artikel

Jitse Groen van Thuisbezorgd: ‘Restaurants hóeven zich niet aan te sluiten’

Restaurant 553

Thuisbezorgd.nl is het grootste bestelplatform van Nederland. Het krijgt daarentegen, of misschien vanzelfsprekend, ook veel kritiek. Oprichter en directeur Jitse Groen reageert. ‘Als je weg wilt, kan dat. Thuisbezorgd.nl is geen verplichting. Ons contract is per maand opzegbaar.’

Jitse Groen van Thuisbezorgd: ‘Restaurants hóeven zich niet aan te sluiten’
Thuisbezorgd.nl

Met een startkapitaal van 100 gulden begint Jitse Groen in 2000 Thuisbezorgd, een bestelwebsite voor maaltijden. Groen is dan 21. Hij krijgt het idee tijdens een familiefeestje als het gezelschap eten wil bestellen maar nergens terechtkan.

De slimmigheid van Groen: restaurants mogen gratis op zijn site, ze betalen pas achteraf commissie, per bestelling. Groen verwacht binnen een paar maanden op honderden bestellingen te zitten, maar dat loopt anders. Pas als in 2003 het breedbandinternet opkomt, beginnen consumenten gebruik te maken van zijn site.

68 miljoen bestellingen

In Europa zijn vandaag de dag 33.000 restaurants bij Thuisbezorgd.nl-moeder Takeway.com aangesloten. Het bedrijf is actief in negen landen. Het afgelopen jaar verwerkte Takeaway.com ruim 68 miljoen bestellingen voor 11,5 miljoen klanten. Nederland is met Thuisbezorgd.nl de belangrijkste markt met 7500 aangesloten restaurants, samen goed voor €550 miljoen aan bestellingen. Daarmee is Thuisbezorgd.nl veruit de grootste bestelsite van Nederland.’

Maar er zijn ergernissen onder sommige restaurants die gebruikmaken van Thuisbezorgd.nl, onder meer over de 13 procent commissie die het platform sinds 1 januari van dit jaar rekent. Het platform wordt beschuldigd van machtsmisbruik. Groen reageert: ‘Ik zeg niet dat je blij hoeft te zijn met ons, maar laten we niet doen alsof de andere platforms goedkoop zijn voor de bezorgrestaurants. Die zijn allemaal duurder.’

Groen ontkent dat zijn bedrijf de commissie binnenkort gaat verhogen zoals hij eerder in een radioprogramma suggereerde.

 

Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl

Jitse Groen. oprichter en directeur van Thuisbezorgd.nl. Foto: Diederik van der Laan.

Vijftien concurrenten

De aantijgingen van machtsmisbruik noemt hij laster. ‘We hebben geen machtspositie. We hebben in Nederland vijftien concurrenten, waarvan drie internationale miljardenbedrijven.’ Groen wil goed doen voor restaurants, want ‘hoe meer omzet ze draaien, hoe beter voor ons.’ ‘Ik durf te stellen dat een restaurant dat bij ons is aangesloten, meer omzet maakt tegen lagere kosten dan een restaurant dat niet bij ons is aangesloten.’

Veel ondernemers vinden die 13 procent commissie veel. ‘Ik kan het ook omdraaien. Wij leveren gemiddeld €80.000 aan bestellingen per restaurant per jaar. Dat is €7000 per maand. Daar betaal je pakweg €800 commissie over. Er is geen acquisitiekanaal dat zo goedkoop is als wij. Google niet, radioreclame niet, tv niet, adverteren in de bladen niet. En zelf kun je voor die €800 ook nooit €7000 aan bestellingen binnenhalen. Ik kan niet inschatten wat de marges van een bezorgrestaurant zijn.’

‘Wat ik wel weet, is dat als je €80.000 additionele omzet van ons krijgt, je niet navenant meer kosten maakt. Misschien moet je een scooter extra kopen, maar je pand en je keuken staan er al. En die €80.000 krijg je echt niet op de ouderwetse manier. Maar als jouw rekensom niet uit kan, moet je het niet doen. Twintig procent van de bezorgrestaurants is niet bij ons aangesloten en die bestaan ook. Twee derde van de bestellingen gaat sowieso nog gewoon via de telefoon.’

Tips van Groen

‘Kijk goed naar het bezorggebied dat je wilt bedienen. Er zijn restaurants die een hele stad afdekken. Misschien is dat niet zo verstandig. Je kunt beter heel goed zijn in een relatief klein gebied. Want je moet gewoon verrekte goed zijn, wil je de concurrentiestrijd overleven. Er zijn veel bezorgrestaurants en het worden er alleen maar meer. Hoe beter je bent, hoe hoger je in de resultaten op onze site staat. De beste staan bovenaan. Slechts 30 procent van de restaurants doet iets met de data op onze site. Vergelijk je restaurant eens met het restaurant dat
bovenaan staat.’

‘En blijf aan je eigen marketing werken. Ik verbaas me over bezorgrestaurants waarvan de enige marketinginspanning het aansluiten bij Thuisbezorgd.nl is en dan klagen dat ze alleen omzet via Thuisbezorgd.nl hebben. Je moet meerdere kanalen bedienen.’

Lees hier het hele interview met Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl

 

Reageer op dit artikel