iets van het seizoen, dus leuk om een speciaal, tijdelijk menu mee te kunnen maken. Maar hoe kies ik als consument nu uit een van die 22 restaurants en hotels? Welke krijgt mijn voorkeur en ga ik nu echt bezoeken? Je helpt me niet bepaald te kiezen als je alleen maar roept: het witte goud is er weer.

En als alles hetzelfde is, ga ik kiezen op…prijs. Stel je nu eens voor dat je jouw asperges anders gaat promoten. Op een manier die er echt uit springt en je aantrekkelijker maakt dan al die andere zaken. Zou dat niet heerlijk zijn? Dat mensen direct reageren op jouw bericht omdat ze jouw asperges willen en niet die van de buren.

Zo val je op in de overkill aan asperge promotie

Laten we eens kijken welke manieren er zijn om het anders aan te pakken. Niet elke zaak is hetzelfde, dus je kijkt gewoon wat bij jou past.

1: Asperges met een onsje beleving
Het gerecht op zich daar verander je niets aan. Je voegt alleen iets toe in de vorm van een bijzondere ervaring.
Bijvoorbeeld dat mensen zelf asperges kunnen komen steken of asperges kunnen eten in het Limburgse veld.  Of organiseer een High Asperge: laat mensen proeven hoe verschillende wijnen de smaak van de asperges beïnvloeden.
Een kookworkshop rond het thema asperges, zoals Taste & Colours dat doet, kan natuurlijk ook. Mits je restaurant zich daarvoor leent.

2: Asperges maar dan anders
De ham, het ei, de botersaus: die laat je in dit geval eens achterwege.
Je gaat op zoek naar spannender combinaties en andere bereidingswijzen. In een salade, met pasta of in een  quiche. Of in je gin tonic, zoals ik voorbij zag komen.
Het kan best zijn dat je daarmee vooral de aandacht trekt, maar uiteindelijk de klassieke versie vooral verkoopt. Prima toch? Dat is wat er gebeurt in de mode: de etalagepop draagt de meest opvallende outfit, niet de best verkopende outfit.

3: Wel op de kaart, niet promoten
Ben je zo’n zaak die mensen ieder jaar wel weer weten te vinden voor die asperges? Waarom zou je dan juist daarover praten? Prima dat je ze op de kaart zet, maar praat liever over die dingen die jou laten opvallen tussen al die aspergepromotors. Over de tomaten uit eigen tuin die al beginnen te rijpen, over de vis die net vers is binnen gekomen of over de prijs die je hebt gewonnen. Er is vast genoeg te melden.

4: Asperges met een verhaal
Misschien maak jij die klassieke asperges wel het lekkerst van allemaal en moet iedereen daarom juist naar jouw zaak komen. Als jij jouw verhaal goed weet te vertellen, kun je zelfs het meest saaie gerecht nog spectaculair maken.
Vertel over je moeder die ze vroeger altijd al klaarmaakte, een grote mand vol met engelengeduld schillend. Dat de hele familie werd uitgenodigd om te komen eten. En dat jij de traditie voortzet door de asperges te serveren aan een lange tafel,  klaargemaakt zoals je moeder dat deed.

5: Koning Asperge
Voor de beste garnalenkroketjes ga je naar De Rode Kater, voor de beste biefstuk ga je naar Toujours. De locals weten het precies, mits je consequent blijft volhouden en dat tot jouw signature dish weet te maken. Als jij wilt dat er over jouw asperges gepraat wordt, zorg dan dat je allereerst verduveld lekkere asperges weet te maken. En praat erover. Post foto’s. Nodig mensen uit voor jouw asperge première-avond. Geef asperges de hoofdrol op de kaart. Doe mee aan een aspergewedstrijd, of organiseer er zelf een. Hoe dan ook: zorg dat jouw zaak beroemd wordt vanwege zijn asperges en draag de kroon vol trots.

Annet Koerhuis, horecamarketing adviseur bij Running Fish

annet koerhuis