artikel

Innovaties horeca 2017 op een rij

Restaurant 6220

Welke nieuwe producten zijn er op de markt voor de horeca? Misset Horeca maakte dinsdag een rondje over het InnovationLab op de Horecava in de Rai in Amsterdam en zette een reeks innovaties op een rij.

Innovaties horeca 2017 op een rij

1 Food Shop by Jutter Speijs

De onbemande shop-in-shop oplossing voor hospitality. Een klein onbemand winkeltje voor hotels, waar de gast zelf kan afrekenen. Een idee dat in februari werd gelanceerd. Twee vestigingen van NH Hotel Goup hebben al een food shop die wordt ingericht en voorzien van producten door Jutter Speijs. Binnenkort opent NH Hotel Zuid-As de derde shop.

2 Looping Good

2017-01-10 12.19.54Op een grote, ronde plaat van – 30 °C wordt vloeibare ijsmix gegoten door de ondernemers van Looping Good. Gasten kiezen een favoriete smaak uit allerlei variaties, van fruit tot koek en van karamel tot chocola. Met twee spatels in de handen wordt de mix in het zicht van de gast bereid tot eetbare kunst. Nadat het ijs goed is bevroren op de plaat wordt het letterlijk in mooie banen geleid, opgerold en sierlijk gepresenteerd in een bio-vriendelijk bakje. De ondernemers zijn bezig met het ontwikkelen van barretjes voor restaurants, maar zijn ook in te schakelen voor catering. Momenteel reizen ze allerlei evenementen in Nederland af, omdat ze zoveel mogelijk mensen laten kennis maken met dit product.

3 Pancks!

2017-01-10 12.12.51Met het concept willen de initiatiefnemers bijdragen aan een verhoging van de groenteconsumptie, zonder dat hiervoor wijzigingen in het eetpatroon gemaakt hoeven te worden. Pancks! is een groentensnack voor kinderen in de vorm van poffertjes die voor 30 tot 50 procent uit groenten bestaat. Door gebruik te maken van fruit, kruiden en specerijen wordt de groentensmaak vrijwel geheel gemaskeerd zonder enige toevoeging van suikers en kleurstoffen.

 

 

 

 

4 Rooflife

2017-01-10 12.54.57Medewerkers van Rooflife hebben hun roots in de daktechniek. ‘Door het bundelen van gespecialiseerde kennis spelen wij in op die fascinerende ontwikkeling van groen, groener, groenst’, zo meldt Rooflife op de website. Rooflife maakt steden weer leefbaar door vergeten stukjes binnen de stad groen te maken, namelijk het dak. ‘Het dak is een oppervlakte dat, niet te vergeten, nog tot het huis behoord en dat ongekende mogelijkheden biedt. ‘Wij hebben projecten gedaan waar daken een nieuwe betekenis hebben gekregen als terrasdak, tuindak, groendak, waterbufferenddak en speeldak.’ Rooflife toverde ondermeer het dak van hotel Zoku om tot een leefbare daktuin met eetbaar groen en binnengroen. Maar creëerde ook een groene kast (zie foto) die siert in het bedrijfsrestaurant van de Rai in Amsterdam.

5 OogstOogst, Soep Aalsmeer en Heerelijk

2017-01-10 12.38.12Een bijzondere samenwerking tussen een kweker OogstOogst, een kweker van onbespoten groente voor horeca en particulier, waar Soep Aalsmeer – zoals de naam al doet vermoeden – soep van maakt. Deze soepjes worden vervolgens weer bezorgd door Heerelijk & Lokaal, een webshop waar lokaal geteelde en bereide voedingsmiddelen worden verkocht. Bestellen gebeurt via app of de website en wordt bezorgd met een elektrische bakfiets in de regio Aalsmeer, Kudelstaart, Uithoorn en De Kwakel.

6 WineStein

2017-01-10 12.27.35Een professionele wijnsommelier in een app. Waarbij wijnadvies wordt gegeven bij meerdere gerechten tegelijk. Wijnkennis, zoals bijvoorbeeld de juiste serveertemperatuur of het meest geschikte glas, kan worden gehaald uit WineStein. Te gebruiken door de gast aan tafel, of als backup en trainingstool voor personeel. WineStein is ontwikkeld in samenwerking met wetenschappers van Smart Research, een spin-off van de Raboud Universiteit in Nijmegen. De score in het wijnadvies van WineStein geeft aan hoe goed een wijn bij een gerecht past. Een score van 100 is een perfecte match, vanaf 60 is een prima combinatie. WineStein kan ook een gerecht adviseren bij een specifieke wijn of wijnen adviseren op basis van smaakvoorkeuren. Geavanceerde artificial intelligence technieken maken WineStein tot een zelflerende adviseur voor onder meer restaurants.

7 Hemelswater

hemels waterHemelswater, de overall winnaar van de Horecava Innovation Award: Een speciaal bier, gebrouwen met lokaal opgevangen en gefilterd regenwater. ‘Storytelling en wereldverbeteren via voedsel komen in dit product prachtig bij elkaar’, oordeelde de jury. ‘Elk biertje nodigt uit tot een gesprek over klimaatsverandering’.

Klik hier voor de overige winnaars van de Horecava Innovation Award.

 

Reageer op dit artikel