artikel

Fuuding: tool dynamic pricing restaurants

Restaurant 526

Wat voor vliegtuigstoelen en hotelkamers de normaalste zaak van de wereld is, was voor restaurants lange tijd een no go: spelen met de prijs van je product, afhankelijk van hoe druk het is in je zaak. Met de nieuwe app Fuuding kunnen restaurants vanaf oktober ook aan dynamic pricing doen.

Fuuding: tool dynamic pricing restaurants
Marcel van Wolferen van de app Fuuting. (foto: Diederik van der Laan)

Geen controversiëler begrip in de restaurantwereld dan korting. Ook al stikt het in de branche tegenwoordig van de kortingsacties. Maar dat zijn tijdelijke fenomenen, zoals de Restaurant Week. De eerste ondernemer die structureel inzet op een lagere prijs op rustige momenten – zoals bijvoorbeeld bij vliegtuigstoelen gebeurt – moet nog worden geboren. Toch is dynamic pricing volgens Marcel van Wolferen de manier voor restaurants om hun bezettingsgraad op te schroeven. Van Wolferen is de man achter de nieuwe app Fuuding, die deze maand live gaat in Amsterdam. Via Fuuding kunnen restaurants aanbiedingen van gerechten online zetten binnen een bepaald tijdvenster. Zeg maar een digitaal happy hour. Consumenten die de app downloaden, zien op hun scherm de foto’s van de aanbiedingen in de buurt. De aanbiedingen zijn gerangschikt op loopafstand. De gebruiker kan zelf filteren op bijvoorbeeld het type keuken.

Mooie aanbieding voor dal-uren

Apps tegen verspilling bestaan al langer (zie kader onder). Ook Fuuding wil volgens Van Wolferen verspilling tegengaan, maar in bredere zin. De lage bezettingsgraad van veel restaurants is volgens hem een vorm van economische verspilling. ‘Gemiddeld heeft een restaurant op een dag maar 25 procent bezetting. Dat is een enorm verlies van business.’ Fuuding moet een instrument worden waarmee restaurants de consument met een mooie aanbieding verleiden om in de dal-uren te komen lunchen of dineren. ‘Dat kan net zo goed een heel mooi gerecht zijn op de kaart waar je trots op bent maar wat niet zo snel wordt besteld.’
Van Wolferen probeert zijn app bewust weg te houden uit de kortinghoek. De bedenker heeft een lange historie in de horeca en kent de gevoeligheden rondom de kortingsacties van clubs als Restaurantweek en Groupon. ‘We zijn geen kortingsinstrument, maar een verleidingsinstrument,’ zegt hij tegen Misset Horeca.

Verbinding maken met je publiek

Veel restaurants zijn op vrijdag en zaterdag ramvol, maar op de andere dagen leeg. Een gebrek aan marketing is volgens Van Wolferen de boosdoener. ‘Ondernemers zijn conservatief. Ze vertrouwen op mond-tot-mond- reclame en het effect van een goede recensie. Maar in deze overvolle markt moet je meer doen om verbinding te maken met je publiek.’ De Fuuding-bedenker noemt het Amsterdamse Museumplein. ‘Dagelijks lopen daar 15.000 toeristen. Die moeten allemaal lunchen. Maar de meeste van hen lopen tussen de middag met een broodje van de Albert Heijn of een van de kiosken in hun handen. Terwijl het in de straten rondom het Museumplein stikt van de goede restaurants. Bijna allemaal leeg. Dat is vreemd. Tussen die 15.000 toeristen zitten er echt wel een paar die zin hebben in een goede lunch. Je moet ze alleen weten te bereiken. Wij zeggen: ga je nou eens echt richten op het vullen van je tafels. Op marketing. Zorg dat je mensen van buiten naar binnen haalt. Wij geven ze die mogelijkheid met een app, real time.’

Vooraf betalen

Restaurants die Fuuding gebruiken, bepalen zelf welke en hoeveel gerechten ze aanbieden in welk tijdvenster. De gerechten worden met een foto gepresenteerd in de Fuuding-app. Consumenten die de aanbieding bestellen, betalen vooruit via iDEAL of credit card. De restaurants betalen 8 procent commissie over de bestelling. Voorlopig is Fuuding alleen beschikbaar in Amsterdam. Van Wolferen wil daarin snel verandering en dat de app ook in andere steden beschikbaar komt. 

Vascobelo is  eerste gebruiker

Een van de eerste gebruikers van Fuuding is Daan Meischke, mede-eigenaar van de jonge, snelgroeiende Belgische brasserieketen Vascobelo. De keten heeft vijf café-brasserie vestigingen, waarvan drie in Amsterdam. ‘Ik vind het heel spannend,’ zegt Meischke. Zijn managers heeft hij de vrije hand gegeven om met Fuuding te experimenteren. Mits het geen platte korting wordt. ‘Wij geven geen korting, doen ook niet mee aan Groupon of die AH-acties.’ Hoe gebruikt Vascobelo de app dan wel straks? We hebben mooie dingen op de menukaart staan die mensen niet zo snel zullen bestellen, omdat ze het wellicht nog niet kennen. Die kunnen we dan in de etalage zetten en actief aanbieden.’ Zoals die heerlijke zelfgemaakte keylime pie. ‘Nu bestelt iedereen de appeltaart van Kuyt.’ Of de omelet met tomaat. In België een hardloper, maar hier nog niet erg populair.’ Voor Meischke is Fuuding voorlopig vooral een manier om zijn brasserie en zijn producten te promoten. Of het ook lukt om de bezettingsgraad substantieel op te krikken zoals Van Wolferen gelooft, weet Meischke niet. ‘Maar het is een interessante app die uitgaat van de ondernemer, in plaats van de consument zoals bij al die boekingssites. Als ondernemer ben je aan zet.’

Apps tegen verspilling

Apps tegen verspilling schieten als paddenstoelen uit de grond. In de horeca wordt jaarlijks zo’n 51 miljoen kilo aan eten weggegooid, en dat is een doorn in het oog van veel jonge app-ontwikkelaars. Hun anti-verspillings-apps werken als volgt: het restaurant plaatst aanbiedingen van gerechten tegen een flinke korting en binnen een bepaald tijdvenster. Gebruikers van de app krijgen een melding. Zij kunnen de maaltijd via de app bestellen. Maaltijden die anders in de prullenbak eindigen, worden zo toch verkocht, last minute, tegen een lagere prijs. Helaas zijn de meeste van deze apps voorlopig alleen actief in de grote steden. Het aantal aangesloten restaurants verschilt van app tot app, ook de provisie verschilt. De bekendste apps:
Resq: Van oorsprong Fins. In Nederland begonnen in Amsterdam, nu uitrol naar Utrecht en andere grote steden. 
● Rotterdams initiatief Restoranto
Get Chef’s: Amsterdamse start-up. 
Lunchie Market: Net als Resq van oorsprong Finse app, vooral in Amsterdam
actief. 
NoWasteJustTaste
Fuuding: Meteen ook een dynamic pricing-app, Vanaf oktober in Amsterdam.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels