blog

De robotkelner komt er nooit

Restaurant 3374

Robots gaan de plek van mensen innemen! Mensen krijgen visioenen van drones die eten naar tafel brengen, robots die met je afrekenen of je inchecken bij een hotel. Een bliepende stem die staccato van-har-te-wel-kom tegen je zegt. ‘Straks heb je helemaal geen mensen meer in de horeca, maar alleen maar robots…’

De robotkelner komt er nooit

Natuurlijk, op veel plekken zullen bepaalde werkzaamheden en taken worden gedaan door superslimme hulpmiddelen. Maar op het gebied van gastvrijheid zullen mensen altijd de behoefte houden aan échte mensen. Of zoals hotel-icoon Steve Wynn het zegt: ‘Only people can make people happy!’

De mogelijkheid zelf te bestellen bij La Place met behulp van Butlarroo of als gast zelf de beste wijn-spijscombinatie maken met behulp van digitale sommelier WineStein zijn duidelijk voortekenen van een omslag. Het zijn hulpmiddelen die medewerkers beter in staat stellen service te verlenen. Dat zal ook echt nodig zijn, want door al dat gemak van deze tijd, nemen de verwachtingen op het gebied van gastvrijheid alleen maar toe.

‘Mevrouw, als ik online eten bestel, ben ik met vier muiskliks klaar, waarom duurt het bestellen van een drankje bij u meer dan tien minuten?’ ‘Waarom weet u niet hoe laat u een tafeltje vrij hebt? Heeft u geen zelflerende app die voor u dat overzicht beheert?’ ‘Waarom was u niet voorbereid op de drukte? Combineert u de data van weersverwachting, bezoeken in het verleden en toeristische kamerbezetting in dit dorp niet met elkaar?’ ‘Waarom kunt u mij geen wijnadvies geven als u hier pas drie dagen werkt? Heeft u geen digitale tool?’

Het zijn op den duur alleen de bedrijven die hun medewerkers omringen met de beste en slimste hulpmiddelen die aan de hoge verwachtingen van gasten kunnen voldoen. Het horecabedrijf van de toekomst heeft alle datastromen aan elkaar verbonden die helpen het de gast naar de zin te maken.

Deze ontwikkelingen vergen een andere benadering van toekomstig personeel. De taken van een medewerker worden alleen maar gastgerichter en het komt dus nog meer aan op hun persoonlijkheid. Mensen komen naar de horeca voor ‘Wat’ (eten en drinken) en ‘Hoe’ (concept en organisatie), maar komen alleen maar terug waar ‘Wie’ het verschil maakt. Zeker wanneer in de toekomst de WAt en de Hoe voor een groot deel zijn geautomatiseerd.

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels