nieuws

Den Blijker: ‘Tour kost ons 60.000 euro omzet

Restaurant

Sommige restaurants op Rotterdam-Zuid worden zwaar getroffen door de komst van de Tour de France komend weekeinde. Culinair burgemeester Herman den Blijker van de havenstad verwacht een omzetverlies van 60.000 euro. Ook hotel New York verwacht schade te lijden.

Den Blijker: ‘Tour kost ons 60.000 euro omzet

Door de tour zijn de schiereilanden ruim twee dagen afgesloten. Daardoor kunnen volgens Den Blijker een heleboel van zijn klanten niet met de auto naar zijn restaurant komen. Organisatiedirecteur Wim Hoogedoorn zegt dat dat op bepaalde tijden wel kan. Dan worden auto’s bij zogeheten doorlaatvensers doorgelaten.

Een woordvoerster van hotel New York reageert luchtiger. ‘De tour is een geweldig wereldevenement en goed voor de stad. Maar niet allemaal hosanna’. Ze schat de schade voor het restaurant ongeveer evengroot als voor Den Blijker, maar kan dat deels goedmaken met een volgeboekt hotel en hogere kamerprijzen.

Herman den Blijker

Ook leveranciers kunnen volgens de tv-kok zijn restaurant vrijwel niet beleveren. ‘Als ik de gemeente bel om verhaal te halen, geven ze niet thuis.’ Den Blijker baalt als een stekker: ‘Ze kunnen me wat met die titel culinaire burgemeester van Rotterdam.’ Zijn gasten konden volgens hem ook niet met een bootje naar zijn zaak komen.

Hoogendoorn erkent dat ondanks de feestelijkheden, vooral bewoners en ondernemers op Noordereiland, de Wilhelminapier en Katendrecht er last van hebben. ‘Daarom hebben wij de mensen uitgebreid geïnformeerd en eventueel bij problemen geholpen met oplossingen’’, licht Hoogendoorn toe. Gasten kunnen gewoon naar de restaurants met de metro.

De Rotterdam

Het stoomschip De Rotterdam heeft maar ‘een beetje last van de tour’, vertelt een woordvoerster. ‘We kunnen de gasten niet vanaf de kade ontvangen. Daarom doen we dat vanaf het water in samenwerking met Spido.’. Over de hotelbezetting is ze zeer tevreden, al zijn er wel minder rondleidingen geboekt omdat het schip moeilijk is te bereiken.

Eigenaar Jim de Jong van restaurant De Jonge De Jong vreest het ergste. Hij zegt de komende dagen te zijn volgeboekt, maar heeft geen idee hoe zijn klanten zijn zaak aan de Delistraat moeten bereiken. ‘Ik hoop maar dat de mensen bij die hekken flexibel zijn. Als wij vier dagen geen mensen hebben, zijn we bij wijze van spreken failliet.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels