Foodservicemarkt in 2010: -2 procent

Foodservicemarkt in 2010: -2 procent

De Nederlandse buitenshuismarkt is dit jaar gedaald van 18.257 miljoen euro naar 17.897 miljoen euro, een daling van 2 procent. Het jaar ervoor was de daling nog 3 procent. Dit blijkt uit cijfers die Foodstep met brancheorganisaties heeft samengesteld.

De foodservicemarkt is minder sterk gedaald dan in eerste instantie werd gedacht, merkt FoodserviceXs op. Het eerste herstel was na het tweede kwartaal van dit jaar zichtbaar.

Het herstel is in delen van de branche te zien; met name de hotelbranche en de fastservicesector ontwikkelen zich positief. Ook de horecavoorzieningen op het station, bij de detailhandel en uitgaanscentra zoals bioscopen en attractieparken zitten in de lift. Na een moeilijk 2009 is daar weer een positieve kentering te zien.

De deelmarkt die achterloopt is vooral die van de lunch op het werk; de bedrijfsrestaurants met lunchvoorziening. De cateringmarkt daalt maar liefst 4 procent. Onderzoeksdirecteur van Foodstep Rien de Koning hierover: ‘Je zou kunnen zeggen dat de cateringmarkt verbroodtrommelt’.

Minder mensen kiezen voor eten op het werk, vooral vanwege prijs, maar ook door toename van het flexibele werken. Het segment restaurants staat ook onder druk, de Chinees Indische restaurants in het bijzonder. De Koning: ‘Dit heeft te maken met de opkomst van prijsaantrekkelijke alternatieven’.