blog

Blog: ‘Help, ik ben horecaondernemer en digibeet’

Restaurant 0

Is er al eens onderzoek gedaan naar het verband tussen het succes van een horecaonderneming en de aanwezige ‘digitale’ kennis? Als het al bestaat, ken ik het in ieder geval niet. Toch zou het me niets verbazen als het verband er is.

Blog: ‘Help, ik ben horecaondernemer en digibeet’

Zoeken, oriënteren, kiezen en kopen gebeurt nu eenmaal voor een groot deel online. Maar een groot deel van de horecaondernemers wordt er niet blij van, achter de computer zitten.
Echt persoonlijk contact met mensen, de hectiek van de vloer, dat is waar horecamensen van genieten.

Daar heb ik mensen voor
Uitbesteden dan maar. Toch is ook dat best een lastig punt als je niet weet hoe je de voorstellen en resultaten van de experts moet beoordelen, of hoe je ze überhaupt moet instrueren.
Het kennisgat kan een dure, ineffectieve grap worden. Specialistische kennis is fijn, maar alleen als de ondernemer genoeg betrokken en geïnformeerd is om er op mee te liften.
Ik heb het meermalen gezien: de prachtige, goed bedoelde websites die snel gedateerd raken die weinig gasten aantrekken. De schrale, weinig verleidelijke Facebookpagina’s waar alleen promoties of menukaarten op worden gepost. Of de gast die refereert aan een interessante post en verbaasd wordt aangekeken door de eigenaar: waar heb je het over?

Doen zoals de boeren?
Toch zou ik ook niet aanraden om het te doen zoals boeren dat 15 à 20 jaar geleden aanpakten. Deze groep omarmde de nieuwe technologie van harte. Stapte van de trekker en kroop achter de pc. Als je dat bij horecamensen doet, sterven ze langzaam, beetje bij beetje.
Gelukkig is daar de smart phone. Dan zit je al een stuk gezelliger dan in je kantoor. En die experts optrommelen kan best, als je ze ook jou en je team wat laat leren. Zodat je weet wat er speelt en wat het jouw bedrijf kan brengen.

Virtueel proeven
Ik heb ook gezien: als de horecadigibeet de smaak te pakken heeft, kan het nog leuk worden. Hij vertelt inspirerende, persoonlijke verhalen die gasten van heinde en verre aantrekken. Hij zet slimme online tools in die veel tijd besparen en het werk niet saaier, maar juist leuker maken. Hij laat een website maken die niet alleen mooi zijn, maar ook echt voor het bedrijf werken. Het is als wijn leren drinken: als je er voor het eerst aan begint, geloof je niet dat je het ooit gaat waarderen. Maar naar verloop van tijd, wil je niet meer zonder en geniet je er zelfs van.  En als je echt geen liefhebber bent? Dan weet je toch: wijn moet ik altijd in huis hebben.
Annet Koerhuis, horecamarketing adviseur bij Running Fish

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels