nieuws

Deli XL stelt harde doelen voor duurzame toekomst

Restaurant

Foodservice groothandel Deli XL brengt vandaag haar eerste duurzaamheidsverslag uit. Daarmee informeert Deli XL haar klanten, leveranciers en medewerkers welke duurzame stappen Deli XL zette in 2009 en gaat zetten de komende vijf jaar. De groothandel wil koploper worden op het gebied van duurzaamheid en stelt dan ook harde doelen, waarover zij regelmatig zal publiceren op de eigen website.

Deli XL stelt harde doelen voor duurzame toekomst

‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) sluit naadloos aan bij onze missie: een gezonde onderneming voor medewerkers, klanten en maatschappij’, zo laat Erin Troost, Programmamanager MVO bij Deli XL weten. ‘Al enige tijd staan intern vijf kernwaarden centraal. In ons nieuwe MVO-beleid is iedere kernwaarde gekoppeld aan een MVO-thema met een bijbehorende ambitieuze doelstelling. Op die manier gaan we voor een goede balans tussen People, Planet en Profit.’

MVO-thema’s en -doelstellingen van Deli XL zijn:

  • Resultaatgericht – op Klimaat en milieu

    In 2015 stoten we 20% minder CO2 uit per ton product ten opzichte van 2008.

    Ook zorgen we ervoor dat Deli XL in 2012 ISO 14001 (milieumanagementsysteem) gecertificeerd is.

  • Samenwerken – aan Gezondheid:

    In 2015 zorgen we ervoor dat onze klanten met ons assortiment een 100% gezonde keuze kunnen aanbieden aan hun gasten.

    In 2015 is ons ziekteverzuim maximaal 4% (conform Verbaannorm).

  • Verantwoordelijk – voor Gastvrijheid:

    Ieder jaar voeren we tenminste drie aansprekende projecten uit die de binding tussen mensen vergroot. Hiervoor stellen wij mensen, middelen en onze ervaring van gastvrijheid beschikbaar.

  • Actief – in Ketenverantwoordelijkheid en duurzaam inkopen:

    In 2015 vindt onze eigen inkoop volledig plaats bij duurzame leveranciers.

  • Passie – voor Food en service:

    In 2013 is minstens 90% van onze klanten (zeer) tevreden over onze service en kwaliteit.

    In 2015 scoren we als onderneming minimaal een 8 voor medewerkerstevredenheid.

    Inspirerende voorbeelden

    Dick Slootweg, Algemeen Directeur bij Deli XL: ‘We willen een leidende rol innemen als het gaat om MVO en tot de top 10 van duurzame foodbedrijven horen in Nederland. Het onderwerp is voor ons dan ook geen hype of modegril, maar een strategische keuze die sinds 2007 een integraal onderdeel vormt van onze bedrijfsvoering.’ In het duurzaamheidsverslag 2009 laat Deli XL dat zien met enkele praktische voorbeelden. ”Wij hopen daarmee onze klantrelaties te inspireren om zelf ook actief met het onderwerp aan de slag te gaan.’

    Het duurzaamheidsverslag van Deli XL is te vinden op www.delixl.nl en voldoet aan level C van het Global Reporting Initiative (GRI). Deze richtlijnen gelden als wereldwijde standaard voor duurzaamheidsrapportages en maken het mogelijk de prestaties van verschillende organisaties te vergelijken.

  • Reageer op dit artikel