artikel

Pierre Castel: De Freddy Heineken van de wijn

Restaurant 1428

Wijnmagnaat Pierre Castel kan nog het beste worden omschreven als de Freddy Heineken van Frankrijk. Zijn imperium staat qua volume in de top-5 wereldwijd. Maar Castel Group, het bedrijf dat de 90-jarige ondernemer bijna zeventig jaar geleden met zijn broers en zussen oprichtte, gaat in de basis nog steeds om de kunst van het wijn maken en kent nog de charme van een ‘klein’ familiebedrijf. Het gevoel van de grote multinational verdwijnt dan ook als sneeuw voor de zon als je één van zijn châteaus in de Bordeaux bezoekt.

Pierre Castel: De Freddy Heineken van de wijn

A ls kind van Spaanse vluchtelingen staat de wieg van de 90-jarige Pierre Castel in Frankrijk. Zijn ouders onderhouden het gezin – dat bestaat uit negen kinderen – door druiven te plukken op de wijngaarden. Van weelde is in die tijd geen sprake in de Bordeaux. In plaats van klinkende munten worden de druivenplukkers daarom vaak uitbetaald in wijn. Zoon Pierre Castel besluit deze niet op te drinken, maar te verkopen. Zijn broers en zussen haken aan. Daarmee is in 1949 Castel Group een feit. Vandaag de dag goed voor 640 miljoen flessen per jaar. Daarvan maken 1400 hectare aan wijngaarden in Frankrijk en 1600 hectare wijngaarden in Marokko, Tunesië en Ethiopië onderdeel. Nu bijna zeven decennia later is Castel ook groot in de bier- en frisdrankenmarkt, maar blijft trouw aan haar wijnwortels. De familie is de trotse eigenaar van negentien châteaus in Frankrijk, waarvan veertien in de Bordeaux. Deze vallen onder het Châteaux & Domaines project en is het paradepaardje van Castel: kwalitatief goede maar toegankelijke wijnen voor zowel retail als horeca.

Wijnhuizen

Wij bezoeken drie wijnhuizen: Château Barreyres, Château du Lort en Château Montlabert. Laatstgenoemde is een château in Saint-Émilion omringd door 12,5 hectare aan wijngaarden. Wijnmaker Maxime Hérault (27) vertelt daar dat het er de afgelopen tijd een gevecht tegen moeder natuur was. 95 procent van de wijngaarden is door vorstschade aangetast. Het is echter te vroeg om te zeggen of al het werk nu voor niets was. ‘We hopen op een tweede uitloop in het tweede deel van dit seizoen.’ Hij en zijn broer Ludovic hebben hier de ambitie om de kwaliteit naar hetzelfde niveau te brengen als hun naaste buur Cheval Blanc, het meest toonaangevende wijnhuis van Saint-Émilion waar de flessen niet voor minder dan €400 per stuk over de toonbank gaan. Hoewel de prijzen bij Château Montlabert toegankelijk blijven, is de aankoop van dit château in 2009 de kers op de taart voor de familie Castel. Om hier de gewenste kwaliteit te behalen, werd de hulp ingeroepen van Hubert de Bouärd de Laforest, eigenaar en wijnmaker van Château Angélus 1e Grand Cru Classé én specialist op het gebied van Cabernet Franc.

Derde generatie

Sophie Castel en haar neef Alexis (derde generatie)

Sophie Castel (33), de derde generatie van de familie, ontmoeten we bij Château Montlabert. Vol passie vertelt ze er over het familiebedrijf. Wijnmagnaat Pierre Castel vliegt vanuit zijn woonplaats Zwitserland nog iedere twee weken naar Bordeaux om daar zijn wijnen te proeven, zo vertelt ze. ‘He is still the big boss’, vervolgt ze lachend. ‘Zijn mening is van groot belang en betekent nog veel voor de wijnindustrie.’ Haar neef Alexis (32) beaamt dit. ‘Hij is een voorbeeld voor mij.’ Sophie Castel: ‘Bij Castel denkt men aan massa, maar niet meteen aan kwaliteit. Aan dat imago willen we werken. Maar dat willen veranderen, is als een schip willen keren op een oceaan. Het heeft tijd nodig.’
Dat het schip al langzaam aan het keren is, blijkt misschien wel uit het feit dat Château Montlabert dit jaar werd uitgekozen als locatie voor de En Primeur-proeverij, een mediacircus waarbij château-eigenaren uit de omgeving, journalisten en wijninkopers naar Bordeaux komen om de wijnen van verschillende huizen, die pas over anderhalf jaar echt klaar zijn, te proeven. Aan de hand van dit halfproduct bepalen de châteaus de prijs voor de handelaren in Bordeaux, de zogeheten négociants. Die op hun beurt de wijnen weer aanbieden aan hun eigen klanten.
In Nederland neemt wijnimporteur LFE de honneurs voor Castel waar. Voor de horeca werkt LFE onder meer samen met Groupe du Vin, een samenwerkingsverband van zelfstandige wijnhandelaren dat rechtstreeks aan restaurants levert. Naast deze samenwerking levert LFE ook huiswijnen aan Fletcher, Albron en Van der Valk.

Duurzame wijnbouw

De derde generatie Castel staat voor kwalitatieve en duurzame wijnbouw. Châteaux & Domaines Castel heeft zich met haar Terra Vitis-serie gericht op natuurlijke en duurzaam geproduceerde wijnen. ‘Want we merken dat dit steeds belangrijker wordt. Ook voor de volgende generatie’, vertelt Alexis Castel die hiervoor verantwoordelijk is. Terra Vitis wijnboeren in Frankrijk onderwerpen hun wijnen aan een streng ecologisch concept. Vanaf de stok tot aan de botteling. Met respect voor het verleden zorgt de nieuwe generatie Castel dan ook voor een frisse wind in Bordeaux.


Sommeliers Cup

Chateau Montlabert: Castels paradepaardje

Om sommeliers bekend te maken met de wijnen van Chateaux & Domaines Castel is sinds 2014 de internationale wedstrijd voor jonge, talentvolle sommeliers uit Europa in het leven geroepen. Toen vond de primeur in Polen plaats, waar de Nederlandse sommelier Jan-Willem van der Hek ‘de Châteaux & Domaines Castel Sommeliers Cup’ won. In 2015 werd de Sommeliers Cup dan ook in Nederland gehouden. In 2016 vond de competitie plaats in Engeland waar een vrouwelijke sommelier won uit Denemarken. Dit najaar zal de wedstrijd daar plaatsvinden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels