artikel

Wat zijn dé 14 wijntrends volgens wijnprofessionals?

Restaurant 4981

Vorig jaar was blauwe wijn de trend en was de ‘natuurlijke’ wijn in opkomst. Dit jaar breken de bio- en natuurlijke wijnen definitief door. Bovendien wordt de sommelier de nieuwe ster, zo voorspellen de wijnprofessionals. Welke wijntrends kunnen we nog meer verwachten?

Wat zijn dé 14 wijntrends volgens wijnprofessionals?

Zowel Cathy Moerdijk (Imko’s Puur Vis & Well of Wine) als Robert Verhoeven (Pitch PR) tippen 2017 als het jaar van de ‘vins naturels’. ‘Kwamen deze voorheen uit de klassieke wijnlanden, nu gaat ook de nieuwe wereld er volop mee aan de slag’, vertelt Moerdijk. Verhoeven onderschrijft deze trend. ‘Supernatural, een natuurlijke wijnmaker uit Nieuw-Zeeland maakt zelfs alleen maar natuurlijke wijnen die o.a. bij restaurant Wink, Amsterdam worden geschonken.’ Stephan Knecht (ad Bibendum) voorspelt dat er steeds meer wijnmakers gaan experimenteren met bio- en/of natuurlijke wijnen. Jan van Lissum (Gault & Millau, The Wine & Food Association) denkt dat de trend van natuurlijke wijnen toch een soort afzetten van de jonge tegen de oude generatie is. Maar dat maakt definitief de weg vrij voor grootschalig gebruik van biologische wijnen. ‘Uiteindelijk wil iedereen toch gezonder drinken’, verklaart hij.

Wijntrend: lichter en minder alcohol

‘Er is een trend naar minder zware wijnen, niet alleen in smaak maar zeker ook met minder alcohol’ zegt Van Lissum, ‘Wijnen worden fris en fruitiger van smaak en beter drinkbaar. Ze zullen vaker afkomstig zijn uit een gebied met een koel klimaat.’
Bert Hoskamp (Heisterkamp wijnkopers) onderschrijft dat en noemt een toenemende interesse voor oude wijntechnieken, zoals de amfora-lagering: ‘Agricola COS uit Sicilië is daarvan een mooi voorbeeld. Je krijgt met deze techniek lagere alcohol en heel bijzondere aroma’s.’

Lees ook de wijnblogs van Lotte Wolf

Volgens Jan van Lissum krijgen de ‘merk’ wijnbedrijven het lastig in de horeca. ‘Klein en niche is in, wijnbedrijven die met hetzelfde merk in de supermarkt actief zijn, zullen kansloos blijken in de betere horeca.’ Daarnaast denkt hij dat de kleine gespecialiseerde online wijnbedrijven ook steeds meer business van de horeca krijgen. ‘Bij de Bourgogne, waar meer vraag is dan aanbod, gaat het om de gunfactor, zegt Danny Gonzalez (Fitzgerald, Rotterdam). ‘De betere producenten kunnen de wijnen vrijwel direct voor een enorme prijs verkopen. Heb je geen directe relatie met de wijnmaker of de importeurs opgebouwd, ben je tegenwoordig kansloos.’

Nieuwe wijnlanden, oude gebieden

‘Israël en Kroatië zijn de landen waar eind 2016 al veel vraag naar was’, vertelt Moerdijk. ‘Die trend zie ik in 2017 doorzetten.’
Gonzalez ziet een steeds vastere plek voor Duitsland op de wijnkaarten. ‘De goede Duitse rieslings zie je in toenemende mate op de kaarten van restaurants verschijnen. Ik denk dat 2017 het jaar van de Duitse wijnen wordt. Maar ook Zuid-Afrika en Nieuw-Zee-land worden steeds beter.’ Bert Hoskamp (Heisterkamp wijnkopers) denkt dat Jura, Elzas en Beaujolais weer vaker gaan terugkomen op wijnkaart. ‘Daar vind je wijnen echte terroirwijnen. Ook Verhoeven kan dat beamen. ‘Let op Ribera del Duero voor de smaakbommen en de Loire voor de elegantie’, zegt hij.
‘Met name de wijnen uit het zuiden van Nederland, Limburg, dat net een wat beter klimaat heeft, daar komen de beste nationale wijnen en bubbels vandaan’, zegt Van Lissum. ‘Maar ze moeten wel op de prijs letten, anders wordt Nederlandse wijn een nostalgieproduct in plaats van een wijn om van te genieten.’ Verhoeven ziet ook de trend naar Nederlandse wijn op de wijnkaarten. ‘Bubbels, juist uit Nederland, worden steeds beter en worden door de afschaffing van de bubbeltax ook betaalbaarder.’
De sommelier wordt belangrijker, niet in de laatste plaats door de populariteit van de Netfix-serie. Ook gasten vinden wijn steeds belangrijker en verdiepen zich er meer in. ‘Master sommelier is de nieuwe titel voor de horeca’, stelt Verhoeven.

Wijntrends voor het voorjaar

1. Natuurlijk, bio- en biodynamische wijnen ook uit de nieuwe wereld.
2. Oude gebieden met nieuwe interesse.
3. Nieuwe wereld wordt steeds beter.
4. Minder alcohol, minder zware wijn.
5. Rode wijn steeds vaker gekoeld.
6. Steeds meer wijn per glas.
7. Dure wijnen per glas met de Coravin.
8. Nederlandse wijn en bubbels in de lift.
9. Verdwijnen bubbeltax leidt tot betere sparklingwijnen op kaarten.
10. Moderne wijnkaarten op Ipad of app en programma’s als WineStein in restaurants.
11. Gasten kunnen online wijn kopen via app van het restaurant.
12. Kleine wijnhuizen en/of artiesten of acteurs die wijn maken zijn in.
13. Kleinere, soms seizoenswijnkaarten.
14. Horeca koopt vaker online wijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels