blog

De babyboom-behandeling

Restaurant 437

Heel lang was het in winkels de standaard om klanten zoveel mogelijk met rust te laten en vooral niet pro-actief te benaderen met suggesties. Ik noem dat de ‘babyboombehandeling’, vernoemd naar de generatie die vlak na de Tweede Wereldoorlog werd geboren.

De babyboom-behandeling

Lekker lang door winkels slenteren en je vergapen aan alles wat er te koop is. Lekker door niemand lastig gevallen worden. ‘Als ik een vraag heb, dan loop ik wel even naar een balie toe.’ ‘Heb ik zo’n hekel aan, dat als je ergens komt er meteen iemand vraagt of hij je mag helpen.’

De babyboomers waren de afgelopen 50 jaar met zoveel, dat ze niet alleen de ‘gemiddelde klant’, maar ook ‘de gemiddelde werknemer’ waren; ze voelden elkaar dus perfect aan. Terwijl nieuwe generaties juist wel behoefte hebben aan hulp en suggesties, zit de babyboombehandeling er bij veel bedrijven nog altijd ingebakken.

En dat moet veranderen. Nieuwe generaties nemen het over. En nieuwe mensen, nieuwe wensen. Klanten en gasten van vandaag die geen zin hebben in hulp, service en gastvrijheid, hebben aan internet een uitstekend alternatief. Ook zijn er winkels en restaurants waar service met opzet ontbreekt om de lage prijs nog verder naar beneden te trekken. Alternatieven die mensen dus bewust opzoeken en waar niemand een medewerker in de adviserende rol verwacht. In bijna alle andere zaken is hulp, advies en contact dus gewenst. Ontbreekt dat en krijgen mensen de babyboombehandeling? Dan vertrekken ze naar een ander of kiezen ze voor de ongetwijfeld lagere prijs het internet.

Op een menukaart zag ik laatst de volgende waarschuwing: ‘Onze medewerkers zullen, ook als u een voordeelmenu heeft gekozen, suggesties doen voor bijpassende wijnen en of bijgerechten. Dat is hun werk. Uiteraard zijn die suggesties niet kosteloos.’ Die disclaimer is handig voor gasten van een vorige generatie. Er even op wijzen dat we het vandaag de dag een beetje anders doen. Voor mij zegt het bordje alleen maar: ‘
Je zit hier goed, Verkerk.’ In een winkel kun je het vertalen met: ‘Let op, hier werken echte mensen die u willen helpen de best mogelijk aankoop te doen.’ Ook daar ga ik meteen naar binnen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels