blog

Blog ‘Wij doen niets aan marketing’

Restaurant

Het was al een tijdje geleden, maar daar kwam ie weer voorbij. ‘Wij doen niets aan marketing, dat gaat bij ons vanzelf.’ Een uitspraak die ik altijd met ongeloof aanhoor.

Blog ‘Wij doen niets aan marketing’

Toegegeven, er zijn zaken waarvan het lijkt dat ze de gasten als vanzelf aantrekken. Febo deed nooit wat aan reclame, Starbucks ook niet. En ik ken een hoop kleine en grotere horecazaken die niets aan reclame doen. Zeer succesvol.

Maar marketing is meer dan reclame maken:
een sterk concept en dito aanbod ontwikkelen is op en top marketing
een slimme locatie selecteren en de zichtbaarheid ervan versterken is ook marketing
netwerken en je verhaal persoonlijk vertellen: marketing
mond-tot-mond reclame genereren: marketing
je bedrijf online presenteren via je website of social media: marketing
communicatie in je zaak, inclusief een goede opbouw van je menukaart, is marketing
nadenken over je prijsstelling en bewust keuzes hierin maken is ook marketing
mensen informatie meegeven om door te geven of nog eens terug te komen: marketing
speciale avonden of activiteiten organiseren: dat is marketing
Kortom: alles wat je doet om je zaak sterk te presenteren en zichtbaar te maken, in contact te komen met potentiële gasten en hun keuzes te beïnvloeden, is marketing.

Geen zaak zonder marketing

Ik geloof niet dat er ook maar één zaak is die zonder kan. Dat is geen schande, dat is ondernemen. En dat maakt het werk van een horecaondernemer stiekem ook heel erg leuk. Omdat je dan ontdekt dat je eigenlijk veel meer grip hebt op je gasten dan je dacht.

Geloof je me niet? Reageer vooral, ik ben nieuwsgierig!

Annet Koerhuis is horecamarketing adviseur bij Running Fish

Zie ook:
Horecaondernemers, de nieuwe dominees

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels