artikel

Vijfde editie Gastvrij Rotterdam groter dan ooit

Restaurant 577

Gastvrij Rotterdam beleeft op 18, 19 en 20 september 2017 haar eerste jubileum. De snelgroeiende horecavakbeurs presenteert op de vijfde editie een volledig nieuwe indeling op een vergrote beursvloer en breidt uit met een Belgisch Paviljoen, een vernieuwde opzet van het Wine & Fine Food Paviljoen en een nog completer aanbod aan food en non-food exposanten.

Vijfde editie Gastvrij Rotterdam groter dan ooit

Ook de vertrouwde themapaviljoens, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen, het House of Spirits, het Kookpodium en het Kenniscentrum voor Bier zijn opnieuw onderdeel van de vakbeurs. In de WedstrijdArena keert onder andere een van de meest prestigieuze vakwedstrijden voor talentvolle koks terug, de Nederlandse finale van de Bocuse d’Or. Tot slot, met het AD is overeengekomen dat de felbegeerde Gouden Pollepels dit jaar ook in Ahoy worden uitgereikt. Robert Melaard, beursmanager Gastvrij Rotterdam is tevreden: ‘Er hebben zich al meer exposanten aangemeld dan vorig jaar rond deze tijd. We komen denk ik uit op ongeveer 400 deelnemers. Naar verwachting zullen er ruim 12.000 horecaondernemers en -managers de beurs bezoeken.’

Nederlandse finale Bocuse d’Or

Op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam wordt bekend wie Nederland mag vertegenwoordigen tijdens de Europese finale Bocuse d’Or in Turijn van 10 tot en met 12 juni 2018. Melaard is verheugd dat Gastvrij Rotterdam weer het podium is van deze prestigieuze wedstrijd. Deze culinaire competitie, gecreëerd door Paul Bocuse in 1987, vindt om de twee jaar plaats in Lyon, brengt 24 landen samen over vijf continenten. Elke twee jaar (oneven jaartal) gaat Bocuse d’Or Nederland op zoek naar geschikte kandidaten om ons land culinair te vertegenwoordigen. De wedstrijd om de Bocuse d’Or-titel kan gezien worden als de Olympische Spelen onder koks. De vakjury staat onder leiding van driesterrenkok Jonnie Boer.

De vijf chefs die gaan koken op Gastvrij Rotterdam tijdens de finale van de Bocuse d’Or Nederland zijn: Gert van der Heijden, landgoed Hotel Het Roode Koper* (Leuvenum); Kees Visser, restaurant Bij Kees (Zierikzee); Thomas Beekhuis, Bos&Bos Catering/DOTgroningen (Groningen); Lars Drost, restaurant Ciel Blue** (Amsterdam) en Marco van der Wijngaard, restaurant ’t Amsterdammertje* (Loenen aan de Vecht). Het bestuur koos er dit jaar voor om groenten centraal te stellen, met als thema ‘verfijning’. Er wordt een vis- en een vleesgerecht gemaakt. Bij het visgerecht geldt dat 80 procent van het gerecht uit groenten moet bestaan en 20 procent uit vis. De kandidaten hebben 5 uur en 35 minuten de tijd en presenteren bij de Nederlandse finale acht gelijk opgemaakte borden aan de jury. Dit geldt als opmaat naar de twaalf borden en presentatie op een schaal die tijdens de Europese finale in Turijn verplicht is.

Gouden Pollepel

Gastvrij Rotterdam

Robert Melaard, beursmanager Gastvrij Rotterdam.

Melaard is ook verheugd dat alle Gouden Pollepels dit jaar tijdens Gastvrij Rotterdam zullen worden uitgereikt. Voor De Gouden Pollepel verschijnt een jaar lang elke zaterdag een recensie van een kritische culinair journalist op de achterzijde van het regio-katern van het AD. De recensent trekt langs restaurants en deelt cijfers uit op basis van het voorgerecht, het hoofdgerecht, het nagerecht, de bediening, de sfeer en prijs-kwaliteitverhouding. Dat laatste cijfer telt dubbel in de eindscore. Degene met de hoogste score wint de Gouden Pollepel. Op de eerste dag van Gastvrij Rotterdam staan de winnaars in de schijnwerpers. Het zijn er vier. De regio’s Utrecht, Groene Hart, Den Haag en Rotterdam/Dordrecht hebben hun eigen recensenten en dus hun eigen winnaar. Ronald Giphart, culinair columnist bij het AD, reikt de prijzen uit op maandagochtend 18 september om 10.30 uur in de Netwerklounge.

Wine & Fine Food Paviljoen

Gastvrij Rotterdam neemt voor haar vijfde editie vier volledig gerenoveerde beurshallen van Rotterdam Ahoy in gebruik. Eén van de nieuwe highlights is het gecombineerde paviljoen Wine & Fine Food met dit jaar The Wine & Food Association als partner. Het paviljoen Wine & Fine Food vind je, naast veel erkende wijnleveranciers, een keur aan gastronomische producten en delicatessen. Daarnaast biedt het een inspirerend programma aan onder leiding van Jan van Lissum, met diverse masterclasses, food pairing sessies en proeverijen met topchefs, topsommeliers en diverse meestertitelhouders.

Euro-Toques

Euro-Toques is ook dit jaar weer aanwezig. Op alle beursdagen vinden wedstrijden en demonstraties plaats. Op maandag 18 september geeft Culinair Centrum Beverwijk een demonstratie suikertrekken en chocolade- showstukken maken. Tevens vindt de uitreiking van de Restaurantprijs 2017 plaats. Ted Janssen, voorzitter van het bestuur van Euro-Toques, reikt deze prijs uit. De vereniging kiest jaarlijks uit hun leden het beste restaurant van dat jaar. Door de jury wordt er onder meer kritisch gekeken naar de naleving van de code van eer, het uitdragen van de doelstelling en de puurheid van de keuken.
Op dinsdag 19 september is er een demonstratie door de Jonge Jagers en veelbelovende koks van de Cas Spijkers Academie bereiden gerechten. Op woensdag 20 september strijden vijf koks onder de 25 jaar om de Young Chef Award. Zij krijgen de opdracht om vanuit een blackbox een driegangenmenu te maken. Tevens worden die dag diverse presentaties gegeven.

Belgisch Paviljoen

Voor het eerst kent de vakbeurs ook een Belgisch paviljoen, waar Belgische aanbieders hun producten presenteren, demonstreren en laten proeven. De interesse van Belgische leveranciers en bezoekers is groeiende. In het paviljoen kunnen bezoekers en exposanten gericht zakendoen met onze zuiderburen. Dolce Magazine is als mediapartner verbonden aan dit initiatief. Touch Activation Marketing en Foodproof zorgen voor de programmering. Melaard: ‘Vanuit bezoekers en leveranciers was steeds meer vraag naar Belgische producten. In 2016 exposeerden zes standhouders hun Belgische aanbod. Dit jaar zijn dat er 25.’

Dit Smaakt naar Meer!

Bij het ‘Dit Smaakt naar Meer! Paviljoen’ kunnen beursbezoekers kennismaken met energiebesparende, biologische, fairtrade en anderzijds duurzame en verantwoorde producten. Circa 35 leveranciers presenteren zich hiermee op het paviljoen. Drie dagen lang ondersteund door een actueel programma van live cooking events, workshops en proeverijen. Maar er zijn meer producten met een ‘groen’ verhaal. Om deze groene producten eenvoudig vindbaar te maken, is de route ‘The taste of Green!’ ontwikkeld. Via de plattegrond in de beurscatalogus, maar ook via het speciale The Taste of Green!-logo op de stand, wordt aan de bezoekers zichtbaar gemaakt welke leveranciers verantwoord geproduceerde producten aanbieden. Melaard: ‘We hebben ook dit jaar weer samenwerking gezocht met de Voedselbank. Dit houdt in dat de Voedselbank na afloop van de beurs de overgebleven producten bij de exposanten inzamelt en die worden vervolgens verwerkt in voedselpakketten. Dat voorkomt dat eten dat nog dagen goed is in afvalcontainers verdwijnt.’

Het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen gaat zich nog specifieker richten op de hotelsector. Een inmiddels vertrouwd initiatief is de Hotelborrel op dinsdag, waarbij de congresdeelnemers van de HSMAI NL te gast zijn, samen met de leden van het Rotterdams Hotel Collectief. Hotelpartners ontwikkelen ook de Duurzame Hotelkamer. Diverse leveranciers van onder andere verantwoord geproduceerde bedden, sanitair, schoonmaakmiddelen, verlichting, interieur en wandbekleding verzorgen de inrichting van de Duurzame Hotelkamer.

Uitreiking Gaia Green Awards

Op het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen worden op dinsdag 19 september om 16.00 uur de winnaars van de Gaia Green Awards bekendgemaakt. De Gaia Green Awards zijn awards voor horecabedrijven die ondernemen met ruime aandacht voor duurzaamheid. De worden uitgereikt in de categorieën restaurants, strandpaviljoens en hotels. De finalisten zijn: de restaurants aan Sjuuteeänjd (Schinnen), De Veldkeuken (Bunnik) en GYS (Utrecht); strandpaviljoens Pier 32 (Den Haag), Timboektoe (IJmuiden Noordpier) en Zoomers (Castricum aan Zee) en hotels Stadshotel Woerden (Woerden), Ecomama Hotel (Amsterdam) en Chateau St. Gerlach (Valkenburg aan de Geul).

Kenniscentrum voor Bier

Gastvrij RotterdamNaast culinaire gerechten, speelt bier een belangrijke rol op de vakbeurs. ‘Bier als gastronomisch product,’ verduidelijkt Melaard. ‘Het Kenniscentrum voor Bier zit helemaal vol. Dit jaar neemt het 300 vierkante meter in gebruik, waarop achttien brouwers zich zullen huisvesten.’ Deze brengen aan de hand van meer dan honderd speciaalbieren beursbezoekers kennis bij over bierbehandeling en het gastronomisch product bier. Zoals ieder jaar zijn er weer twaalf sprekers uit de bierwereld die hun verhaal doen.

Misset Horeca is ook te vinden op het Kenniscentrum voor Bier met de Virtual Reality Horeca Game. Met een 3D-bril moeten speler gasten in een virtuele bar voorzien van het juiste drankje met de gewenste snelheid. Op alle drie de beursdagen verloot Misset Horeca zes bierlunches aan de twee hoogst scorende spelers van die dag. Deze lunches zijn speciaal samengesteld door horecazaken verspreid door het hele land. Deelnemende zaken zijn Gulpener BrouwLokaal in GulpenDe Toeter in  Groningen, Sijf in Rotterdam en Caspar in Arnhem.

Primeur Pos bubbels op Gastvrij Rotterdam

De eerste sparkling wine uit de Familie POS Collection wordt geïntroduceerd op Gastvrij Rotterdam. De bubbels worden door de familie Pos in Chili gebotteld. Ilona en Stephan vertrokken eind 2016 met hun kinderen naar Chili om hun passie voor wijn in daden om te zetten. In het RTL-programma ‘Helemaal het einde’ worden hun belevenissen gevolgd. De wijnen uit de Familie POS Collection vinden sinds de eerste oogst gretig aftrek onder Nederlandse consumenten. Hoogste tijd voor de familie om het gesprek aan te gaan met de Nederlandse horecaondernemers en -bedrijven om de afzetmarkt te verbreden. Gastvrij Rotterdam heeft de primeur. De familie Pos komt naar de beurs om horecaondernemers te enthousiasmeren voor hun Poswijnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels