artikel

Trends in bedrijfskleding: Dandy, denim en duurzaam

Restaurant 1235

De trend in bedrijfskleding schuift verder weg van het traditionele en wordt informeler en meer fashionable. Een nette jeans in plaats van een pantalon. Een leren sloof is stoer en gecombineerd met een vlinderdas is het toch netjes en stijlvol. ‘Laat bedrijfskleding aansluiten bij de stijl van je bedrijf én je personeel’, adviseren de leveranciers.

Trends in bedrijfskleding: Dandy, denim en duurzaam
Trends in bedrijfskleding: dandy, denim en duurzaam.

Medewerkers moeten voor gasten duidelijk herkenbaar zijn. Het personeel is het visitekaartje van het bedrijf en uniformiteit is daarin heel belangrijk, weet Karin Hölscher van CG International. ‘Wij merken dat bedrijven met verschillende afdelingen het steeds belangrijker vinden om een eenheid te vormen. Kleine accenten komen dan overal terug, bij de medewerkers in de housekeeping, in de frontoffice, in de bediening of de technische dienst. Je werkt als team voor een bedrijf en dat kun je met kleding uitstralen.’

‘Een ratjetoe aan kleding is verschrikkelijk’, vindt Patrick Dicker van WE Fashion. ‘Het lijkt nergens naar als één medewerker een wit overhemd draagt, de andere in vergrijsde blouse rondloopt en de derde met een vaal gewassen en ongestreken overhemd aan het werk is. De kleding van medewerkers draagt een boodschap uit. Als het strak en op orde is, straalt dat uniformiteit en netheid uit.’

Bedrijfskleding straalt uniformiteit uit

Daar sluit Leonie Stam van Chaud Devant bij aan: ‘Door bedrijfskleding aan te schaffen, draag je naar buiten toe uit dat je personeel een team is. Het is belangrijk om kleding aan te schaffen waarin het personeel zich lekker voelt. Ze moeten zich kunnen identificeren met de kledingstijl.’ Behalve uniformiteit en netheid is bedrijfskleding ook een manier om je als onderneming te onderscheiden, vindt Stam: ‘Als ondernemer kies je voor een bepaalde uitstraling van je bedrijf en kleding kan daaraan bijdragen. De outfits moeten bij de zaak passen en bij de visie van het bedrijf. Een bruin café kiest uiteraard voor andere items dan een luxueus hotel.’

Door kleding te personaliseren, laat je bovendien zien dat je trots bent op je bedrijf, vindt Bieke van Orten van Witloft. ‘Het personaliseren van bedrijfskleding met een eigen logo is een grote trend. Door het logo toe te voegen aan de kleding draag je je trots uit. Over het algemeen is bedrijfskleding een gemakkelijke manier om een gezicht te geven aan je bedrijf, maar met het eigen logo erop komt dit nog beter tot zijn recht.’ Witloft vindt het belangrijk dat de bedrijfskleding in lijn is met de huisstijl. ‘Wij kunnen alle kleuren maken die een ondernemer wenst. Het moet geen kermis worden, de kleding moet ‘blenden’ met de kleurstellingen in de zaak. Wij maken alles op maat en denken graag mee met de ondernemer.’

Lees ook: ‘Twintig jaar kokskleding van Chaud Devant’

Lifestyle als inspiratiebron

Bij CG vinden ze uniformiteit heel belangrijk. ‘Medewerkers moeten herkenbaar zijn.’

Bij CG vinden ze uniformiteit heel belangrijk. ‘Medewerkers moeten herkenbaar zijn.’

Zwart en wit blijven populair, zeggen alle leveranciers. ‘Maar het wordt daarnaast aangevuld met natuurlijke tinten’, zegt Stam van Chaud Devant. ‘Denk aan aardse en rustige kleuren, maar wij hebben aan onze nieuwste collectie ook meerdere groene producten toegevoegd.’

Bij Witloft wordt inspiratie opgedaan in de magazines over lifestyle. ‘Frisse kleuren, zoals de olijfkleur, zien we hierin veel terug. Dit komt in bedrijfskleding ook terug, gecombineerd met een wit shirt of denim overhemd’, zegt Van Orten. ‘Bovendien is goud helemaal hot. Niet alleen in de mode-industrie, maar juist in het interieur is goud een populaire accentkleur. Denk hierbij aan het goudkleurige bestek en de gouden ananassen en kaarsenhouders. Wij hebben hierop ingespeeld door een gouden schort te ontwikkelen in een soepele kwaliteit om goud naar de keuken te brengen.’

De marketingmanager van Witloft ziet steeds vaker een combinatie tussen casual en formeel. ‘Bijvoorbeeld een man met een vlinderdasje en overhemd met daarop een leren schort. Het is juist die combi die het breekt, de dandystijl. Ook in de sterrenbranche is de stijl toegankelijker en vriendelijker geworden. Zelfs in vijfsterrenhotels wordt de combinatie van chique met een leren schort gemaakt.’

Trends in bedrijfskleding: zwart en wit blijven populair

Dicker merkt bij WE Fashion een grotere vraag naar denim en geruite overhemden voor heren en gestreepte shirts voor dames. ‘On trend zijn, is met bedrijfskleding minder relevant, maar je moet wel met de tijd meegaan. Zwart en wit zijn nog steeds populair, maar er is een verschuiving gaande naar hippe en creatievere kleuren, materialen en combinaties. Bedrijfskleding mag meer fashionable. Denk aan een goede jeans met een jasje, een denim overhemd of een wit overhemd met een bretels. Overigens zie je tussen diverse segmenten wel verschillen, want een medewerker in een café kan zich anders kleden dan een receptioniste bij een hotel. In restaurants en bars zien we de bedrijfskleding informeler worden met een creatieve twist of een fashionable touch, zoals een das, strikje of bretels. Het hoeft niet saai te zijn en de strakke kaders zijn sowieso passé.’

‘De stijl anno 2018 noem ik eigenwijs’, zegt Hölscher van CG International. ‘Op dit moment zie je ook veel halterschorten in plaats van sloven. Bovendien wordt er veel meer gebruik gemaakt van verschillende soorten stoffen en kleuren. Denim zie je veel op het moment, maar ook leder en melange. De meeste ondernemers kijken naar het imago dat ze willen uitstralen en passen daar de kleding op aan. De laatste jaren leveren wij veel meer verschillende kleuren uit. Kleur mag weer!’

Draagbaar en comfortabel

Het leer van de schorten van Witloft is stevig en kan makkelijk worden schoongemaakt.

Het leer van de schorten van Witloft is stevig en kan makkelijk worden schoongemaakt.

Het sleutelwoord blijft comfort weet Hölscher. ‘Broeken, overhemden en blouses met stretch en gemaakt van lichte materialen zijn niet meer weg te denken, dat zie je ook in de mode. Bijna niemand koopt meer een jeans zonder stretch. Het moet er goed uitzien, maar vooral ook lekker zitten.’ Stam van Chaud Devant beaamt dat: ‘De kleding moet praktisch en comfortabel zijn. Wij zien dan ook een duidelijke verschuiving van formeel naar casual. De giletjes en nette pakken verdwijnen en de gemakkelijke kleding wordt steeds meer zichtbaar. Zelfs in sterrenrestaurants draagt het personeel een denimschort. Dat laat zien dat ook de sterrenzaken minder formeel worden.’

‘Ondernemers moeten ook letten op de pasvorm en hoe de kleding zit bij een medewerker’, vindt Dicker van WE Fashion. ‘Zit het comfortabel en kunnen ze er lekker in bewegen? Het moet natuurlijk netjes zijn en soepel zitten, maar het moet ook passen bij de persoon die het draagt.’ Oversized bedrijfskleding behoort gelukkig definitief tot het verleden. ‘Slim fit is het tegenwoordig helemaal, maar het is zeker niet de bedoeling dat de shirts of overhemden een maat te klein zijn. Als de knopen open gaan staan, lijkt dat toch wat vreemd. Laat je personeel eerlijk zijn over hun maten, maar wees daar zelf ook open en eerlijk in. En subtiel. Je medewerkers moeten uiteindelijk goed tot hun recht komen in de kleding, een goede fit is daarbij erg belangrijk.’

Het blijft werkkleding

Hoe casual de kleding er ook uitziet, uiteindelijk is bedrijfskleding gewoon werkkleding. Dat betekent dat het tegen een stootje moet kunnen, de kleding moet lang meegaan en goed wasbaar zijn. ‘De kwaliteit van een product is daarin heel bepalend. Slechte kwaliteit toont zich al na vier keer wassen, dan is zwart al niet meer zwart. Goede kwaliteit kenmerkt zich doordat het gemakkelijk te wassen is, dat de kleur goed blijft, dat het makkelijk is te strijken en dat de pasvorm goed blijft’, legt Dicker van WE Fashion uit.

‘Je moet wel realistisch blijven. Behalve het uiterlijk en het comfort, is het belangrijk dat het goed wasbaar is en gemakkelijk in onderhoud’, vindt ook Hölscher van GC International. ‘Of je het industrieel laat wassen of thuis in de wasmachine en droger doet: alleen de hoogste kwaliteit stoffen kan aan die eisen voldoen. Dit zijn namelijk stoffen die op 95°C kunnen worden gewassen en kleurvast blijven. De kleding kan heel trendy zijn, maar als het na een paar keer wassen al smoezelig is, sla je de plank volledig mis.’

Van Orten van Witloft is het met bovenstaande eens. ‘Bedrijfskleding moet stevig zijn en het moet goed kunnen worden schoongemaakt. Wij gebruiken voor het leer van de schorten en sloven een speciale coating waardoor dat mogelijk is. De coating neemt echter niet het karakter weg dat ontstaat door veelvuldig gebruik. Daarnaast is ook slim om te kijken naar praktische mogelijkheden, zoals een bandje voor de theedoek of een optie om de handheld vast te maken.’

Lees ook: ‘Hostelketen Stayokay: volledig gerecyclede bedrijfskleding’

Duurzaamheid

‘Je ziet vaker de combinatie tussen casual en formeel’

‘Je ziet vaker de combinatie tussen casual en formeel’

In de maatschappij ontstaat een groeiende bewustwording van en aandacht voor de herkomst van producten. Dat geldt ook voor (bedrijfs)kleding. ‘Mensen willen weten waar hun kleding vandaan komt’, bevestigt Stam van Chaud Devant. ‘Hoe zijn de werkomstandigheden, is het eerlijk geproduceerd, worden er geen chemicaliën gebruikt in de productie et cetera. Men wil zich graag goed voelen als er kleding wordt aangeschaft. Daarom ligt de nadruk bij de materialen ook met name op duurzaam en verantwoord geproduceerde stoffen met een stoere look.’

Ook CG International merkt dat duurzaamheid in toenemende mate een rol speelt. ‘Europa heeft strenge richtlijnen wat betreft de textielproductie. Hoe dichterbij huis de productie is, hoe beter wat betreft duurzaamheid’, legt Hölscher uit. ‘Ook horecaondernemers willen hun steentje bijdragen. De eerste aanschaf van de kleding is misschien duurder, maar uiteindelijk gaat duurzaam geproduceerde kleding langer mee. Als je wilt dat je personeel lekker in hun vel zit, dan moet je geen kleding kopen met schadelijke chemicaliën erin verwerkt. Wij gebruiken alleen stoffen die voldoen aan standaarden zoals Bluesign en Ökotex Klasse 1.’

Het leer dat Witloft gebruikt in de producten komt allemaal uit Nederland. ‘Ook wij merken een grotere vraag naar de duurzaamheid van onze producten. Wij werken alleen met Nederlandse leerfabrieken en bij ons in de werkplaats wordt alles met de hand nog in elkaar gezet. Daar wordt er letterlijk de laatste hand aangelegd.’

Dicker van WE Fashion merkt nog geen expliciete vraag naar duurzame kleding of organic cotton vanuit de ondernemers. ‘Dat valt mij best tegen. Het houdt ons als bedrijf echter niet tegen om ons actief in te zetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Eén van onze speerpunten binnen het mvo-beleid is dat we ons hard maken voor het verduurzamen van de productieketen met een focus op het gebruik van duurzame katoen. Bovendien zetten we ons al jaren in voor het verbeteren van de situatie van de productiemedewerkers en streven we naar een reductie van CO2-uitstoot en afval.’

Snel in huis

We Fashion heeft een speciale webshop voor ondernemers.

We Fashion heeft een speciale webshop voor ondernemers.

‘Individualiteit en originaliteit hebben weer een grote toekomst’, vindt Hölscher. ‘Bij CG kan kleding al vanaf één stuk worden aangepast in 57 kleuren. Het maakt niet uit hoe groot de onderneming is, bij ons kunnen ook kleinere aantallen worden nabesteld voor als er bijvoorbeeld een nieuw personeelslid bij komt. Een lange levertijd is in zo’n geval ook zeker niet wenselijk. Kleinere fabrikanten, zoals wij, zijn in dat opzicht heel flexibel.’

WE Fashion lanceerde in oktober vorig jaar een online shop voor bedrijfskleding, genaamd Dress Your Crew. ‘We merkten dat voornamelijk ondernemers uit de horeca- en hospitalitybranche grote aantallen van dezelfde items bij ons bestelden. Met dit nieuwe online platform kunnen we deze groep nu nog beter van dienst zijn’, zegt Dicker. In de webshop zijn shirts, polo’s, blazers, jurkjes en pakken te vinden. Bij afname van grotere aantallen profiteert de ondernemer bovendien van volumevoordeel. Ondanks de online shop is het voor werkgevers mogelijk om een persoonlijk stijladvies te ontvangen in de winkel en het personeel kan daar ook de kleding passen.

Nog een laatste tip: kies kleding uit die past bij je onderneming, maar kijk hierbij niet alleen naar de kleuren van het bedrijfslogo. Je kunt beter kiezen voor kleding die goed past bij het interieur van de zaak. Daar wordt het tenslotte het meest gedragen.

Reageer op dit artikel