artikel

Horecainterieur: het effect van een restyling

Restaurant 4207

Hoe komt een nieuw horecainterieur tot stand en wat is het effect van een
restyling? Antwoorden op die vragen kwamen begin deze maand voorbij tijdens de inspiratietour voor horecaondernemers waarbij we samen met interieurontwerper Jeroen Smeele de Rotterdamse restaurants In Den Rustwat, Amarone en Parkheuvel bezochten. Alle drie ondergingen recent een restyling.

Horecainterieur: het effect van een restyling
(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

‘Vergeet de trends’, aldus interieurontwerper Jeroen Smeele. ‘Het is immers een trend. Ga uit van je eigen kracht. Bij het kopiëren van andere horecazaken ben je het verhaal wat je zelf wilt vertellen kwijt. Ik ben erop tegen dat alles op elkaar gaat lijken. Het haalt de authenticiteit uit het straatbeeld.’ Het gaat er om wat de horecaondernemer wil. ‘Zijn visie is belangrijk. Het ego van een interieurontwerper is daar ondergeschikt aan.’ Belangrijkste bij een interieur noemt hij licht, comfort en de akoestiek.

‘BIJ HET KOPIËREN VAN ANDERE
HORECAZAKEN BEN JE HET VERHAAL
WAT JE ZELF WILT VERTELLEN KWIJT’

Verlichting

Interieurontwerper Jeroen Smeele

Zo tipt hij om op verschillende niveaus verlichting te plaatsen. Bijvoorbeeld op ooghoogte en aan het plafond. ‘Om de kaart te kunnen lezen heb je licht nodig van een hoger niveau.’ Hij adviseert om geen verlichting te plaatsen recht boven de tafels. ‘Dan ben je je flexibiliteit kwijt.’ Een lichtplan is verder afhankelijk van hoeveel daglicht een zaak heeft, hoe de zaak er in de avond uit ziet, hoeveel tafels er in een ruimte staan en hoe de looproutes zijn. ‘We hebben behoefte aan basisverlichting, maar waar ik verder naar zoek is dat het twinkelt. Bijna het effect van het door je oogharen naar een kerstboom kijken.’

Houdbaarheid

De houdbaarheid van een nieuw interieur, zonder kopieergedrag van trends, schat Smeele op 10 jaar. ‘Na ongeveer vijf jaar moet je echter wel weer een stapje maken.’ Werk vanuit een conceptmatige aanpak, zo tipt hij verder. ‘Kijk verder dan stoelen en tafels op zijn plek zetten. Het gaat echt over branding tegenwoordig, om het verkopen van beleving. Dan tellen een heleboel dingen mee: van de kleur van je linnen tot aan hoe je je kaart presenteert.’

Akoestiek

Om een betere akoestiek te krijgen in een zaak ben je er niet met linnen op de tafels. ‘Alles wat te maken heeft met stoffering helpt marginaal bij een betere akoestiek.’ Vaak zitten de oplossingen in het plafond en de wand. ‘Na het plafond is de wand het meest gebruikte oppervlak voor akoestische oplossingen. Zo zijn er onder meer volumekussens op de markt die achter schilderijen kunnen worden aangebracht.’


Restaurant Amarone

Wijnkast in restaurant Amarone

In 2015 werd Jeroen Smeele benaderd door patron-cuisinier Gert Blom, met de vraag om het interieur van sterrestaurant Amarone onder de loep te nemen. Het kunstlicht was voor verbetering vatbaar en het interieur was vrij hard: veel zwart en wit, aldus de interieurontwerper. ‘Wij hebben de vrouwelijke kant erin gebracht.’ Smeele koos voor warme materialen, donkere kleuren en ander licht.’ Het resultaat? ‘Lichtelijk klassiek, met sexy details, zoals aaibare materialen.’ Niet alle tafels worden er opgedekt met linnen. ‘Zo wordt landschappelijk wat afwisseling gecreëerd.’

‘WIJ HEBBEN DE VROUWELIJKE
KANT ERIN GEBRACHT’

Voorin het restaurant hangt een groep lampen van ontwerper Jacco Maris. ‘Wanneer mensen in deze winkelstraat langslopen, is direct duidelijk dat dit een restaurant is. Dat kun je communiceren met licht.’ De wijnkast achterin het restaurant werd om die reden ook voorzien van verlichting. ‘We hebben daarnaast de keuken – die werd bekleed met hout – wat minder open gemaakt, waardoor we niet zo heel veel tl-licht van binnen naar buiten krijgen.’

Gert Blom

Gert Blom: ‘De zaak is donkerder gemaakt, maar gek genoeg is het geheel lichter geworden.’ De open haard was een wit vlak. Die werd ook aangepakt. ‘Het materiaal wat we aanvankelijk in gedachten hadden, hebben we niet gedaan. Daar kon je een Rolls Royce van kopen.’
Smeele adviseerde om de kunstenaar in te schakelen die ook bij De Librije een wand heeft gestuukt.’ Die speciale techniek van stuken werd door de kunstenaar ook toegepast op de ombouw van de open haard in Amarone. ‘Als daar nu een bepaald licht op schijnt, is dat gewoon heel tof’, zegt Gert Blom. ‘In 2015 hebben we mede door de verbouwing een zeer goed jaar gedraaid’, zo besluit hij. 


Restaurant In den Rustwat

Patron-cuisinier Marcel van Zomeren benaderde de interieurontwerper omdat hij een modernisering van zijn restaurant wilde. Jeroen Smeele: ‘Dit omdat hij vreesde dat als hij met zijn gasten bleef meelopen, hij vanzelf opschoof met die groep richting ouder worden.’ In Den Rustwat (IDRW) onderging een gefaseerde restyling. Smeele: ‘We hebben gekeken naar wat kon met het budget en de tijd.’ Zowel de orangerie – waar private dining mogelijk is – als het restaurant werd aangepakt. ‘De orangerie communiceerde geen gastvrijheid. Was kaal en wit. Met wat simpele ingrepen: verandering van de kleur van het plafond, een lager plafond, lichttwinkelingen, een andere wandafwerking en een haard ontstond een heel andere sfeer; een intieme gelegenheid.’

Restaurant In den Rustwat

In het restaurant werd meer openheid gecreëerd. ‘Hier stond een heel lief zaakje, maar zonder gastronomische beleving. Er was geen contact met brigades. Mensen verdwenen na het serveren van de gerechten achter een muur. We hebben dat opengemaakt. Meer daglicht laten toetreden tot de zaak. Een glaswand geplaatst, waardoor je medewerkers koffie ziet zetten en een wijnfles ziet openmaken.’ Met transparante verlichting twinkelt de zaak en kreeg meer warmte.

Marcel van Zomeren

Van Zomeren kwam via Erik van Loo van restaurant Parkheuvel in aanraking met de interieurontwerper. Twee jaar geleden werd tijdens de twee weken durende wintersluiting het restaurant aangepakt. Anderhalf jaar geleden volgde de orangerie.
‘De zaak is nu up-to-date, over een paar jaar moeten we weer gaan restylen. Ik wilde vooral een laagdrempelige zaak waar iedereen zich thuis voelt. En dat is, denk ik, gelukt’, aldus de
horecaondernemer.


Restaurant Parkheuvel

Restaurant Parkheuvel

‘Erik van Loo van tweesterrenrestaurant Parkheuvel had behoefte aan een gelijkmatige verjonging van het gehele interieur’, vertelt Smeele. ‘We zijn begonnen met de salon. Daar werd een pui geplaatst waardoor je contact hebt met buiten.’ Een semi-transparante afscheiding tussen het restaurant en de salon, zorgt ervoor dat de ruimte voor private dining meer een onderdeel werd van het restaurant. ‘Nu is er contact tussen de twee ruimtes.’
Bedrijfsleider Joey de Kruijf vult aan: ‘Op rustige lunchdagen is het restaurant vrij groot, dan is het huiskamergevoel in deze salon een goed alternatief.’
Het restaurant werd daarnaast voorzien van een nieuwe decoratie met ringen, stoffering en vloerbedekking. Het plafond werd verlaagd en kreeg nieuwe verlichting. ‘Veel ronde vormen, een art deco-achtige ondertoon’, aldus Smeele. ‘Omdat sterrenrestaurant Parkheuvel onder de loep ligt, hebben we gezocht naar het randje van het ontwerpwerk. We zijn er in detail mee bezig geweest.

Erik van Loo

Uit Parijs kwam een custom made vloerbekleding die perfect aansluit bij de speelse, ronde vorm van het restaurant. Voor de ramen werd gekozen voor een transparante stoffering voor een open blik op het weidse water.’

Bekijk hier meer horecainterieurs ter inspiratie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels