artikel

De Stelling: Door dynamische prijzen te hanteren, kun je het rendement verbeteren

Restaurant 586

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Door dynamische prijzen te hanteren kun je het rendement verbeteren’. Lees hier de meningen van Rosa de Bert van Restaurant Bij Roos in Valkenburg a/d Geul en Jamie Sturrus van Restaurant Copenhagen in Dordrecht.Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Door dynamische prijzen te hanteren, kun je het rendement verbeteren

Gevarieerde prijsstelling zorgt voor een betere spreiding van gasten.

Rosa de Bert: Spreiding van gasten is natuurlijk altijd beter. Met dynamische prijzen sturen we op welke tijdstippen of dagen van de week er extra gasten komen. Wij belonen door de week onze gasten met een korting als ze komen eten aan het begin van de avond (tussen vijf en zes uur). Zo vullen we eerst de tafels aan het raam en maken het restaurant op die manier aantrekkelijk voor passanten.
Jamie Sturrus: Ik ben ervan overtuigd dat de prijs een belangrijk gegeven is waarom ze wel of niet voor jouw restaurant kiezen. Maar dat is afhankelijk van jouw concept. Wanneer je veel zakelijke gasten hebt, wil je het restaurant natuurlijk niet vullen met actiemenu’s en ‘voordeeleters’. Maar dan heb je meer dan 150 stoelen te vullen, dan zul je sneller geneigd zijn om genoegen te nemen met minder marge en veel gasten.

‘Zo proberen we gasten sneller te laten terugkomen’
Rosa de Bert van Restaurant Bij Roos in Valkenburg a/d Geul

De afhankelijkheid van voordeelacties wordt daardoor minder groot.

Rosa de Bert: Ons bereik is natuurlijk niet te vergelijken met die van de grote spelers op de markt. Bij ons gebeurt alles vanuit het restaurant zelf: je reserveert via onze eigen website. Je hebt wel additionele media of pr nodig om het aanbod te communiceren, maar je hebt het in eigen hand. Als je bijvoorbeeld een aanbod doet om de tafels vroeg te vullen, kun je deze later op de avond nog een tweede keer bezetten.
Jamie Sturrus: In principe werken alle grote actie-aanbieders als Iens en Heerlijk hetzelfde, met een korting voor de gast plus een commissie voor de aanbieder van de korting. Wanneer je de korting op minder courante dagen aan de gast geeft en zelf niets hoeft af te dragen, is het altijd rendabeler. Je kunt alleen niet nog eens een externe kortingsactie aanbieden als de eigen actie niet zo goed loopt als gehoopt.’

‘Je wilt niet alleen maar voordeel-eters in je zaak’
Jamie Sturrus van Restaurant Copenhagen in Dordrecht

Mits goed toegepast zorgt het voor loyaliteit van gasten en relevantie van het restaurant.

Rosa de Bert: Vooral bij startende restaurants, zoals wij, helpt het om gasten sneller te laten terugkomen. Je kunt jouw vaste gasten als het ware belonen voor herhaalbezoeken op andere dagen en tijden. Bijvoorbeeld op de doordeweekse dagen buiten het hoogseizoen.
Jamie Sturrus: Wij doen het nog niet, maar ik denk dat je vooral de bezoekfrequentie van gasten kunt verhogen. Als ik gasten in het weekend met een prijsaanbod of snelle hap zou kunnen verleiden om eens een keer extra doordeweeks te komen, dan is dat absoluut het overwegen waard. Vooropgesteld dat je dezelfde service en kwaliteit biedt.’

Reageer op dit artikel