Chaos over acceptatie Nationale Restaurantbon

Chaos over acceptatie Nationale Restaurantbon

Restaurants hoeven de Nationale Restaurantbon niet te accepteren. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De curator van de failliete organisatie achter de restaurantbon liet gisteren weten dat restaurants de bonnen gewoon moeten innemen.

KHN laat weten dat de Juridische Afdeling van de branchevereniging gekeken heeft naar de status van de Nationale Restaurantbon en dat de conclusie luidt dat restaurants de bonnen niet hoeven te accepteren.

Op de achterzijde van de Restaurantbon staat vermeld dat gasten bij de reservering al aan moeten geven dat zij gebruik wensen te maken van de bon, schrijft KHN op haar site. Op dat moment kunnen horecaondernemers aangeven de bon niet als (deel)betaling te accepteren.

Niet verplicht

Ook bij het afrekenen na het diner, is het niet verplicht de bon te accepteren. Op de bon staan de voorwaarde vermeld om vooraf kenbaar te maken met de bon te willen betalen.

Curator Hendriks liet dinsdagochtend in De Telegraaf optekenen dat de bonnen te allen tijde ingewisseld kunnen worden in restaurants. Over wie garant staat voor de bonnen, hield hij zich op de vlakte.

Het is vooralsnog onduidelijk wat de schade voor horecaondernemers is na de chaos rondom de waarde van de Nationale Restaurantbon op dit moment. Wel is duidelijk dat de tegenstrijdige berichtgeving voor de nodige rumoer zorgt in ‘restaurantbonnenland’. Zo liet de Nationale Dinercheque gisteren een persbericht uitgaan waarin in het meldt op geen enkele wijze verbonden is aan de Nationale Restaurantbon.

De aankoop en acceptatie van de Nationale Dinercheque brengt geen enkele risico met zich mee. De bonnen worden gewoon geaccepteerd bij de ruim 1.600 aangesloten restaurants en restaurateurs krijgen de bonnen op de gebruikelijke wijze binnen de gestelde termijn uitbetaald, laat de Nationale Dinercheque weten.