artikel

Iens en ‘tafelgenoot’ Seatme

Restaurant

‘Iens is nog steeds een onafhankelijke onlinegids van én voor gasten’, zo reageert Niels Keizer, algemeen directeur van Iens, op de commotie na publicatie op de website van Misset Horeca. Horecaondernemers zetten bij die onafhankelijkheid hun vraagtekens, zo bleek uit de vele reacties op het feit dat restaurateurs die geen abonnement hebben op reserveringssysteem Seatme onderaan komen te staan in de lijst. Iens legt het uit.

Iens en ‘tafelgenoot’ Seatme

Boekingssite Seatme en reviewsite Iens fuseerden in 2012. Oprichter Iens Boswijk meldde destijds dat Iens al 4 jaar geen winst meer maakte. Een nieuw verdienmodel moest daar verandering in brengen. Onder meer via reserveringen, advertenties, dinerdeals en abonnementen voor restaurants. Feit nu is dat alle restaurants die een account met een uitgebreid profiel hebben en deelnemen aan reserveringssysteem Seatme bovenaan in de presentatie worden geplaatst.

Presentatie

Hoe de presentatie van een website is, blijft volgens Iensdirecteur Niels Keizer afhankelijk van hoe er wordt gezocht. ‘Als je bijvoorbeeld op restaurants in Amsterdam zoekt op Iens.nl, worden álle restaurants in deze stad getoond. Wel worden de restaurants die met Seatme werken bovenaan weergegeven.’ Restaurants zonder Seatme, ongeacht hun ranking, zijn dus niet direct zichtbaar.

Zoeken gasten via Google, dan krijgen zij via een gesponsorde link als eerste de restaurants gepresenteerd die via Seatme beschikbaarheid hebben voor die avond. ‘Gasten kunnen natuurlijk altijd de zoekcriteria wijzigen. Bijvoorbeeld op het hoogste cijfer. In dat geval worden alle restaurants getoond, dus ook die geen account bij ons hebben.’

Betalen om aan de top te staan

Eetcafé De Buurvrouw in Groningen meldt hierover: ‘Wij stonden in de top-10. Toen we het Iens-abonnement hebben stopgezet, stonden we ergens op pagina 6. Dit ondanks dat we een goed cijfer hebben.’
Het moeten betalen om aan de top te staat stuitte restaurant De Sjalot in Nijmegen zodanig tegen de borst, dat het besloot er niet in mee te gaan. Mede-eigenaar Sibrecht Benning: ‘In hoeverre is het nog een onafhankelijk platform? Is het eerlijk dat een kwalitatief goed restaurant onderaan de lijst komt te staan, omdat ze er niet voor kiezen te betalen? Dat is waar wij vraagtekens bij zetten.’

Misleidend

‘Misleidend? Dat vinden wij niet’, reageert Keizer. ‘Een gast kan nog steeds op veel verschillende criteria zoeken: van cijfer tot keuken of op specifieke stadswijk. Gasten kunnen altijd een recensie achterlaten, ook als ze niet hebben gereserveerd via Seatme.’
De commotie rond de veranderingen leidt er dan ook niet toe dat de voorgenomen plannen worden gewijzigd. ‘Nee, die zetten we voort. Wel merken we dat onze communicatie niet altijd even duidelijk is geweest. Dat betreuren we oprecht. De komende tijd zullen we extra aandacht geven aan heldere communicatie. Zowel richting restaurateurs als consumenten.’

Simpeler en helderder

Overigens meldt Keizer dat het Seatme-verhaal niet nieuw is en al een aantal jaren zo werkt. Wat nu verandert, is het systeem. ‘Dat wordt simpeler en eerlijker.’ Voor alle restaurateurs wordt het mogelijk om kosteloos een foto, menukaart en een beschrijving van het restaurant te plaatsen. Iets wat voorheen in het betaalde pakket van premium listing zat. ‘Dat komt dan ook te vervallen. Hiermee verrijken we de content op de site’, legt Keizer uit.
Voor huidige Seatme-klanten verandert er niets. ‘We hanteren nog steeds twee abonnementen: standaard voor €29 en een uitgebreid (pro)abonnement voor €69 per maand. Restaurants die een premium listing hadden, bieden we een alternatief met 50 procent korting over de eerste zes maanden op de abonnementskosten. Zij hebben ook de mogelijkheid het abonnement maandelijks op te zeggen.’

Mooie aanvulling

Kenneth Smit, eigenaar van restaurant Ponderosa in Kijkduin is positief over Iens én diens ‘tafelgenoot’. ‘Wij vonden Seatme gewoon een mooie aanvulling op de service. We hebben dus ook niet voor een dilemma
gestaan. Ook omdat we een prettige samenwerking met Iens hebben.’
Marc Raaff, operationeel manager bij Baut Amsterdam, sluit zich daarbij aan. ‘Wij werken al 5 jaar met de tool Seatme. Vinden het gewoon gebruiksvriendelijk. Iedereen binnen het bedrijf kan ermee werken.’
Het rankingverhaal noemt hij ‘lastig’, omdat Iens veel bekendheid geniet. ‘Via dit kanaal komen veel reserveringen binnen.’ Ook als het gaat om recensies. ‘Wij hechten daar ook veel waarde aan, omdat we zo in contact blijven met onze gasten. We reageren op iedere recensie.’

AH-restaurantactie

De horeca lijkt ook verdeeld over de actie waarbij klanten van Albert Heijn tot 21 augustus kunnen sparen voor een gratis tweede driegangenmenu bij door Iens geselecteerde restaurants. Omdat op het online verschenen artikel van Misset Horeca niet alleen reacties binnenkwamen over de ervaringen met de ranking, maar ook over de
Albert Heijn-restaurantactie, vragen we Keizer hier ook naar.

Iens en Albert Heijn zeggen met de actie restaurants in een rustigere periode te ondersteunen. ‘Overigens is de periode dit jaar helemaal gelijk aan die van vorig jaar’, stelt Keizer. Klanten van Albert Heijn ontvangen een restaurantzegel bij elke €10 aan boodschappen. Met een volle spaarkaart – 10 restaurantzegels – ontvangen zij een gratis tweede lunch of tweede driegangendiner bij een van de door Iens geselecteerde restaurants.

‘Je komt bedrogen uit’

‘Wij hebben vorig jaar als leek deelgenomen. Dat was meteen de laatste keer’, zo reageert een restauranteigenaar uit Brabant. Restaurateurs betalen €2 aan commissie per gemaakte reservering. ‘Heel leuk dat je restaurant vol zit, maar uiteindelijk kom je bedrogen uit. Ik wil collega-ondernemers hiervoor behoeden’, vervolgt hij.
‘Bezwijk niet voor de actie met als argument: als de collega’s wel meedoen, lopen mijn gasten weg. Maak eerst een rekensom voordat je ja zegt. De drankomzet kan nimmer het verlies goedmaken.’ Deze restaurateur zegt dat de actie hem zeker €10.000 heeft gekost.

‘Bovenal positieve geluiden’

Iens zegt bovenal positieve geluiden te horen. ‘De Albert Heijn-actie is een actie waaraan restaurateurs vrijwillig kunnen meedoen, het is nooit verplicht. De actie is een vervolg op de succesvolle actie van vorig jaar. Veel restaurants die toen hebben meegedaan, zijn ook dit jaar weer van de partij. Dat zegt, denk ik, genoeg.’

De aantijging dat de restaurateurs opdraaien voor de kosten en Iens en Albert Heijn er een flinke som aan verdienen, verwerpt hij. ‘De actie kost ons én Albert Heijn veel tijd en geld. Denk eens aan de voorbereiding, het systeem en de kosten voor reclame. Overigens vragen we voor deelname aan de actie geen extra bijdrage.’

Commerciële belang voorop?

Op de vraag of het commerciële belang niet te veel voorop is komen te staan bij Iens, antwoordt Keizer: ‘Iens is zowel een review- als een reserveringsplatform. Met  reserveringen verdienen we ons brood, maar beide zijn voor ons even waardevol.’