artikel

Trends in tafelaankleding: duurzaamheid, thuisgevoel en gemak

Restaurant 1368

De kleuren en materialen van tafelaankleding beïnvloeden de sfeer en de beleving van de gast. Iedere ondernemer of manager wil graag dat zijn gast zich thuisvoelt, maar wenst voor zichzelf vooral gebruiksgemak. Waar moet je op letten en wat zijn de trends?

Trends in tafelaankleding: duurzaamheid, thuisgevoel en gemak

Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog weleens onderschat. Kleuren hebben echter direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens’, weet Sonja van der Linden van SCA/Tork. De leverancier van hygiëneproducten heeft in 2015 een ‘eye-tracking’-onderzoek gedaan naar de beleving van gasten in eetgelegenheden. Daaruit is gebleken dat 60 procent van de gasten een restaurant hoger waardeert als de tafelaankleding goed is. En 80 procent van de gasten vindt dan ook dat restaurants hieraan meer aandacht moeten besteden.

Ondernemers kunnen zich onderscheiden met tafelaankleding

Van der Linden: ‘Een goede tafelaankleding is het visitekaartje van een restaurant. Gasten spiegelen dat aan de manier waarop er in de keuken wordt gehandeld bijvoorbeeld. Daarnaast is het erg eenvoudig om thema’s of seizoenen te benadrukken door kleur in te zetten met disposable servetten en tafelaankleding.’
Rudy Lemmens van Duni benadrukt nog een belangrijk punt: ‘Alles draait om onderscheidend vermogen. Iedere ondernemer wil zich onderscheiden van zijn concurrent. Vooraf moet daarom worden nagedacht over wat je wilt bereiken, welke doelgroepen er zijn en welke sfeer je wilt creëren. Dat kan door te kiezen voor thema’s of bijvoorbeeld een ‘urban’-uitstraling. Deze beslissingen leiden tot een eigen look en uitstraling. Het draait niet meer alleen om de gepresenteerde gerechten; de sfeer en beleving worden steeds belangrijker. Met tafelaankleding kan hier gemakkelijk op worden ingespeeld.’

Thuisgevoel creëren

Tafelaankleding Duni

Ecoecho napkins

Het interessante van disposable tafelaankleding is de mogelijkheid om in te spelen op trends. Duni signaleert al een tijdje aan de gang is: de out-of-home-beleving. Lemmens: ‘Gasten willen toch graag het thuisgevoel hebben, ondanks dat er niet thuis wordt gegeten. De inrichting van restaurants wordt huiselijker en gezelliger, omdat gasten zich graag thuis willen voelen in een relaxte sfeer.’ Door het gebruik van zachte, rustgevende kleuren en materialen, discrete patronen en structuren kan een gevoel van welzijn worden gecreëerd dat hierbij past. In combinatie met gezellig kaarslicht zorgt dit voor een ontspannen sfeer die mensen met thuis associëren. De ‘back to basics’-trend is tevens een belangrijke ontwikkeling. Duni speelt hierop in met de Towel-napkins: servetten met een herkenbaar design voor het huiselijke gevoel. Deze grote servetten (38 bij 54 cm) zijn ongevouwen, zodat ondernemers hun creativiteit de vrije loop kunnen laten.

Mix & Match met porselein

Tafelaankleding Villeroy & Boch

Jochen Stähler van Villeroy & Boch ziet steeds meer vraag naar kleuraccenten.

Mixen en matchen is een constante factor op trendgebied, maar is ook een toegankelijke vorm van personalisatie. Bij Duni passen ze dit toe op het gehele assortiment, waardoor het mogelijk is om eindeloos te experimenteren met kleuren, dessins en materialen om zo een persoonlijke sfeer te creëren voor de gasten.
Villeroy & Boch, vooral bekend van het witte porselein, ziet dit mixen en matchen ook als een trend. ‘Porselein is een klassieker en wordt veel gebruikt, maar je ziet toch steeds vaker een mix van materialen op tafel’, zegt Jochen Stähler, de Tableware B2B-marketing director van de firma. ‘Leisteen, zoals wij gebruiken in de Artesano Etagere, staat bijvoorbeeld prachtig bij porselein. Net zoals hout.’ Wit is nog steeds ongekend populair in serviesgoed, maar er ontstaat steeds meer vraag naar kleuraccenten en op maat gemaakte oplossingen, volgens Stähler. ‘Waar vooral in wordt gemixt, zijn de verschillende groottes en vormen van serviesgoed.’

Servetten met het ‘OK compost’-label

Bij Duni merken ze de wens en de noodzaak van ondernemers om duurzaam te gaan werken duidelijk. ‘Duurzaam geproduceerde tafelaankledingsproducten worden steeds populairder’, bevestigt Lemmens. ‘Als Zweeds bedrijf is Duni altijd een voortrekker geweest van duurzaam geproduceerde producten en materialen. Al onze producten zijn FSC-
gecertificeerd en bovendien introduceerden wij als eersten een volledig gamma servetten met het ‘OK compost’-label. Dit betekent dat de servetten mét de etensresten kunnen worden weggegooid en gerecycled kunnen worden.’

Het bedrijf maakt een statement met het Ecoecho-assortiment. De producten in dit assortiment moeten aan minstens twee van de vier milieucriteria voldoen: gemaakt van efficiënte hulpbronnen, vervaardigd van hernieuwbare grondstoffen uit de biosfeer, de materialen zijn biologisch afbreekbaar en gemaakt van grondstoffen die vallen onder een certificeringsregeling.
‘Ook producten voor eenmalig gebruik kunnen bijdragen aan een betere wereld en milieuvriendelijk zijn. We hebben niet alleen servetten, maar ook andere milieuvriendelijke producten zoals upcycled of gerecyclede kartonnen kandelaars. Sfeerverhogend, maar met respect voor de natuur’, besluit de marketingmanager Table top van Duni.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel

Tafelaankleding SCA/Tork

Het Xpressnap-servetsysteem van SCA-Tork.

Van der Linden van SCA/Tork ziet de vraag naar duurzame producten ook toenemen. Het bedrijf speelt in op deze vraag door producten te leveren die het verbruik reduceren, zoals het Tork Xpressnap-servetsysteem. Het systeem vermindert het gebruik van servetten met 25 procent ten opzichte van traditionele servetsystemen, dankzij de één-per-keer-dosering. Dit betekent dat er niet langer overlast ontstaat door ongebruikte, rondslingerende servetten.

Ook als bedrijf gaat SCA op zoveel mogelijk manieren verantwoord om met mensen, natuur en waarde. Het zet in op vermindering van de CO₂-uitstoot, op waterbesparing en is met 2,6 miljoen hectare de grootste private bosbezitter van Europa. 80 procent van de Tork-vullingen is inmiddels voorzien van een of meerdere ecolabels.
Voor een ondernemer of manager is het belangrijk om de keuze voor milieuvriendelijke en duurzame producten uit te dragen, omdat het de consument een goed gevoel geeft. ‘Een mooie manier om dit te laten zien, is om servetten te gebruiken met een naturel kleur. Gasten herkennen direct dat het gaat om een gerecycled servet’, legt Van der Linden uit. ‘We leveren deze servetten blanco, maar ze kunnen ook worden geleverd met een voorgedrukte boodschap over recycling of een boodschap naar keuze.’

Ongebleekte en gerecyclede servetten

Ook producent van bestekzakjes Hodi International, bekend van onder meer de Pochetto, merkt een toenemende vraag naar producten van gerecycled materiaal. Gerwin van de Kolk: ‘Hodi is als bedrijf geheel FSC®-gecertificeerd, waardoor ook al onze producten het keurmerk FSC mogen dragen. Daarnaast gebruiken wij alleen inkt op waterbasis met zo min mogelijk chemicaliën. Om nog een stapje verder te gaan, hebben wij de Pochetto-eco ontwikkeld: een Pochetto van ongebleekt, gerecycled papier en een gerecycled servet. Op deze manier dragen we bij aan een beter milieu en voldoen aan de stijgende vraag naar duurzame disposables.’

Hygiëne en gemak

Lemmens van Duni merkt dat het populair is om kale, houten tafels te gebruiken in restaurants. ‘Desalniettemin wordt er toch gevraagd naar placemats. Enerzijds beschermt men de mooie, houten tafels en anderzijds wordt het storende geluid van borden en glazen op een kale tafel geabsorbeerd. Uiteraard speelt ook hygiëne een heel belangrijke rol.’
Voorheen werd de Pochetto van Hodi voornamelijk in de zomer op het terras gebruikt, maar inmiddels zijn de gebruikers van het gemak overtuigd en liggen de producten van Hodi het hele jaar door op tafel, zowel binnen als buiten. ‘De Pochetto is snel in gebruik, gemakkelijk en hygiënisch’, somt Van de Kolk de voordelen op. ‘Het servet wordt namelijk machinaal ingestoken. Dus er komt niemand met zijn of haar handen aan.’

‘We ontwikkelen steeds nieuwe varianten’, vertelt Van de Kolk. ‘Momenteel zijn we bezig met het testen van een nieuw servet in de Napkin-sleeve. Dit servet, genaamd Point 2 Point, is heel zacht en luchtig. Het servet wordt gevouwen als pochet, waarin het bestek kan worden gestoken. Dit wordt bij elkaar gehouden met een bandje van papier (de sleeve), waarop de ondernemer zijn logo of acties kwijt kan.’

Tafelaankleding als communicatiemiddel

Tafelaankleding Hodi

De Doubletto van Hodi is ook een communicatiemiddel voor acties.

De producten van Hodi International zijn bij uitstek geschikt voor een marketinguiting. Van de Kolk: ‘Onze bestekzakjes blijven gedurende het hele diner of de lunch op tafel liggen, waardoor de boodschap steeds weer gezien wordt en dus blijft hangen. Zelfs interactie via het bestekzakje is mogelijk. Zo wordt er al gevraagd naar mailadressen, zodat er later relevante informatie kan worden toegezonden over de nieuwe menukaart of aanbiedingen.

Uiteindelijk wil je als ondernemer of manager er alles aan doen om te zorgen dat de gast zo snel mogelijk weer terugkomt. Onze gepersonaliseerde producten kunnen daarbij ondersteunen.’ De Doubletto van Hodi is ook een communicatiemiddel. Van de Kolk: ‘Het is een pochet die de gast kan openvouwen. Dit biedt communicatieruimte voor een menu- of dessertkaart of een speciale actie. Zo is het mogelijk om nog meer gericht te communiceren. En nogmaals: het blijft gedurende het diner of de lunch op tafel liggen. Een perfect middel om je verhaal te vertellen, in de eigen huisstijl.’

‘Custom print is een manier om een boodschap over te brengen’

Bij elke leverancier van tafelaankleding is het mogelijk om de afgenomen producten te personaliseren. Tork verwijst naar de resultaten in het marktonderzoek uitgevoerd door Intermetra Business & Market Research Group (2012): 75 procent van de gebruikers ziet de persoonlijke bedrukking op een servet en 70 procent van hen herinnert zich die boodschap daadwerkelijk. ‘Custom print is een bewezen, effectieve manier om de boodschap aan uw gasten over te brengen’, aldus Tork.
De soft-servetten van Duni (verkrijgbaar in maar liefst 22 kleuren) lenen zich ook goed voor bedrukking. ‘Het verhoogt de professionaliteit’, weet Lemmens. ‘Bij Duni zijn alle producten gemaakt om op elkaar te worden afgestemd, waardoor het eenvoudiger is dan ooit om een compleet concept aan te bieden.’

Kleurgebruik

Kleur is een belangrijke factor voor de beleving en sfeer in een restaurant. Om het effect van kleurgebruik in horecagelegenheden te meten en om na te gaan hoe bezoekers op verschillende kleuren reageren, organiseerde Tork (onderdeel van SCA) een experiment met hersengolftechnologie. Uit het experiment blijkt dat kleuren duidelijke, terugkerende psychologische patronen op het gebied van stemmingen en emoties veroorzaken. De kleuren hadden zelfs invloed op de link die deelnemers legden met het soort maaltijd of de restaurantbeleving: van een date tot een zakenlunch.

  • Meditatief groen: herstellend, verkwikkend en gastvrij. Een kleur die goed past bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent.
  • Vrolijk oranje: modern, leuk en informatief. Deelnemers associëren oranje met leren en informatieverwerking, waardoor de kleur een beetje stressvol wordt gevonden.
  • Luxueus zwart: luxueus, modern en verfijnd. Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings, doordat zwart het concentratievermogen vermindert.
  • Opwindend geel: vrolijk en leuk. Geschikt voor ontbijtomgevingen, om het humeur te verbeteren en de ochtend met een boost te beginnen.
  • Romantisch rood: romantisch en creatief. De kleur rood brengt sterke emoties naar boven en wordt met name geassocieerd met romantiek en een drankje in de avond.
  • Rustgevend blauw: gastvrij, rustig en ontspannend. Geschikt voor een familievriendelijke omgeving om te genieten van het ontbijt of een kop koffie.
  • Rustig bruin: ontspannend, neutraal en traditioneel. Niet geschikt voor opwindende ervaringen, maar wel een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren.
  • Luxe wit: luxe, modern en neutraal. Wit werk als een leeg canvas voor gasten, maar roept geen emoties als plezier en opwinding op. Geschikt voor neutrale omgevingen die niet afleiden, zoals zakelijke aangelegenheden.

Leestip: Muziekrechten in de horeca!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels