blog

Blog: ‘Weg met beleving, welkom experience’

Restaurant 0

Mensen willen meer beleving
Ik stuur mijn medewerkers op een gastvrije beleving
Ik gebruik verse bloemen voor meer beleving

Blog: ‘Weg met beleving, welkom experience’

Ik kan het niet meer horen. Het woord beleving is een volkomen uitgehold begrip geworden. En iedereen bedoelt er iets anders mee.

Een prettige benadering van de gast, zodat die zich welkom voelt en veel persoonlijke aandacht krijgt.
Een leuk, opvallend interieur.
Een sterk, onderscheidend concept.
Of gewoon een goede sfeer, waar mensen zich op hun gemak voelen.
En dan zijn er nog mensen die menen dat beleving staat voor grappige plaatjes op het toilet of dito teksten op de menukaart.

De goeroe van experience marketing, Joe Pine, bedoelt dat in ieder geval niet als hij het heeft over het creëren van een unieke beleving.

Hij bedoelt een geregisseerde ervaring creëren, zoals dat in een theater gebeurt.
De gast is een speler in het stuk en vervult vaak zelf een actieve rol.
De zaak is het decor, het personeel zijn acteurs en gedurende de avond wordt de gast in een verhaal meegenomen.

Er zijn al horecabedrijven die een stap verder gaan en echt bezig zijn met het creëren van unieke, onvergetelijke ervaringen. En daar ligt ook de sleutel voor veel bedrijven om zich verder te onderscheiden van de massa. Het kan op veel manieren en het zit ‘m vaak in dingen die er al zijn net even slimmer te benutten.

Zeker, een prettige sfeer en goed eten is al heel wat. En daar kun je zeker mee scoren.
Maar laat dan het woord beleving gewoon achterwege alsjeblieft.
En anders hoop ik dat je ook de woord bij het daad voegt.

Weg met beleving, welkom experience!

Annet Koerhuis is  horecamarketing adviseur bij Running Fish.
Zij helpt horecabedrijven meer gasten te trekken door hun concept te versterken, een unieke experience te creëren en hun bedrijf in de spotlight te zetten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels