blog

De vijf grootste misverstanden over online reserveren

Restaurant

Bij Tafelreserveren.nl, een online reserveringsplatform voor restaurants, komen we vaak misverstanden tegen die restauranthouders er van weerhouden om het online kanaal (optimaal) te benutten. In dit overzicht de vijf meest voorkomende misverstanden.

De vijf grootste misverstanden over online reserveren

1. Te duur

De meeste sites die reserveringen verwerken voor restaurants vragen een vergoeding voor elke couvert of de gehele reservering. Dit loopt uiteen van 1 euro per reservering tot 1,25 per couvert. Soms zijn er maandelijkse kosten, vanwege een systeem dat er bij wordt geleverd, maar vaak ook niet. Deze bedragen worden vaak als te hoog ervaren door de restauranthouder. In enkele bijzondere gevallen kan ik ze geen ongelijk geven: als alle pizza’s 10 euro kosten is dit al gauw 10% van je omzet en zelfs nog meer op je marge. Maar zelfs dan moet je je afvragen of je liever dat viertje niet gevuld hebt voor 4 euro. Voor heel veel andere restaurants geldt over het algemeen dat een lege tafel meer kost in potentiele opbrengsten dan de eenmalige kosten per couvert.

Een advertentie in een regionale krant kost ook al gauw een paar honderd euro en dan is het nog maar afwachten of er gasten uit voort komen. Terugrekenend heb je dan misschien vaak ook nog meer dan een euro per couvert betaald. Met een prijs per couvert betaal je pas bij een gast die ook daadwerkelijk voor omzet in het laatje heeft gezorgd.

2. We houden de reserveringen graag in eigen beheer
Dit horen we geregeld als we uitleggen wat een reserveringsite voor het restaurant kan betekenen. Restauranthouders zijn soms bang controle te verliezen over wie wanneer reserveert en daarbij ook nog de afhandeling te laten bepalen door een systeem. Dit is geheel onterecht. Alle ‘grote’ systemen of sites op de markt (bijvoorbeeld Couverts, Seatme, Nostradamus en Tafelreserveren) zijn zo instelbaar dat je de precieze wensen van je reserveringsafhandeling kan vervullen. Wil je elke reservering handmatig goedkeuren? Geen probleem! Geen reserveringen meer ontvangen via email of de agenda na een bepaalde tijd? Geen probleem! Zelf inzien wie je gasten zijn geweest? Alle systemen laten je dit feilloos zien. Liever voor elke reservering gebeld worden? Ook dat is zelfs mogelijk.

Omarm je een systeem dan zul je zien dat het ouderwetse reserveringsboek eigenlijk te veel hiaten kent: wat staat daar? Wat is een populair tijdstip? Wanneer kan ik mijn acties het beste inzetten? Hoe vaak is meneer Jansen al geweest? Wat drinkt mevrouw Pietersen ook al weer? Allemaal eenvoudig op te zoeken via deze digitale oplossingen.

3. We staan al op een site
‘Aanwezig’ en dus vindbaar zijn op internet is niet te vergelijken met het ouderwetse model van adverteren. Kon je vroeger door te adverteren in een huis-aan-huis blad en de regionale krant veel mensen bereiken, dan kom je van een koude kermis thuis als je het idee hebt dat een vermelding op een enkele site voldoende is. Het (potentiele) publiek voor het restaurant bevindt zich op allerlei platformen: Facebook, Twitter, Google, grote online gidsen en bijvoorbeeld communities. Daarbij worden allerlei apparaten gebruikt: de pc, een mobiel of een tablet. Kortom: veel meer versplinterd kan het bijna niet worden.

Ons advies is dan ook: richt je op de plekken waar je publiek zich bevindt. Dit lijkt moeilijk, maar is het niet. Zoek bijvoorbeeld eens op je restaurantnaam in Google. Welke sites komen naar boven? Dit zijn de sites die je potentiele gast ook ziet. Moet je perse op Facebook? Hangt van de demografie af van je gasten. Twitter? Zoek je restaurantnaam op en kijk naar het aantal tweets.

Kies wijs en kies voor kwaliteit. Zelfs met een plek of 10 ben je per week misschien een uurtje bezig om je informatie up to date te houden. Want hoe vaak verandert er nou iets aan je foto’s, omschrijving of adres? En daarbij kan je met knip- en plakwerk vanuit je eigen site snel andere sites bijwerken. Deze investering verdient zich snel terug: door het grotere bereik onder je publiek, dat zich overal bevindt, is de kans het grootst dat je wordt gevonden én geboekt!

4. No-shows zijn hoog
We horen vaak dat het aantal no-shows via online reserveren erg hoog ligt. Uit eigen onderzoek blijkt dat dit absoluut niet het geval is. Door slimme en tijdige herinneringen hebben we op Tafelreserveren het aantal no-shows kunnen terugbrengen met meer dan 15%. We doen dit door een email-herinnering én een SMS op de dag zelf te versturen zodat de gast er aan wordt herinnerd dat hij of zij wordt verwacht. Dit leidt tot een betere opkomst en tot meer tijdige afmeldingen. Onze no-shows liggen op een zelfde niveau als het ‘ouderwetse’ bellen. Andere systemen pakken dit vaak op dezelfde manier aan.

5. Het is ingewikkeld
De systemen die ik hier heb besproken zijn allen in een volwassen stadium en worden gebruikt door duizenden gebruikers per dag. Achter de bedrijven zitten vaak mensen die verstand hebben van het gebruiksvriendelijk maken van een systeem. Een belangrijke overweging voor een keuze van 1 of meerdere systemen (systemen kunnen uitstekend met elkaar samenwerken via koppelingen!) is de aanwezigheid van een helpdesk waar je met vragen terecht kan. Kom je er namelijk niet uit of wil je het profiel laten opstellen dan zijn veel bedrijven absoluut gewillig om hier bij te helpen.

De verschillende bedrijven kunnen ook prima tegelijkertijd uw restaurant bedienen: zo kunnen wij koppelen met bijvoorbeeld Couverts, Seatme en Nostradamus waardoor je een extra kanaal ‘aanboort’ zonder er enige omkijk naar te hebben.

Conclusie
Omarm de online mogelijkheden voor het restaurant. De ‘nieuwe’ en ook huidige generaties zullen straks alleen nog maar vaker online zijn en dingen regelen. Meegaan met die trend is een absolute must om de plek te behouden waarvoor zo hard gewerkt is. Het publiek voor je restaurant wordt niet wezenlijk anders, de manier van reserveren wel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels