artikel

Actieweken: Restaurants in de tang van acties

Restaurant 4170

Veel Nederlandse restaurants zouden het liefst stoppen met deelname aan actieweken. Maar dan wel collectief. Dat blijkt uit een onderzoek van Misset Horeca onder ruim 300 restaurants in het top- en middensegment.

Actieweken: Restaurants in de tang van acties

De sterk toegenomen concurrentie onder restaurants dwingt hen om mee te doen aan de restaurant actie met korting. Ook al vindt driekwart de commissie van de organisator te hoog en het actiepubliek vervelend. ‘We zitten in de tang. Als je niet meedoet, lopen ze je deur voorbij.’ De actieweek is een paardenmiddel in de strijd om de niet langer loyale gast.

Het is hoogseizoen voor de actieweken. Iens trapte op 15 februari af met het Iens Festival: zes weken lang 50 procent korting op de gehele rekening! Zo’n 400 restaurants deden mee. Van 5 tot en met 21 maart was het de beurt aan de elfde editie van de Restaurantweek. 600 van de betere restaurants boden hun gasten een driegangenmenu aan voor €27,50.restaurant actieEn van 18 tot en met 27 mei vindt de Heerlijk10Daagse plaats. Inmiddels zijn er tientallen van dit soort actieweken. Deelname is enorm populair onder restaurants. Van alle restaurants doet meer dan de helft mee aan één of meerdere acties. Dat blijkt uit een onderzoek van Misset Horeca onder de toprestaurants van Nederland. 50,8 procent van de ondervraagde bedrijven doet mee, 49,2 procent doet niet mee. Van de bedrijven die meedoen, zegt maar liefst 78,1 procent ook in 2018 weer deel te nemen aan één of meer actieweken.

Het onderzoek is uitgezet onder 300 bedrijven met een notering in de Superlijst van Misset Horeca, dat is een combinatie van de gidsen Michelin, Lekker, GaultMillau en Grootspraak.

Jeffrey van Dijk, eigenaar restaurant Hoeve Kromwijk, Zoetermeerrestaurant actie

‘Niemand profiteert, alleen de actieweken’

Volgens Jeffrey van Dijk, eigenaar van restaurant Hoeve Kromwijk in Zoetermeer, zit ‘bijna de gehele Nederlandse horeca in de tang bij de actiesites. Er zijn sites die gewoon schaamteloos vertellen dat je op hun site minimaal 30 procent korting moet geven en dan ook nog eens 25 procent moet afdragen aan de organisatie, dit is gewoon crimineel!’ Van Dijk ergert zich vooral aan acties die het tweede menu gratis weggeven.

‘Als je logisch nadenkt, is het onmogelijk om het tweede menu gratis weg te geven. De prijs van een menu is zo gecalculeerd dat je aan het einde van de maand alle rekeningen kunt betalen: huur, personeel, btw, inkoop, linnen, glaswerk, service, energie, onderhoudscontracten, bancaire kosten, vergunningen, ondernemersloon enzovoort.’ Wat gasten volgens Van Dijk niet weten, is dat de organisatoren zelf niets bijdragen aan de korting. ‘Alle kosten voor het weggeven van het tweede menu liggen bij de horecaondernemer.

Sterker nog: er moet ook nog eens €2 per persoon betaald worden aan de reserveringssites!’ Alleen die profiteren volgens hem. ‘Als je alleen al kijkt naar Seatme en Iens. Die hebben meer dan 1 miljoen reserveringen weggezet via de AH-actie, dus €2,5 miljoen verdiend over de rug van de horecaondernemers.’ Van Dijk wil dat paal en perk gesteld wordt aan deze praktijken. ‘Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is onmogelijk om alle horecaondernemers te verplichten niet mee te werken en daar maken de grote jongens dankbaar misbruik van.’ Zijn advies aan de consument: ‘Bezoek ook eens een restaurant als er geen actie is, zodat de ondernemer gewoon zijn rekeningen kan betalen. Voor dat het te laat is.’

De populairste actieweek is de Restaurantweek. 64,5 procent van de deelnemers aan actieweken, doet hieraan mee. Nummer twee is de Heerlijk10Daagse met 51,6 procent. De nummer drie is Dining with the Stars (35,3 procent). Meer dan de helft van de actieweekdeelnemers doet al langer dan 5 jaar mee.

De populariteit van actieweken is schijn. De meeste restaurants doen met tegenzin mee. Ze klagen over de hoge kosten en het foute publiek dat op de actieweken afkomt. Het algemene geluid is: ‘Over de rug van de hardwerkende ondernemer verdienen de actieweken bakken met geld.’ Het liefst zouden de restaurants collectief stoppen met deelname. Zolang dat niet gebeurt, zit er niks anders op dan meedoen. Want de concurrentie onder restaurants is enorm. Van de ondervraagde restaurateurs ervaart bijna de helft, 45,9 procent, de concurrentie als groot.restaurant actie

Meesterkok Nico van Beekveld runt samen met zijn vrouw Lore restaurant Vroenhout in Roosendaal. Het restaurant is in het bezit van een Bib Gourmand en staat goed aangeschreven. Bij het beroemde restaurant Juliana in Valkenburg werkte Van Beekveld mee aan de tweede Michelinster. En bij de Kieviet in Wassenaar zorgde hij voor de eerste ster. Tegenwoordig redt de getalenteerde kok het niet zonder kortingsacties. ‘In onze regio zijn er de afgelopen jaren meer dan 4200 stoelen bijgekomen. Dat zijn allemaal voordelige all you can eat-formules. Als je niet aan een actie meedoet, lopen ze je deur voorbij’, weet Van Beekveld inmiddels.

Doel restaurant actie: nieuwe gasten

Het verhaal van Van Beekveld is kenmerkend voor de situatie anno 2018. Er komen steeds meer restaurants bij, dus is er steeds meer keuze. En de jonge generatie is niet meer de trouwe gast van vroeger. Het herhaalbezoek is minder. De restaurants hebben veel moeite om deze doelgroep op eigen kracht aan zich te binden.

Uit het onderzoek van Misset Horeca blijkt dat het aanboren van nieuwe gasten veruit de belangrijkste reden is om mee te doen. Dit geldt voor 51,6 procent van de bedrijven die meedoen aan actieweken. Veelzeggend: ruim 48 procent van hen ziet geen andere mogelijkheid om dit doel te bereiken dan via een actieweek.

‘In 15 jaar zijn er zo’n 80 Michelinsterren bijgekomen. Bovendien is de middenklasse behoorlijk in niveau gestegen en zijn er sowieso veel meer restaurants. Dus ja, wil je succesvol zijn, dan moet je heel hard aan het wiel blijven draaien,’ aldus een woordvoerder van een tweesterrenrestaurant. Ook veelzeggend: 35,5 procent doet mee omdat de concullega ook meedoet.

Uitkleden

Bijna driekwart van de ondernemers (74,2 procent) klaagt over de te hoge commissie die de actieweken vragen voor de restaurant actie. ‘Het slaat he-le-maal nergens op, je wordt gewoon uitgekleed,’ aldus een ondernemer. 36,7 procent van de ondernemers betaalt 10 procent van de actie-omzet aan de organisator. Nog eens 30 procent betaalt 15 procent.

Lex Ouburg was betrokken bij de geboorte van de eerste Restaurantweek in 2007. Die  restaurant actie begon toen niet met een afdracht per couvert, maar met één vast bedrag per deelnemer. Maar ook 10 jaar geleden kreeg de Restaurantweek kritiek,’ herinnert Ouburg zich. Tegenwoordig is hij betrokken bij inkooporganisatie Procent en bij Diner Kortingskaart. Hij staat nog steeds achter het idee van ‘zijn kindje’: een driegangenmenu voor een vaste prijs. ‘De afgelopen 3 jaar was dat €27,50 voor drie gangen. Daar kun je met een goede calculatie en strakke inkoop nog marge op maken. Een heel menu gratis weggeven zoals bij de actie van Albert Heijn, of 50 procent korting op de gehele rekening bij het Iens Festival, gaat een stap verder. Dan wordt het heel moeilijk om iets te verdienen. Zeker als je veel tafels in de actie hebt.’

restaurant actie

Restaurateur Jeffrey van Dijk van restaurant Hoeve Kromwijk in Zoetermeer rekent voor wat deelname aan de tweede-menu-gratis-actie van AH een ondernemer oplevert: ‘Als een menu  €32,50 kost, ontvang je normaal €65 voor twee personen. Nu is dat €32,50. Daar moeten de volgende kosten vanaf: €1,84 btw, €16,56 inkoop op basis van 73 procent brutowinst, €9,19 personeelskosten van gemiddeld 30 procent, €4 afdracht aan Iens à €2 per persoon. Het resultaat is €0,91. Hier moeten dan nog  de volgende kosten vanaf: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, vergunningen, belastingen, verzekeringen, schoonmaakkosten, kassasysteem, pinautomaten, lift, afzuiginstallatie, brandblusmiddelen, alarminstallatie enzovoort, enzovoort. Conclusie: meedoen aan deze restaurant actie is niet erg verstandig.’

Van de deelnemers aan de enquête zegt 80,6 procent winstmarge in te leveren. Eenderde levert tussen de 10 en 20 procent in. Ook al proberen ze de schade te beperken door bijvoorbeeld scherper in te kopen en goedkopere producten te gebruiken. Tegenover de hoge kosten staat de relatief lage opbrengst van de actieweken: de helft van de ondernemers haalt tussen de 0 en 5 procent van de jaaromzet uit actieweken.

Frans Hazen, eigenaar hotel De Draak en restaurant Hemingway, Bergen op restaurant actieZoom

‘Deelname kostte me netto €53.000’

‘Al dit soort acties zorgt ervoor dat de consument niet meer bereid is om een ‘normale’ prijs te betalen. Een prijs waarmee je medewerkers een goed salaris (boven de cao) kunt betalen en ook alle verdere bedrijfskosten gedekt zijn. Laat staan winst… Het verhaal dat actiegasten ook op andere momenten terugkomen, is grote kolder. Men wacht op de volgende actie. Ik geloof niet in die sprookjes’ Eigen onderzoek van Dining City zou uitwijzen dat 68 procent van de Restaurantweek-gasten wil terugkeren naar het restaurant.

‘De enigen die er baat bij hebben, zijn de organisatoren met de €1 tot €2,50 commissie per couvert die nog eens van onze opbrengst af moet. Ik heb één jaar meegedaan met dit soort acties omdat ik mijn bedrijf na een brand in 2013 weer op de kaart moest zetten Het heeft me netto €53.000 gekost in 2015. Wel veel nieuwe gezichten met de zegeltjes van AH en Iens, maar daarna heb ik ze nooit meer gezien! En natuurlijk deden we aan upselling, maar veel gasten vonden een extra gang voor €7 te duur.

Consumenten dachten ook dat AH een deel van de kosten voor zijn rekening nam. We moeten ophouden met elkaar gek te maken en stoppen met het uitdelen van cadeautjes. Als we samen stoppen, is dit fenomeen zo uit de wereld.’

Radicaal stoppen met restaurant actie

Veel ondernemers hopen dat restaurants de krachten bundelen om collectief nee te zeggen tegen acties zoals die van AH. ‘Iedereen zou er radicaal mee moeten stoppen. dat is de enige manier om het een halt toe te roepen,’ aldus de een. ‘Ik vind dat we helemaal af moeten van al die kortingsacties. Wij verdienen gewoon een eerlijk inkomen,’ zegt een ander.

Restaurantweek-oprichter Ouburg denkt dat restaurants te weinig georganiseerd zijn om tegenwicht te bieden aan grote jongens als DiningCity, Heerlijk of Iens. ‘Als restaurants collectief besluiten niet meer mee te doen aan bepaalde restaurant acties, dan is het zo afgelopen.’ De kortingsdeskundige benadrukt dat prijs wel een goed middel is voor marketing. ‘Het mechanisme van prijs en korting kun je heel goed gebruiken om mensen bij je te laten eten. Dat kun je ook zonder de grote jongens doen in je eigen netwerk. Hoe stoer is het als je als restaurant opstaat en zegt: lever die volle spaarkaart van AH maar bij me in, kom voordelig eten, maar je hoeft niet te reserveren via Iens. Scheelt €2 per couvert. Ander voorbeeld: organiseer je eigen Restaurantweek. Alleen of met collega’s uit je stad of dorp. In Gouda doen ze dat bijvoorbeeld en inmiddels doen er ook ondernemers mee uit buurdorpen Waddinxveen en Reeuwijk.’

Een voorbeeld van een eigengereide ondernemer die zijn eigen actie opzet, is Corné van de Erve van eetcafé Spinoza in Leeuwarden. Hij heeft zijn eigen spaarkaart gemaakt waar gasten alle zegeltjes die ze in hun keukenla hebben liggen op kunnen plakken. Een volle kaart geeft recht op een tweede driegangenkeuzemenu gratis. De actie loopt heel 2018 en volle spaarkaarten kunnen alleen op maandag, dinsdag en woensdag worden ingeleverd. En willen gasten zegeltjes plakken, dan moeten ze eerst een spaarkaart afhalen bij Spinoza. ‘We hebben drie tot vijf zegeltjesgasten per dag. En dat is goed. De hele tent hoeft er niet mee vol te zitten,’ zegt Van de Erve nuchter. ‘Na de start begin januari moest het wel even op gang komen. Voordeel is dat ik de zegeltjesgasten op dinsdag om 18.00 uur heb zitten. Als passanten dat zien, nodigt dat uit ook bij ons te komen. Het is een beetje uit baldadigheid richting de grote jongens als Iens en de Restaurantweek begonnen. Het is leuk om te zien dat de actie gekopieerd wordt in het land.’ Marge behaalt Van de Erve ook nog. ‘We serveren een keuzemenu en dat calculeren we goed. Daarnaast nemen gasten die voordelig uit eten gaan ook sneller een extra drankje of een digestief bij de koffie. Zo werkt het dan ook weer.’

Karin Smits, eigenaresse restaurant De Luytervelde, Eindhovenrestaurant actie

‘Meedoen heeft ons gigantisch geholpen’

Karin Smits runt restaurant De Luytervelde al 26 jaar. Met Eindhoven Airport en Philips op een steenworp afstand trekt het restaurant veel zakelijk publiek. Smits: ‘We stonden altijd bekend als de bedrijfskantine van Philips.’ Tot in 2009 de crisis kwam en de zakelijke markt flinke klappen kreeg. Smits probeerde de privémarkt aan te boren, maar haar reputatie als zakenrestaurant werkte tegen. ‘Mensen zeiden: bij jou zitten we altijd tussen de pakken.’ Om toch een stukje van de privémarkt voor zich te winnen, deed Smits in 2016 voor het eerst mee aan de restaurantactie van Albert Heijn en Iens.

‘Ik vond het verschrikkelijk! Ik was gewend aan gasten in driedelig pak en gepoetste schoenen. Nu kreeg ik mensen over de vloer in slobbertrui en soms in een T-shirt dat naar zweet stonk. Ik kon daar helemaal niet mee omgaan. Die zakenmensen deden ook nooit moeilijk over de rekening. Nu had ik gasten die zo min mogelijk wilden betalen, maar wel de volle honderd procent entertainment eisten.’ Na de eerste schok en een paar slechte recensies, besloot Smits het over een ander de boeg te gooien.

‘Ik dacht: o jee, dat gaat helemaal mis.’ De particuliere gasten klagen dat het bij De Luytervelde allemaal veel te snel gaat. ‘Wij waren een zakelijk publiek gewend. Die willen meestal eten in hoog tempo. Deze gasten wilden een hele avond zitten.’ Smits ging het anders aanpakken. ‘We lieten mensen eerst acclimatiseren, stelden ze op hun gemak, namen meer tijd voor ze.’ Dat werkte. Plotseling kreeg Smits lovende recensies van particulieren, waardoor meer privépubliek haar restaurant wist te vinden.

‘Meedoen aan de AH-actieweek heeft ons gigantisch geholpen om de particuliere markt aan te boren. Zakenmensen schrijven geen recensies. Particulieren zijn praters en schrijvers.’ Lag de verhouding zakelijk-privé ooit op 90-10, nu is dat 60-40. ‘Natuurlijk zitten er weleens mensen tussen waarvan je denkt: wat doen die hier?’ Aan de actie van Iens/AH zal Smits overigens nooit meer meedoen. Dat is toch niet haar doelgroep. Wel doet ze mee met de Heerlijk10daagse. ‘Dat is meer ons publiek. Al is de provisie die je betaalt belachelijk hoog.’

Actiemoe

Ook Nico van Beekveld bedenkt liever zijn eigen acties. Zo’n vijf keer per jaar benadert hij zijn bestaande gastenkring via direct mail. ‘Niet vaker, anders worden ze actiemoe.’ Zijn eigen acties zijn niet op prijs, maar ‘puur op thema’. Zoals binnenkort eentje met asperges en in het najaar met wild. Hij gebruikt zijn creativiteit om een mooi menu te maken, mét een goede marge.

Korting en psychologie

Uit het onderzoek van Misset Horeca blijkt dat 90 procent van de gasten die afkomen op acties, ander publiek is dan de reguliere bezoekers van de restaurants. Volgens Patrick Wessels, consumentenpsycholoog, maken vooral consumenten die zichzelf een imago willen aanmeten, gebruik van kortingen en acties. ‘Met name consumenten die niet zo vaak uit eten gaan, maar zich wel graag zo presenteren, zullen zich aangetrokken voelen. Alle aankopen die we doen worden namelijk onderdeel van onze identiteit, van wie we zijn en hoe anderen ons zullen zien. Ook een restaurantbezoek kan daaraan bijdragen. Vandaar ook onze foto’s op de sociale media.’

Zijn deze consumenten dan nog wel geneigd terug te gaan naar een restaurant waar ze met korting hebben gegeten? Wessels: ‘Dat ligt eraan of die gast alleen met de actie ging of er al eerder kwam. Anchoring leidt ertoe dat we onbewust prijzen vergelijken met een vorige keer of een vorig ‘touchpoint’. €45 ten opzichte van de actieprijs van €27,50 ervaren we als duurder dan €45 ten opzichte van €45. Vooral consumenten die alleen met korting uit eten gaan, zullen niet snel terugkomen. De korting werkt als een extrinsieke beloning, die je niet zomaar vervangt’, legt Wessels uit. Meesterkok Nico van Beekveld van restaurant Vroenhout weet dat maar al te goed. ‘Nieuwe gasten aanboren? Je ziet ze één keer en daarna nooit weer.’

restaurant actieMaar wat is dan een goede actie waarbij consumenten wél terugkomen? Wessels geeft het voorbeeld van 1+1 gratis. Een principe dat Albert Heijn toepast bij haar Hamsterweken. ‘Het komt op hetzelfde neer als 50 procent korting, maar de ‘waarde’ van het product blijft intact.’ Albert Heijn snapt het principe dus wel, al passen ze dat niet toe met de Iens-actie waarbij het om de waarde van andermans product gaat. Andere kansen voor restaurants ziet Wessels in een gratis gang of gerechtje. ‘Bijvoorbeeld een bijzondere amuse of een dessert. Daarmee houd je de normale prijzen van gerechten in stand.’ Veel ondernemers uit het onderzoek geven aan ook met eigen acties te werken. Bijvoorbeeld met een jubileum of samen met andere ondernemers. ‘Maar zelf heb je niet het bereik van de grote organisaties’, geeft een respondent aan.

Marc Boeljon, eigenaar hotel-restaurant Posthoorn, Monnickendamrestaurant actie

‘Voorwaarden collectief verbeteren’

‘Wij doen mee aan actieweken. Maar wel 60 tot 70 procent minder dan in de crisisjaren. Als we het niet doen, en collega’s wel, daalt onze bezettingsgraad, zo hebben we gemerkt. Maar of dat onder aan de streep nu meer of minder oplevert; daar ben ik nog niet uit. Recent deden we mee aan de Restaurantweek. Goed voor zo’n 300 couverts.

Voor het eerst hebben we gasten toen laten betalen voor het brood inclusief smeersels. Vijf euro. Ik weet dat meer collega’s dit doen, maar voor ons was het niet gebruikelijk. Maar de rekening van de korting moet toch iemand betalen? Of de gast krijgt een matig menu omdat je laag inkoopt of je krijgt dit soort zaken. Wij stappen namelijk niet van onze kwaliteit af. Wel doen we in een actiemenu bijvoorbeeld langzaam gegaarde zalm, ingewreven met rode curry. Als je à la carte eet, krijg je daar nog coquille bij.’

Boeljon rekent – met een studie bedrijfseconomie achter de rug – elke actie goed door. ‘Voor elke actie maak ik een Excel-sheet. Het kan dus zomaar zijn dat brood gedurende actie X €5 kost en gedurende actie Y €7,50. Als we meedoen, doen we dat heel bewust. Ik ben geen principiële tegenstander van actieweken, maar ik vind dat de verhoudingen niet meer kloppen. Daarom ben ik bezig geweest met het verenigen van de branche om collectief te onderhandelen over de voorwaarden, bijvoorbeeld over de hoogte van de commissie. Tot nu toe lukt het me niet… Iedereen heeft zijn eigen drijfveren om mee te doen. En de marketingkracht van de organisatoren is inmiddels enorm.’

Boeljon steekt het ook dat de menuprijs voor de Restaurantweek blijft steken op €27,50. Dat was de prijs dit jaar, maar ook al in 2017 en 2016. ‘Mijn inkoopprijzen zijn echt niet gelijk aan die van 2016! Dat is ook een ding waarover ik graag samen zou onderhandelen. Boeljon was zelf initiatiefnemer van de actie van supermarktketen Deen. De 81 supermarkten – met name in Noord-Holland – lieten hun klanten sparen voor 25 procent korting. ‘Die korting kwam voor onze rekening. De marketing was voor Deen. Er was geen sprake van een afdracht per couvert. Deze actie deed 12.000 couverts bij 14 deelnemende restaurants.’

Op de vraag waarom Nederlanders zo dol zijn op korting, geeft Wessels verschillende redenen op: ‘Een deel van de consumenten krijgt het restaurantbezoek vanwege de korting ingepast in het maandelijkse budget, dan is er dus een financiële reden. Breder vinden we het psychologisch prettig dankzij de Prospect Theory. Die stelt dat we aankoopbeslissingen doen ten opzichte van een status quo.

Bij korting vergelijken we de ‘status quo’-prijs van bijvoorbeeld €45 voor een driegangendiner met de aangeboden €27,50. Dat betekent €17,50 ‘verdienen’ en dat voelt prettig. En met name als de korting tijdelijk is, maakt dit het psychologisch overtuigend. Immers, als we een week later zouden gaan eten, betalen we weer €45. Dat betekent €17,50 ‘verliezen’. Dat ‘verliezen’ weegt 2,5 keer zwaarder dan het verdienen.

Hierdoor kunnen we die korting maar moeilijk laten liggen; dan zouden we een dief zijn van onze eigen portemonnee.’ Los daarvan kan het voor restaurants interessant zijn om te werken met kortingen op specifieke dagen of tijdstippen. In Leiden biedt de City Hall pasta’s en pizza’s aan voor €10, maar alleen op maandag, dinsdag en woensdag. ‘Met name in de zomer is dat voor hen interessant, want een vol terras leidt tot sociaal bewijs en verleidt meer mensen om te komen eten. Op die dag, of op een later moment. Het doel moet dan wel dat sociale bewijs zijn.’

restaurant actie

Overigens doet bijna de helft van de ondervraagde restaurants aan geen enkele actieweek mee. Vanwege de hoge kosten, het verkeerde signaal dat ze ermee afgeven – ‘onze prijs is eerlijk’- of het verkeerde publiek dat een actieweek trekt. Of gewoon omdat ze zonder ook wel vol zitten.

De belangrijkste conclusies  
uit het Misset Horeca Actieweken Onderzoek restaurant actie

  • De populairste restaurant actie is de Restaurant Week. 64% procent van de deelnemers aan actieweken, doet mee aan de oudste actieweek van Nederland. Nummer twee is de Heerlijk10Daagse met 52%.
  • Het aanboren van nieuwe gasten is de belangrijkste reden om mee te doen.
  • Driekwart van de restaurateurs zegt in die opzet te slagen.
  • De helft van de restaurateurs ziet geen andere manier om hetzelfde doel te bereiken.
  • De bijdrage van de actieweken aan de jaaromzet ligt bij de helft van de restaurants tussen de 0 en 5 procent. Een kleine groep (6%) haalt meer dan 15% van de jaaromzet uit deelname aan de actieweken.
  • Een grote meerderheid van de ondernemers (74%) vindt de commissie die ze aan de restaurant actie organisator moeten afdragen, te hoog. Eenderde draagt 10% van de omzet af, een zelfde deel betaalt 15%.
  • 80% levert winstmarge in, eenderde van de ondernemers levert zelfs tussen de 10-20% in.
    De restaurateurs proberen hun marge overeind te houden door scherpere inkoop, goedkopere producten en extra aandacht voor upselling.
  • Het actiewekenpubliek is een ander soort publiek dan de reguliere gasten, vindt maar liefst 90 procent van de restaurateurs.
  • De belangrijkste reden om niet mee te doen aan een restaurant actie is dat korting geven een verkeerd signaal geeft, namelijk dat de horeca te duur is. Andere redenen om niet mee te doen zijn: verkeerd publiek, te hoge commissie en het kost te veel marge.

Illustraties van Studio1Voud. 

 

>>> Meer over restaurant acties op Misset Horeca

>>> Ik wil Misset Horeca magazine op de deurmat

Reageer op dit artikel