Uit de
Bedoeld om ambassadeurs te creëren
Het bij Jeunes Restaurateurs d’Europe (JRE) aangesloten De Jonge Dikkert doet alleen mee aan de Restaurant Week. Van Angelbeek: ‘DiningCity was de eerste die met een dergelijk initiatief kwam, daaraan zijn wij loyaal. Bovendien staat zij open voor feedback, al is ze ook wel eigenwijs.’
Voor Van Angelbeek is de actieweek een marketingmiddel. ‘We zetten in op 1000 couverts. Als al die mensen hun ervaringen doorgeven aan tien mensen, dan creëren we in één week 10.000 ambassadeurs. Daar is het ons om te doen.’
Herhaalbezoek stimuleren
De restaurateur deed in maart tijdens de Restaurant Week 986 couverts, verdeeld over lunch en diner. ‘Veel verkennend publiek, mensen die speciaal voor deze week komen. Maar ook gasten die we elke Restaurant Week terug zien en verder niet. Iedere gast krijgt van ons na afloop iets mee dat herhaalbezoek moet stimuleren. Dat loopt niet storm, maar levert meer op dan bijvoorbeeld een mailing.’
De Jonge Dikkert is in de actieweek in principe alleen beschikbaar voor Restaurant Week-gasten. Van Angelbeek: ‘We serveren het JRE-menu, dat normaal gesproken voor 39,50 euro op de kaart staat. We leveren dus marge in op onze producten, maar op het gebied van inkoop heeft het weer voordelen. Ik had dit jaar overigens voor het eerst een dip op de zaterdag en zondag voor de Restaurant Week.’
Annuleringen laag, no shows hoog
De gasten besteedden in Amstelveen gemiddeld tussen de 45 en 48 euro. Flink lager dan het landelijk gemiddelde. Van Angelbeek: ‘Ongeveer de helft kiest voor een extra gang voor 10 euro, een paar leven op twee glaasjes fris en de rest bestelt gewoon. Maar extremen komen niet voor. Restaurant Week-bezoekers denken ook aan tafel aan de prijs.’
Het restaurant heeft 85 couverts en een Molenkamer waar plek is voor dertig gasten en draait twee shifts in de actieweek. De Jonge Dikkert noteerde dertig annuleringen. ‘Niet zo heel veel, maar wel allemaal late annuleringen. Het aantal no shows was in verhouding wel hoog: 4 tafels.’
Ook Van Angelbeek vindt dat de organisatie aan de slag moet met een format waarbij